افشای اقدامات عربستان برای جاسوسی از مقامات ارشد لبنان و حزب‌الله

یک روزنامه فرانسوی اقدام عربستان سعودی برای جاسوسی از مقامات ارشد لبنانی را فاش کرد.
کد خبر: ۴۶۷۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸ - 20July 2021

افشای اقدامات عربستان برای جاسوسی از مقامات ارشد لبنان و حزب‌اللهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، رسانه‌های لبنانی به نقل از روزنامه فرانسوی لوموند گزارش دادند که اطلاعاتی درباره اقدام عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای جاسوسی از مقامات ارشد لبنان و شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای و دیپلماتیک فاش شده است.

بر اساس این گزارش، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی بدافزار «پگاسوس» را مامور هک تلفن‌های همراه سیاستمداران لبنانی برای جاسوسی از آنها از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان، «سعد حریری» نخست وزیر پیشین این کشور که چند روز قبل از مامویت تشکیل دولت استعفا داد، «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی، «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی، «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی، «علی حسن خلیل» معاون رئیس پارلمان و «علی فیاض» نماینده حزب الله کرده است.

«غسان بن جدو»، مدیر شبکه تلویزیونی المیادین، «ابراهیم الامین»، رئیس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان، «حسن خلیل»، وزیر دارایی سابق لبنان و «حسن فضل الله» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان از جمله دیگر شخصیت‌های لبنانی هستند که هدف جاسوسی‌های عربستان سعودی قرار گرفته‌اند.

دولت عربستان سعودی در سال‌های گذشته به دستور «محمد بن سلمان»، لپ‌تاپ‌های شخصیت‌های معروف زیادی را از طریق جاسوس‌افزار «پگاسوس» هک کرده‌اند. پگاسوس یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای جاسوسی در دنیا است.

این خبر در شرایطی گزارش شده که نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد از این جاسوس‌افزار برای هک موفق 37 گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان استفاده شده است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» روز یکشنبه گزارش داده بود از جاسوس‌افزار «پگاسوس» که دارای مجوز شرکت «گروه ان‌اس‌اُو» (NSO Group) مستقر در فلسطین اشغالی است همچنین برای هدف قرار دادن گوشی‌های همراه متعلق به دو زن از نزدیکان «جمال خاشقجی» ستون‌نویس این روزنامه که به دست عوامل سعودی به قتل رسید، قبل و بعد از قتل وی استفاده شده است.

نام رژیم عربستان سعودی در اکثر اخبار منتشرشده از این جاسوس‌افزار به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد سعودی‌ها استفاده‌های فراوانی از این جاسوس‌افزار در راستای اهداف خود کرده‌اند.

پیشتر روزنامه «یدیعوت احارونوت» گزارش داده بود رژیم صهیونیستی برای تعدادی از شرکت‌های فعال در زمینه نرم‌افزارهای جاسوسی مجوز همکاری با دولت سعودی را صادر کرده است.

سال گذشته یک سازمان دانشگاهی- تحقیقاتی مستقر در تورنتوی کانادا گزارش داد که ریاض و ابوظبی با استفاده از نرم‌افزار جاسوسی «پگاسوس» ساخت شرکت اسرائیلی گروه ان‌اس‌اُو تلفن همراه 36 خبرنگار، تولیدکننده، مجری و مسئول شبکه الجزیره به همراه تلفن همراه یک خبرنگار شبکه «العربی» مستقر در لندن را هک کرده‌اند.

در این میان شرکت ان‌اس‌او و سه شرکت دیگر از سال‌ها پیش مجوز رسمی از رژیم اسرائیل برای همکاری با عربستان سعودی را دارند و علاوه بر این رژیم اشغالگر شرکت‌های فعال در زمینه جاسوسی را برای کار با سعودی‌ها تشویق می‌کند.

عمده فعالیت این شرکت‌ها ساخت نرم‌افزارهایی است که می‌تواند گوشی تلفن همراه را هک کرده و به محتویات آن دسترسی داشته باشد. سعودی‌ها از این فناوری برای جاسوسی از مخالفان و روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار