نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی:

جنایت؛ ره‌آورد ۳۰ سال حضور آمریکا در افغانستان است

آیت‌الله «علم‌الهدی» گفت: قریب به ۳۰ سال آمریکایی‌ها به‌عنوان ایجاد امنیت، افغانستان را اشغال کردند و در این سال‌ها جز ناامنی، خون‌ریزی، جنایت و فحشا، هیچ نتیجه‌ای برای مردم افغانستان به بار نیاوردند.
کد خبر: ۴۶۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷ - 21July 2021

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سیداحمد علم‌الهدی» در خطبه نماز عید سعید قربان که امروز در حرم امام رضا‌ (ع) برگزار شد، با اشاره به تجربیات ارزشمند تاریخ معاصر ایران، اظهار داشت: مشکلی که امروز در بینش‌ها و بصیرت‌های نسل امروز ما هست، عدم توجه به تجربیات تاریخ کشورمان است.

وی ادامه داد: در ۳۰ تیر سال ۱۳۳۲، انقلابی در مقام حمایت از دولت ملی و در مقام مقابله با استعمار ناپاک بریتانیا به رهبری یک عالم مجاهد فداکار، مرحوم آیت‌الله کاشانی رخ داد، مردم در کشور قیام کردند، قیام ۳۰ تیر، پایه‌های نظام شیطانی ستمشاهی را لرزاند، شاه احساس کرد در حال نابودی است و پا به فرار گذاشت.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به اشتباه صورت گرفته توسط دولت وقت و اعتماد به مستکبر اشاره کرد و افزود: در ۳۰ یر مردم به میدان آمدند، هم برای این که استعمار بریتانیا را از نفت و ثروت خودشان براندازی کنند و استقلال کامل به دست بیاورند و هم برای این که بعد از سالیان دراز، خودشان را از چنگال یک نظام نابکارانه ستمشاهی نجات بدهند اما یک اشتباه، زحمت و قیام مردم را از بین برد و ۳۰ تیر بعد از کمتر از یک ماه به کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد منجر شد.

وی خاطرنشان کرد: آن اشتباه این بود که رهبر و رئیس دولت ملی آن روز که در مقابل این فداکاری و قیام یک روحانی آگاه قدرت پیدا کرده بود و مردم به دنبال او و پشت سر او آمدند، به جای این که این حرکت مردم را به حساب قدرت ملی قرار بدهد و خود را مستغنی از هر نوع حمایت خارجی بداند. متأسفانه به دامن آمریکا رفت، نسبت به آمریکا حسن ظن پیدا کرد، رابطه با آمریکا جایگزین بریتانیا شد، یک ماه نشد که این آمریکا، بزرگ‌ترین خیانت‌ها نسبت به دولت سرسپرده ملی آن روز انجام داد و کودتای ۲۸ مرداد را ایجاد کرد.

علم‌الهدی اضافه کرد: آمریکا با این کودتا، شاه آدم‌کش جنایتگر را قوی‌تر از روز اول بر این مردم مسلط کرد، مردم کشته‌ها دادند، زجرها دیدند و سینه را آماج گلوله‌های داغ قرار دادند و با رهبری امام قهرمان‌سازِ بزرگوار، توانستند ریشه نظام شیطانی ستمشاهی را در این مملکت بکنند؛ این تجربه برای ما شد که دشمنی و عناد کفر نسبت به اسلام و امت اسلام قابل تعدیل نیست.

وی یادآور شد: از این بالاتر نبود که نفت از انگلیس گرفته را دولت ملی آن روز تحویل آمریکایی‌ها داد، ثروت کشور را به دست آمریکا داد. گفت این‌ها باید محبت و مهربانی کنند، دولت را کمک کنند اما به جای این‌ها، در کمتر از یک ماه، کودتای نابکارانه آمریکایی ۲۸ مرداد را راه انداختند و ریشه این دولت ملی را کندند، این نتیجه اطمینان به آمریکا و استکبار جهانی است، این تجربه زندگی ماست.

امام جمعه مشهد خطاب به جوانان گفت: شما برادران و خواهران جوان بروید تاریخ بخوانید، قیام ۳۰ تیر مردم و آثار این قیام را ببینید و با نابکاری، رذالت، شیطنت و ناپاکی آمریکای ستمگر بیشتر آشنا شوید.

وی به تحولات اخیر در افغانستان و خروج آمریکای جنایتکار از این کشور اشاره کرد و بیان داشت: امروز را خصوصأ در کنار امت اسلام به مردمان غیور و دلاور سرزمین افغانستان تبریک عرض می‌کنم، بعد از قریب به ۳۰ سال سلطه آمریکایی‌ها بر افغانستان، مردم غیور و رزمندگان دلاور افغانستانی، آمریکا را از کشور خودشان بیرون کردند و ریشه جنایت ستمگران استکبار جهانی را از خانه، زندگی و سامان خودشان کندند.

علم‌الهدی ادامه داد: آمریکایی‌ها قریب به ۳۰ سال به نام برقراری امنیت، افغانستان را اشغال کردند و در این ۳۰ سال جز ناامنی، خون‌ریزی، جنایت و فحشا، هیچ نتیجه‌ای برای مردم افغانستان به بار نیاوردند غیور مردان و غیور زنان افغانستانی عرصه را برای آمریکا تنگ کردند و آمریکای بزدل بعد از این که سه یا چهار هزار کشته در این سرزمین داد، مجبور شد این سرزمین، نیروها و پایگاه‌های خودش را در این سرزمین تخلیه کند و از این سرزمین خارج بشود.

وی با تأکید بر این‌که سرزمین افغانستان اشغال‌پذیر نیست، تصریح کرد: خوشبختانه مردم غیور افغانستان و مسلمانان جان‌برکف این سرزمین ثابت کردند اشغال‌پذیر نیستند، متجاوز نمی‌تواند به آنان تجاوز کند و این سرزمین را اشغال کند، نه شوروی از بین رفته و منحل شده‌ی آن روز توانست اشغال افغانستان را ادامه دهد و نه آمریکای ناپاک توانست بعد از این همه جنایت، اشغال را ادامه دهد، این غیرت و مردانگی مردم افغانستان هست.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌ رضوی اضافه کرد: امیدواریم این مردم غیور، دلاور و مسلمان دست به دست هم بدهند، امروزی که شر آمریکا از کشورشان قطع شده و با غیرتمندی کامل، استکبار شیطانی را از سرزمین خودشان بیرون کردند، بیایند با محبت، با صلح و صفا با هم زندگی کنند.

وی تأکید کرد: در مذاکرات بین‌الافغانی صلح کامل بین مردم افغانستان اجرا بشود، با هم متحد و متفق بشوند. دشمن شیطانی آنان از سرزمین‌شان خارج شد، الان موقع صلح و سازش و مسالمت با یکدیگر است. همه مردم و اقوام افغانستانی دست به دست هم بدهند و با صفا و صلح زندگی شرافتمندانه اسلامی تحت تعالیم عالیه اسلام و آموزه‌ها و شریعت اسلام برای خودشان ایجاد کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار