دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اولین ورود ایران به خاک عراق در «عملیات رمضان»

زمان شروع مرحله پنجم عملیات رمضان نیرو‌های سپاه و ارتش با توجه به طراحی فرماندهان ایرانی خاکریز دوجداره‌ای را در جناح شمالی پاسگاه زید عراق ساختند.
کد خبر: ۴۶۸۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲ - 28July 2021

عملیات رمضان و طراحی فرماندهان ایرانی به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مرحله پنجم عملیات رمضان در تاریخ ششم مرداد ۱۳۶۱ از شمال پاسگاه زید در حد فاصل دژ مرزی عراق آغاز شد. عملیات مذکور طبق طراحی فرماندهان ایرانی پیش می‌رفت و نیرو‌های سپاه و ارتش خاکریز‌های مناسب دو جداره‌ای در جناح شمالی پاسگاه زید عراق ساختند.

جمهوری اسلامی ایران با اجرای مرحله پنجم عملیات رمضان نشان داد که با نفوذ به خاک عراق، برای احقاق حقوق خود مصمم است. با انجام مرحله پنجم عملیات رمضان که در آن هفت تیپ تقویت شده از سپاه و دو تیپ از ارتش شرکت داشتند، نیرو‌های ایرانی محدوده پاسگاه زید عراق را به وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربع تصرف کردند و لشکر ۹ زرهی عراق را هم به طور کامل منهدم ساختند.

در این عملیات که با ایثار، فداکاری و حماسه‌آفرینی شهدای میهن اسلامی انجام گرفت، ۱۳۰ دستگاه تانک منهدم شد و ۱۱ دستگاه تانک هم به غنیمت نیرو‌های ایرانی درآمد؛ همچنین در این عملیات ۸۰۰ تن از نیرو‌های دشمن زخمی و کشته شدند.

عملیات رمضان به مدت ۱۷ روز، در تابستان ۱۳۶۱ در جنوب عراق، شمال شرقی شهر بصره و در منطقه شلمچه آغاز و در پنج مرحله به‌طور مشترک توسط سپاه پاسداران و نیروی زمینی ارتش طراحی و اجرا شد.

عملیات رمضان ۴۵ روز پس از آزادسازی خرمشهر انجام گرفت و نیرو‌های ایرانی برای نخستین بار اقدام به ورود به خاک عراق کردند.

گزارشی از علیرضا صحرایی

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار