وزیر کشور ترکیه: صلح در عراق، سوریه، لیبی و افغانستان مسئولیت ماست

وزیر کشور ترکیه که به تازگی با نقض حاکمیت سوریه وارد مناطق شمالی این کشور شد، صلح در عراق، سوریه، لیبی و افغانستان را مسئولیت ترکیه دانست.
کد خبر: ۴۶۷۹۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳ - 21July 2021

وزیر کشور ترکیه: صلح در عراق، سوریه، لیبی و افغانستان مسئولیت ماستبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه که روز سه‌شنبه با نقض حاکمیت سوریه وارد شهر‌های «عفرین» و «اعزاز» در شمال این کشور شد، در جریان سخنرانی خود در یک جشنواره در شهر «شرناق» (جنوب شرق ترکیه در نزدیکی مرز‌های عراق و سوریه) اظهاراتی در خصوص برخی از کشور‌های منطقه بر زبان آورد.

بر اساس گزارش امروز وبگاه خبری شبکه «رووداو»، وزیر کشور ترکیه در بخش‌هایی از سخنرانی خود گفت: «همه ما فرزندان قویترین و غنی‌ترین کشور خواهیم بود» و «صلح در سوریه، عراق، لیبی، افغانستان، جغرافیای اسلامی، انسانی و همچنین خاورمیانه مسئولیت ماست».

سلیمان سویلو ادامه داد: «تمام این‌ها مسئولیت ماست و نگران نباشید، خداوند این روز‌ها را به ما نشان خواهد داد. خداوند به ما آن روز را نشان خواهد داد که از اینجا با پای پیاده به عراق و سوریه خواهیم رفت».

وی در ادامه اظهاراتش همچنین به کشور لیبی اشاره کرد و افزود: «با هم به برادرانمان در لیببی درود خواهیم فرستاد».

این اظهارات در حالی بیان شده است که وزیر کشور ترکیه روز گذشته به همراه چند تن از مقامات نظامی بلندپایه این کشور و با نقض حاکمیت سوریه وارد شهر‌های عفرین و اعزاز در شمال کشور سوریه شد.

خبرگزاری ترکیه «آناتولی» در گزارشی در خصوص این سفر نوشت که وزیر کشور ترکیه با هدف تبریک عید قربان به نیرو‌های این کشور وارد سوریه شده است.

شهر عفرین در جریان عملیات موسوم به «شاخه زیتون» به اشغال ترکیه درآمد. آنکارا در این مدت زمان سعی کرده است تا با انجام اقداماتی نظر اسکان دادن خانواده‌های تروریست‌های وابسته خود، قطع آب اهالی مناطق شمالی سوریه، و آتش زدن محصولات کشاوزری بافت جمیعتی این مناطق را تغییر دهد.

بهانه ترکیه برای انجام عملیات در مناطق شمالی سوریه حضور شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» (قسد) ایجاد منطقه کُردی در جنوب مرز‌های ترکیه بود.

دولت سوریه بار‌ها تأکید کرده است که حضور آمریکا و ترکیه در خاک این کشور، اشغالگری است و کنترل تمام اراضی خود را به دست خواهد گرفت.

از سوی دیگر، ترکیه مدت‌هاست که بهانه مبارزه با تروریسم و انجام عملیات‌های گسترده در مناطق شمالی عراق در حال نقض حاکمیت این کشور است.

ارتش ترکیه عملیات کنونی خود را در شهر «دهوک» (شمال عراق در ۲۴ آوریل (شنبه ۴ اردیبهشت) آغاز کرده و مدعی است که این عملیات پایگاه‌های نظامی حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) را هدف قرار می‌دهد، با این حال روستاییان در منطقه از هدف قرار گرفتن شهرک‌های غیرنظامی خبر داده‌اند.

گفته می‌شود در نتیجه حملات هوایی ترکیه در یک ماه گذشته به شمال عراق درمجموع ۴۷ روستا در کردستان عراق خالی از سکنه شده‌اند.

یک نماینده حزب حاکم دمکرات کردستان (PDK) چندی قبل گفت که ارتش ترکیه و نیرو‌های ارتش آزاد سوریه (FSA) با ورود به روستا‌های خالی از سکنه در شمال عراق چوب درختان مناطق را بریده و به شرکت‌های چوب فروشی در ترکیه می‌دهند. این قانونگذار کردستان عراق گفت که در روستا‌های تخلیه شده، نیرو‌های ترکیه شروع به ایجاد ایست، بازرسی و استقرار وسایل نقلیه زرهی مبادرت کرده‌اند.

گروه پ‌ک‌ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه نظامیان پ‌ک‌ک مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار