به مناسبت سالروز شهادت «حسن‌رضا ماژانی»؛

شهید «حسن‌رضا ماژانی»؛ مردی از مردان خدا بود

شهید ماژانی پس از اتمام درس دانشگاهی به سمت فرماندار بجنورد منصوب شد و تحولی بزرگ در این شهر به وجود آورد و با فعالیتی که او در این شهر آغاز کرد، آمار اعزام به جبهه به حدی رسید که رتبه دوم در بین شهرهای استان خراسان را به خود اختصاص داد.
کد خبر: ۴۶۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ - 24July 2021

شهید «حسن‌رضا ماژانی»؛ مردی از مردان خدابه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، «حسن‌رضا ماژانی» فرزند اکبر در سال 1333 در روستای مختاران از توابع شهرستان بیرجند در خانواده‌ای متدین و مذهبی دیده به جهان گشود.

دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی تا کلاس چهارم را در مختاران گذراند و برای ادامه تحصیل روانه بیرجند شد. با جدیت و پشتکار دیپلم گرفت و پس از انجام خدمت سربازی با شرکت در کنکور دانشگاه صنعتی شریف در رشته مکانیک با گرایش حرارت و سیالات پذیرفته شد.

شروع تحصیلات دانشگاهی او مصادف با اوج‌گیری انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بود. او که رنج ظلم و ستم رژیم ستم‌شاهی را لمس کرده بود، فعالانه در مبارزه با رژیم پهلوی شرکت کرد و با همکاری تعدادی از دانشجویان بیرجند در تهران با تشکیل جلسات هفتگی به بحث و تحلیل سیاسی می‌پرداخت و ضمن فعالیت در جریان‌های سیاسی دانشگاه در انتقال بحث‌ها به بیرجند نقش مؤثری داشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز انقلاب فرهنگی که منجر به تعطیلی دانشگاه‌ها شد، به شهر بیرجند آمد و در نهادهای مختلف به خدمت مشغول شد و در این فرصت بنا به فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل جهادسازندگی، به سازماندهی و تشکیل جهادسازندگی بیرجند اقدام و به عنوان عضو شورای مرکزی جهاد مشغول خدمت به مردم محروم منطقه شد.

در این فرصت با همسری وفادار و متدین ازدواج کرد که ثمره این ازدواج 2 دختر و 2 پسر است که از او به یادگار مانده است. با شروع جنگ تحمیلی مدت 6 ماه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور یافت و دوباره به خدمت در جهادسازندگی بیرجند ادامه داد.

 وقتی در جلسات شورای نهادها شرکت می‌کرد، با صراحت نظرات سازنده‌اش را ارائه می‌کرد. با توجه به اینکه دوران خدمت سربازی را گذرانده بود و با فنون نظامی آشنایی داشت در برنامه‌هایی که در ماه رمضان برای خودسازی جهادگران می‌گذاشت، به آموزش نظامی آن‌ها می‌پرداخت.

وی با تشکیل جلسات تحلیلی مسائل انقلاب، در بالا بردن سطح آگاهی‌های فرهنگی و سیاسی اعضای جهادسازندگی فعالیت می‌‌کرد و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها برای تکمیل درسش عازم تهران شد. او در این مدت تنها وقتش را صرف کلاس درس نکرد بلکه بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و صنفی دانشجویی می‌پرداخت با توجه به جو دانشگاه‌ها و حضور اندیشه‌های مختلف در دانشگاه، فعالیت‌های فرهنگی وی در جلوگیری از انحراف فکری جوانان تا حدی مؤثر بود.

شهید ماژانی با پشت کار و جدیت توانست با همکاری بنیاد مستضعفان ساختمانی را برای خوابگاه متأهلین راه‌اندازی کند و این خوابگاه در محلی خارج از شهر بود و هیچگونه امکانات نداشت و با پیگیری‌هایی که وی کرد، توانست امکاناتی را برای آن مهیا کند. تشکیل این خوابگاه باعث شد تا خانواده‌های دانشجویان هم به فعالیت‌های فرهنگی در خوابگاه بپردازند.

شهید ماژانی پس از اتمام درس دانشگاهی به سمت فرماندار بجنورد منصوب شد و تحولی بزرگ در این شهر به وجود آورد و با فعالیتی که او در این شهر آغاز کرد، آمار اعزام به جبهه به حدی رسید که رتبه دوم را در بین شهرهای استان خراسان به خود اختصاص داد.

از ویژگی‌های او این بود که در هنگام اعزام، خود پیشاپیش بسیجیان عازم جبهه می‌شد و وقتی به او می‌گفتند: شما بهتر است در شهر بمانید و برای جبهه نیرو آماده و اعزام نمایید، می‌گفت: وقت آن است که ما مسئولان در جبهه حضور یابیم و با عمل خود دیگران را جذب جبهه و جنگ نماییم. او مثل دیگر بسیجیان ساکش را در دست می‌گرفت و به صورت یک بسیجی ناشناس به جبهه می‌رفت.

سرانجام در آخرین اعزام در تاریخ دوم مردادماه سال 1367 در منطقه سومار در سن 34 سالگی به فیض شهادت نائل آمد و پیکر پاکش با شکوه فراوان در شهرستان بجنورد تشییع شد و پس از انتقال به به شهرستان بیرجند در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار