نشست خبری اصحاب رسانه با سرتیپ دوم خلبان «چیت‌فروش» برگزار شد

در سی و نهمین سالگرد شهادت سرلشکر خلبان «عباس دوران»، نشست خبری اصحاب رسانه با سرتیپ دوم خلبان «چیت‌فروش» با حضور نمایندگان اصحاب رسانه در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان برگزار شد.
کد خبر: ۴۶۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶ - 22July 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، در سی و نهمین سالگرد شهادت سرلشکر خلبان «عباس دوران»، نشست خبری اصحاب رسانه با سرتیپ دوم خلبان «حسین چیت فروش»، مشاور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با حضور نمایندگان اصحاب رسانه در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان برگزار شد.

در ابتدای این نشست سرتیپ دوم خلبان «حسین چیت فروش» به بیان خصوصیات و رشادت‌های سرلشکر خلبان شهید «عباس دوران» پرداخت.

در ادمه جلسه خبرنگاران حاضر سوالاتی در خصوص دوران دفاع مقدس و نقش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در این دوران از مشاور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران کردند.

نشست خبری اصحاب رسانه با سرتیپ دوم  خلبان« چیت فروش» برگزار شد

مروری کوتاه بر زندگی نامه سر لشکر خلبان شهید« عباس دوران»

«عباس دوران» ۲۰ مهر سال ۱۳۲۹ در شهرستان شیراز در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود.

در سال ۱۳۴۹ به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت و پس از گذراندن دوران مقدماتی پرواز در ایران، در سال ۱۳۵۱ برای تکمیل دوره خلبانی به آمریکا رفت.

وی ابتدا در پایگاه «لکلند» دوره تکمیلی زبان انگلیسی را طی کرد و سپس در پایگاه «کلمبوس» در ایالت می‌سی سی پی موفق به آموختن فن خلبانی و پرواز با هواپیما‌های بونانزا، تی ۴۱ - تی ۳۷ شد.

سرانجام در سحر گاه روز ۳۰ تیر سال ۱۳۶۱ که لیدری دسته پرواز را به عهده داشت، به قصد ضربه زدن به شبکه دفاعی و امنیتی نفوذ ناپذیر مورد ادعای صدام، با پنج نفر از زبده‌ترین خلبان نیروی هوایی در حالی که هنوز ستیغ آفتاب ندمیده بود، با اراده‌ای پولادین به پالایشگاه الدوره یورش بردند و چندین تن بمب هواپیما‌های خود بر قلب دشمن حاکمان جنگ افروز عراق ریختند و پس از نمایش قدرت و شکستن دیوار صوتی در آسمان بغداد، هنگام بازگشت، هواپیمای لیدر مورد اصابت موشک دشمن واقع شد و شهید دوران اگر چه اجازه ترک هواپیما را به همرزم خلبانش؛ ستوان‌یکم منصور کاظمیان در عقب کابین داد، اما خود به رغم اینکه می‌توانست با استفاده از چتر نجات سالم فرود آید، صاعقه‌وار خود و هواپیمایش را بر متجاوزان کوبید و بدین ترتیب مانع از برگزاری اجلاس سران غیرمتعهد‌ها به ریاست صدام در بغداد شد.

پس از سال‌ها انتظار در تیرماه ۱۳۸۱ بقایای پیکر شهید دوران توسط کمیته جستجوی مفقودین به میهن منتقل شد و در پنجم مرداد ۱۳۸۱ طی مراسمی رسمی با حضور مسئولان کشوری و لشکری، خانواده شهید و بستگان در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی، بر دوش همرزمان خلبانش تشییع شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار