آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد:

مسئولان باید از شهدا الگو بگیرند/ دشمنی با دشمنان خدا، یک واجب الهی است

امام جمعه مشهد گفت: در الگوی اسلامی یک نظام سیاسی، مسئولان تا پای جان برای انجام وظیفه مجاهدت می‌کنند؛ همان‌طور که شهدا در شب‌های عملیات زیر باران آتش به دل دشمن می‌زدند.
کد خبر: ۴۶۸۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸ - 23July 2021

مسئولان در جامعه اسلامی باید از شهدا الگو بگیرند/ دشمنی با دشمنان خدا، یک واجب الهی استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در خطبه‌های عبادی نماز جمعه‌این هفته که در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی برگزار شده بود، با اشاره به مبانی تقوای عملی در خانواده و جامعه اظهار داشت: در خصوص ارتباط فرزندان با والدین سه دستورالعمل روشن در قرآن کریم مطرح شده است که اولی درباره زمانی است که فرزندان در سنین طفولیت هستند. دستورالعمل دوم مربوط به زمانی است که فرزندان به کمال جوانی رسیده‌اند و والدین در سراشیبی کهنسالی هستند و سومین دستورالعمل مربوط به زمانی است که والدین از دست رفته‌اند و روح آن‌ها در سرای برزخ است و حتی در این زمان هم فرزندان نسبت به والدین وظایفی دارند.

وی افزود: در همه این ایام بر فرزندان واجب است که پدر و مادر را عضو مهم اعضای خانواده‌های خود بدانند و در خصوص رسیدگی به آنان احساس تکلیف داشته باشند. فرهنگی که پدر و مادر کهنسال خود را به سرای سالمندان می‌فرستند و فقط مبلغی را به عنوان تأمین معاش، به صورت ماهانه برای او می‌فرستند تا رفع تکلیف کند، فرهنگ ماده پرست و کفرآلود غرب است و این رفتارها در اسلام جایی ندارد.

دشمنی با دشمنان خدا، یک واجب الهی است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در خطبه‌های سیاسی نماز جمعه‌این هفته مشهد به تبیین اهمیت عمل به تولی و تبری در جامعه اسلامی پرداخت و خاطرنشان کرد: دعای عرفه‌ای که باشکوه و عظمت بسیار در اماکن مقدسه سراسر کشور برگزار شد، مصداق عینی عمل به اعمال عرفه در مکانی غیر از سرزمین وحی بود که اجر آن هیچ کم از اعمال حجاج بیت الله الحرام نداشت. بر همین منوال، عمل به فریضه رمی جمرات که در احرام بر حجاج واجب است، بر آحاد مسلمین در سرتاسر بلاد اسلامی نیز واجب است و اگر حاجیان به نماد شیطان سنگ می‌زنند، عموم مسلمانان نیز با نفی دشمنان دین خدا در جهان می‌توانند در اجر رمی جمرات حجاج شریک باشند.

وی ادامه داد: خوشا به حال برادران و خواهران افغان ما که جمره شیطان بزرگ زمانه، آمریکای جنایتکار را در کشورشان به مثابه یک عمل مقبول صورت دادند و تروریست‌های این کشور را از خاک خود بیرون راندند و از خداوند متعال می‌خواهیم که توفیق این تبری را نصیب و روزی برادران حشد الشعبی و ملت مقاوم و قهرمان عراق نیز بگرداند تا بتوانند رجس حضور نیروهای متجاوز آمریکایی را از سرزمین مقدس عتبات عالیات بزدایند.

نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: عمل پیوسته به مناسک و فرایض یکی از توفیقاتی است که به برکت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی محقق شده است؛ همان‌طور که ملت ما همه ساله می‌توانند به حج بروند، نماز جمعه و عید فطر را به جماعت ادا کنند و به طور علنی در ایام عزای سید و سالار شهیدان، رخ عزا بپوشند و شعائر عظیم حضرتش را گرامی بدارند، توفیق جهاد با دشمنان دین خدا نیز در سایه این نظام فراهم شده است.

وی با اشاره به فرارسیدن سالروز برگزاری نخستین نماز جمعه کشور به فرمان امام خمینی (ره) تأکید کرد: گرچه نخستین نماز جمعه رسمی کشور در پنجم مردادماه سال 1358 و به امامت آیت الله طالقانی در تهران برگزار شد اما در مشهد مقدس علیرغم خفقان شدید دوران رضاخانی، آقاشیخ غلامحسین تبریزی عالم جلیل‌القدر انقلابی، سال‌های متمادی قبل از پیروزی انقلاب نیز نماز جمعه را اقامه می‌نمود که این امر از جمله افتخارات مجاوران بارگاه علی بن موسی‌الرضاست.

علم الهدی ابراز داشت: در آن ایام، من نوجوان بودم و شخصاً به یاد دارم که آیت الله تبریزی چون مقید بود که در هنگام قرائت خطبه‌ها، به اسلحه تکیه کند و در عین حال، از جانب حکومت نیز از این کار نهی شده بود، شمشیری تهیه کرده و بر این قبضه و غلاف تکیه می‌کرد، خطبه‌ها را ایراد می‌نمود و هر هفته نماز جمعه‌ای برگزار می‌کرد که تقریباً همه مردم شهر را برای استماع آن به رواق مسجد گوهرشاد می‌کشاند.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی که با ارتحال علامه تبریزی همزمان شد، آقاشیخ ابوالحسن شیرازی و پس از ایشان آیت الله عبادی عهده‌دار مسئولیت امام جمعه مشهد بودند و انفاس قدسی این حضرات در پرورش روحیه انقلابی مردم اثر فوق‌العاده‌ای داشت.

مسئولان در جامعه اسلامی باید از شهدا الگو بگیرند

امام جمعه مشهد ضمن برشمردن دو خصوصیت اجتماعی بزرگ نماز جمعه اظهار داشت: نماز جمعه دو خصوصیت عمده اجتماعی دارد؛ اولاً اینکه حضور مردم در عرصه و ارتباط میان ملت و نظام در چهارچوب این گردهمایی‌های عبادی سیاسی تحقق می‌یابد و به مدد امر به معروف و نهی از منکری که در فریضه اجتماعی اسلامی نماز جمعه صورت می‌گیرد، دغدغه‌های مردم مطرح می‌شود و صدای آنان به استماع  حاکمان می‌رسد.

وی افزود: هیچ نظامی در سرتاسر عالم به اندازه جمهوری اسلامی، رویکرد مردمی ندارد. در همه نظامات سیاسی دنیا، مسئولان تا جایی به انجام وظیفه مقید هستند که شکم و شهوتشان محقق شود اما در نظام سیاسی اسلامی، مسئولان تا پای جان برای انجام وظیفه مجاهدت می‌کنند و در این الگوی مدیریت اجتماعی برخواسته از ارزش‌ها و باورها، نماز جمعه عاملی است که نظام مدیریت اجتماعی را به دین اتصال می‌دهد؛ همان‌طور که همه شهدایی که شب‌های عملیات زیر باران آتش به دل دشمن می‌زدند، پیشانی‌بند «یا بقیه الله (عج)» و «یا زهرا (س)» بر چهره داشتند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در انتها ابراز امیدواری کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را شکرگذار و قدردان نعمات فردی و اجتماعی اسلام قرار دهد و ارواح مطهر شهدا و بنیان گذار کبیر انقلاب را از تعهد انقلابی ما راضی و خشنود بگرداند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار