دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

الزامات انتخاب وزیر اطلاعات

وزارت اطلاعات به‌عنوان یکی از وزارتخانه‌های راهبردی و مهم در کشورمان، چنانچه ماموریت‌های خود را به خوبی انجام دهد، کشور به لحاظ امنیتی وضعیت مطلوب‌تری خواهد داشت.
کد خبر: ۴۶۷۷۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 22July 2021

الزامات انتخاب وزیر اطلاعاتگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ این روز‌ها نظام سیاسی کشور در حال گذر از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم است؛ در این شرایط رئیس جمهوری منتخب کشورمان در تلاش برای انتخاب گزینه‌های مورد نظر برای وزارتخانه‌های دولت جدید است که یکی از این وزارتخانه‌ها، وزارت اطلاعات است.

وزارت اطلاعات یکی از وزارتخانه‌های راهبردی و مهم در کشورمان به حساب می‌آید؛ زیرا کارکنان این وزارتخانه چنانچه ماموریت‌ها و وظایف محوله را به خوبی انجام دهند، کشور به لحاظ امنیتی و در مواجهه با تهدیدات، آسیب‌های کمتری می‌بیند؛ به عبارت دیگر، اگر این وزارتخانه بتواند با همراهی سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی کشور چتر امنیتی خوبی را بر فراز کشورمان باز کند، می‌توان امیدوار بود که حوادثی چون ترور دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری‌های هسته‌ای تکرار نخواهد شد.

در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که به‌واسطه نفوذی که در برخی مراکز صورت گرفت، دکتر «فخری‌زاده» دانشمند برجسته صنایع دفاعی و هسته‌ای کشورمان ترور شد و در سایت‌های هسته‌ای مانند نطنز خرابکاری صورت گرفت. در همین زمینه، سرلشکر پاسدار محسن رضایی فرمانده اسبق کل سپاه در اواخر فروردین امسال از «شدت یافتن آلودگی‌های امنیتی طی ۱۰ سال اخیر» خبر داده بود و البته باید به خاطر داشته باشیم که موضوع نفوذ، موضوعی است که به تدریج و طی چندین سال روی داده است.

نفوذ هم به شکل‌های مختلفی که ساده‌ترین آن کسب اخبار است تا پیچیده‌ترین آن که نفوذ برای هدایت تصمیم گیران در جهت مقاصد خاص، صورت می‌گیرد؛ به عنوان مثال می‌توان به ماجرای جاسوسی «دری اصفهانی» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اشاره کرد که به‌عنوان کارشناس مسائل مالی و روابط بانکی در مذاکرات هسته‌ای حضور داشت و پس از آن نیز توسط رئیس جمهور عضو ستاد پیگیری برجام شد و حتی در بهمن سال ۱۳۹۴ در جریان تقدیر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نشان درجه ۳ خدمت را از دست حسن روحانی رئیس‌جمهور دریافت کرد.

این موضوع نشان می‌دهد که کشور با معضل نفوذ و رخنه‌ از سوی مزدوران دشمن مواجه است؛ نفوذی که طی آن عامل نفوذی به واسطه آموزش‌هایی که دیده است، فعالیت خود را آغاز می‌کند؛ این نوع نفوذ به قدری پیچیده و تکثیر یافته است که شاید شناسایی تمام عوامل نفوذی کار آسانی نباشد.

البته ناگفته نماند که استفاده از این شیوه فقط محدود به سازمان‌های اطلاعاتی همچون CIA، MI۶، موساد و... نمی‌شود، زیرا کشورمان نیز از این شیوه برای کسب اخبار مورد نظر خود استفاده می‌کند که جاسوسی رئیس اسبق انرژی رژیم صهیونیستی برای ایران، نمونه‌ای از این‌گونه فعالیت‌هاست.

در مجموع و با توجه به مواردی که مطرح شد، لازم است که در دولت آینده، فردی در رأس وزارتخانه اطلاعات قرار گیرد که از جنس و بدنه اطلاعاتی کشور باشد و بتواند با هماهنگی سایر نهاد‌های اطلاعاتی، کمربند اطلاعاتی را به دور کشورمان محکم‌تر از گذشته ببندد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار