مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی:

غرب‌زدگی در ایران باعث بایکوت شدن انقلاب اسلامی شده است

«جلیلی» گفت: غرب‌زدگی که در ایران وجود دارد باعث بایکوت شدن انقلاب اسلامی شده است.
کد خبر: ۴۶۷۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳ - 20July 2021

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، مراسم رونمایی و نقد و بررسی کتاب «دختر مو شرابی» با حضور «محمد حسین‌زاده» نویسنده کتاب، حجت‌الاسلام «علی‌اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، «وحید جلیلی» مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و جمعی از اهالی قلم در مشهد برگزار شد.

وحید جلیلی در این مراسم اظهار داشت: برگزاری این مراسم فرصتی را فراهم کرد تا از خدمت متقابل انقلاب اسلامی و ادبیات در رویارویی با هم صحبت کنیم.

وی افزود: روشنفکری و غرب‌زدگی که در ایران وجود دارد باعث بایکوت شدن انقلاب اسلامی شده است. نقدها، اعتراضات و آسیب‌شناسی‌های انجام شده باعث ضربه زدن به برند انقلاب و خیانت به آن شده است.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تصریح کرد: باید از این منظر موضوع را مورد بررسی قرار داد که این بایکوت کردن، باعث ضربه خوردن به انقلاب شده است یا به هنر؟ جواب این است که در واقع خیانتی که این به اصطلاح روشنفکری به هنر کرده است کمتر از خیانت به انقلاب نیست.

جلیلی ادامه داد: انقلاب یک پدیده تاریخی، ماجرا و واقعه‌ای به تمام معناست، آن هم انقلابی مانند انقلاب ایران. تمامی انقلاب‌ها به یک شخصیت و هدف نیاز دارند تا یک ماجرایی مثل انقلاب شکل بگیرد که مخاطب و عموم مردم را به خود جذب کند.

توجه جهان به مردم ایران از خدمات انقلاب اسلامی به هنر است

وی گفت: قهرمانانی که به‌واسطه انقلاب و دفاع مقدس در طیف‌های بسیار متنوع از تحصیل کرده تا بی‌سواد، جوان تا پیر، تاجر تا فقیر بوجود آمده‌اند در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده است.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه انقلاب ماجراهای فراوانی را به ارمغان آورده است، افزود: یکی از مهمترین خدمات انقلاب به هنر ایران این است که جهان را متوجه مردم ایران کرد، اینکه این مردم چه کسانی هستند که انقلابی اینچنینی را رقم زده‌اند و چرا با وجود دشمنی‌های فراوان همچنان در حال حرکت رو به جلو هستند.

جلیلی با اشاره به کتاب «دختر مو شرابی» گفت: نویسنده در این کتاب بخشی از ماجراهای ملت ایران را از زمان فتحعلی‌شاه قاجار تا مشروطه، وقایع گوهرشاد، نهضت ملی شدن صنعت نفت و ۱۵ خرداد را تا به امروز روایت کرده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنرمندان جوان ما تحت تاثیر این به اصطلاح روشنفکری‌ها قرار گرفته‌اند، افزود: نویسنده کتاب «دختر مو شرابی» فارغ از این مسائل و بدون درگیر کردن خود با تهاجمات فرهنگی به روایت بخشی از وقایع مهم کشور پرداخته است.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان داشت: نویسنده کتاب با استفاده از واقعه مسجد گوهرشاد و به‌واسطه قدرت قلم خود که البته به‌عنوان اولین اثر، بسیار ارزشمند است، توانسته این چنین موفقیتی را در خلق این اثر بدست آورد. تخیل او در شخصیت محوری داستان، شفاف‌سازی ماجرا با پیشرفت داستان، ساختار خلاقانه اثر و موضوع انتخابی، می‌تواند از عوامل دیگر این موفقیت باشد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از استعداد نوقلمان به واسطه این روشنفکری‌ها هیچگاه به مرحله شکوفایی نرسیده است، افزود: این اثر نشان می‌دهد که هنر انقلابی بر خلاف جریان‌سازی بوجود آمده دارای مخاطب و استقبال عمومی است. ما در ادبیات انقلاب مخاطب، استقبال، نویسنده شجاع و حمایت را داریم که اگر توجه بیشتری به آن بشود چشم‌انداز خوبی را می‌توانند به نمایش بگذارند.

جلیلی وقایع انقلاب و قهرمانان آن را یک ژانر دانست و ابراز داشت: در واقع اگر به سده‌های گذشته برگردیم می‌توان گفت ما رستم‌های زیادی داریم اما فردوسی نداریم. استقبال عمومی بسیار خوب از این کتاب نشان دهنده این است که انقلاب اسلامی دارای فردوسی‌های نوظهور است و در صورت حمایت، فردوسی‌های بیشتری نیز برای رستم‌ها بوجود می‌آید.

توجه جهان به مردم ایران از خدمات انقلاب اسلامی به هنر است

آثار ادبی دهه ۹۰ جریان‌ساز شده‌اند

در ادامه حجت‌الاسلام سبزیان‌ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، گفت: در دهه ۹۰ آثار بسیار فراوانی تولید شده‌اند که باعث جریان‌سازی و حرکت‌های انقلابی مفیدی گشته‌اند، امیدوارم در دهه حاضر نیز با رونمایی از کتاب «دختر مو شرابی» شروع کننده خوبی برای تداوم و بهتر شدن این جریان‌سازی شویم.

وی افزود: هدف ما زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت (عج) است و امیدواریم در این مسیر بیش از پیش موفق و خوب عمل کنیم.

کم‌کاری در معرفی قهرمانان ملی

در پایان این مراسم حسین‌زاده گفت: ایده نگارش این کتاب از روایت صفحه آخر کتاب متعلق به بند ۳۱ نامه حضرت علی (ع) به فرزندشان نشأت گرفت.

وی افزود: در بازدید از مدارس و همصحبتی با دانش‌آموزان خلاء آشنایی این قشر با تاریخ معاصر را به وضوح احساس کردم. متاسفانه با وجود قهرمانان زیادی که داریم در زمینه معرفی آنان کم‌کاری فراوانی انجام داده‌ایم.

حسین‌زاده گفت: برای آشنایی بهتر و راحت‌تر نسل جوان با تاریخ معاصر کشور باید از قصه و داستان استفاده کنیم به همین علت کلیات ماجرا در این کتاب به صورت داستان است. در واقع «دختر مو شرابی» دختری است که حاج قاسم سلیمانی گفت «دختر من و شماست». ظاهرش متفاوت است اما متوجه این مساله شده است که عزت، آرامش و امنیت امروزش را به واسطه حاج قاسم‌ها، کاوه‌ها، جهان‌آراها و قهرمان‌هایی اینچنینی دارد.

وی با اشاره به مراحل نگارش و چاپ کتاب، افزود: نسخه اولیه کتاب به‌صورت ژورنالیستی و یک یادداشت بلند سیاسی بوده است.

توجه جهان به مردم ایران از خدمات انقلاب اسلامی به هنر است

در پایان این مراسم ضمن رونمایی از پوستر کتاب «دختر مو شرابی» و «منشور عفاف و حجاب» اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، با اهدای لوح از نویسنده کتاب تقدیر شد.

کتاب «دختر مو شرابی» نخستین اثر محمد حسین‌زاده، حاوی داستانی عاشقانه در بستر اتفاقات تاریخی سیاسی ۲۰۰ سال اخیر ایران است. این کتاب حال و هوایی تاریخی دارد که چاشنی طنز هم به آن افزوده شده است. قالب کتاب، داستان در داستان و در ۲۲۸ صفحه است. داستان اول در خرداد ۱۳۹۶ می‌گذرد و داستان دوم، روایتی دو قرنی از تاریخ معاصر ایران است که از ترکمنچای شروع می‌شود و تا اواخر قرن چهاردهم خورشیدی ادامه پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار