رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا:

حجت‌الاسلام نمازی نمونه بارز یک روحانی جامع‌الشرایط بود

حجت‌الاسلام سعیدی با اشاره به ابعاد شخصیتی رئیس فقید اداره عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مرحوم حجت‌الاسلام نمازی نمونه بارز یک روحانی جامع‌الشرایط بود.
کد خبر: ۴۶۸۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹ - 26July 2021

حجت‌الاسلام نمازی نمونه بارز یک روحانی جامع‌الشرایط بودبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «علی سعیدی» رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در مراسم یادبود حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن نمازی» رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح که صبح امروز (دوشنبه) در این ستاد برگزار شد، اظهار داشت: حجت‌الاسلام نمازی یک روحانی جامع‌الشرایط بود که نسبت به انقلاب اسلامی ولایت فقیه و کشور اسلامی خود را مسئول می‌دانست، در جهت رسیدن به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلابی تلاش می‌کرد و دغدغه‌مند بود.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی حجت‌الاسلام نمازی گفت: برای من خیلی سخت است که در مجلس یادبود این روحانی عزیز و بزرگوار صحبت کنم؛ متأسفانه دست تقدیر این‌گونه رقم زده است. آقای نمازی یک روحانی تمام‌عیار واجد تمامی شرایطی که یک روحانی باید داشته باشد، بود.

حجت‌الاسلام سعیدی با برشمردن شاخصه‌های اخلاقی افرادی که در دوران غیبت امام زمان (عج) در مسیر حق گام برمی‌دارند، افزود: ملاک حرکت در مسیر حق، شناخت ولی فقیه زمان، باور داشتن ولایت، عشق ورزیدن به آن و در نهایت تبعیت کردن از این ساحت است؛ حجت‌الاسلام نمازی هم شناخت لازم را داشت، هم پیوستگی عاطفی شدیدی نسبت به رهبر معظم انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) داشت و هم در حوزه رفتار و اطاعت با تمام وجود مطیع و تابع محض ولایت بود.

وی با اشاره به مدیریت کارآمد حجت‌الاسلام نمازی، بیان کرد: ایشان مدیری لایق بود و بنده بارها از ایشان قدردانی و تشکر کرده بودم؛ آقای نمازی در کار خود مسلط بود و آگاهانه عمل می‌کرد؛ برنامه‌ریزی‌های‌ ایشان بسیار مفید و سازنده و در عین حال از نظم و انضباط خوبی برخوردار بود.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا ادامه داد: ایشان همواره خود را تابع مقررات و ضوابط می‌دانست و در انتخاب‌هایش حساب شده عمل می‌کرد؛ همچنین در مراسم مختلف از مداحان و سخنرانان انقلابی که به افکار عمومی جهت می‌دادند، استفاده می کرد.

حجت‌الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: آقای نمازی انصافاً در همه موارد عملکرد مسئولانه و مطلوبی داشت به گونه‌ای که نمی‌توانیم نسبت به وی انتقادی مطرح کنیم؛ ایشان در برنامه‌ریزی‌ برای خانواده‌ها جدی بود و در حوزه انتخابات اخیر نیز نقش مهمی را در مشارکت حداکثری ایفا کرد.

وی افزود: من در چهره ایشان آینده خوبی را ترسیم می‌کردم، اما دست تقدیر این‌گونه بود که این عزیز بزرگوار را از ما گرفت. ایشان استعداد رشد و پیشتازی داشت؛ آقای نمازی به‌عنوان یک روحانی جامع‌الشرایط فداکار، ایثارگر مجاهد و تلاشگر آنچه را که در توان داشت به منصه ظهور رساند و نقش خود را در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایفا کرد؛ آنجایی که باید انعطاف می‌داشت، منعطف بود و آنجایی که باید صلابت و قاطعیت می‌داشت، قاطعانه عمل می‌کرد.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه در هر دوره و مقطع زمانی، ذات ربوبی ملاک و معیاری برای حق بر روی زمین قرار می‌دهد، عنوان کرد: در عصر نبوت شاخص، حجت و ملاک برای تشخیص جبهه و جریان حق انبیای الهی هستند؛ همچنین در عصر امامت شاخص و ملاک، ائمه معصومین (علیهم‌السلام) هستند.

حجت‌الاسلام سعیدی در این رابطه بیان کرد: در عصر غیبت ملاک و معیار جریان و جبهه حق، فقیه جامع‌الشرایط است و در عصر حاکمیت دینی، ملاک ولی فقیه و حاکم شرع است؛ لذا همه افراد، جریان‌ها و نحله‌ها در این عصر را باید با این شاخص سنجید.

وی افزود: در عصر پیامبر (ص) همه اقشار به سه دسته تقسیم می‌شدند؛ مومنین، کفار و منافقین؛ دسته نخست که در بینش، کنش و رفتار از رسول الله (ص) تبعیت می‌کردند و کفار نیز که در مقابل این افراد بودند و دسته سوم نیز دو چهره بودند و منافقانه عمل می‌کردند؛ اما در عصر ائمه اطهار (ع) ترکیب به شکل دیگری رقم خورد و این بار دسته نخست کسانی بودند که بر محور امیرالمومنین (ع) حرکت می‌کردند، دسته دوم بودند که در مقابل حضرت قرار داشتند و دسته سوم مسلمانانی بودند که جریان جمل و نهروان و صفین را به وجود آوردند و دسته دیگر افراد بی‌تفاوتی بودند که با جبهه حق ارتباطی نداشتند، اما در عین حال جبهه مقابل را تقویت می‌کردند؛ افرادی همچون عبدالله بن عمر و اُسامة بن زید جزو این گروه بودند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قواگفت: امروز نیز افراد به همین ترتیب هستند؛ برخی بر محور ولی فقیه حرکت می‌کنند و کسانی در مقابل ایشان قرار دارند و متاسفانه برخی نیز بی‌تفاوت هستند و این تقسیم‌بندی در حوزه روحانیت نیز قابل ترسیم است؛ امروز قشر عظیمی از روحانیون بر محور رهبری حرکت می‌کنند و اهل جهاد و مبارزه هستند؛ یک عده نیز از این قشر در جبهه مقابل قرار دارند و عده‌ای دیگر نیز ساکت، بی‌تفاوت و بی طرف هستند و اشکال کار همین است که بسیاری از افراد، محور حق را گم می‌کنند و نمی‌فهمند که چگونه باید عمل کنند.

حجت‌الاسلام سعیدی با طرح این مسئله که یک روحانی جامع‌الشرایط در عصر غیبت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، عنوان کرد: یک روحانی جامع‌الشرایط فارغ از درجه علمی و جایگاهی که دارد، در مرحله نخست باید شناخت شفاف از محور ولایت یعنی حاکم دینی که ولی فقیه است، داشته باشد، در مرحله دوم از کشش و گرایش یعنی عشق، محبت و باور برخوردار باشد و در مرحله سوم کنش و رفتار یعنی تلاش، جهاد و مبارزه در راه حق داشته باشد.

وی اضافه کرد: مشکل ما در تاریخ گذشته و حال همین بوده است که این‌گونه شناخت، کشش و کنش هیچ‌گاه با همدیگر همراه نبوده است؛ بنابراین اگر بخواهیم بدانیم یک روحانی جامع‌الشرایط چه شرایطی دارد، اول شناخت حجت زمان و همسو شدن با آن است و دوم کشش و گرایش، یعنی محبت و مودت است و مرحله سوم و رفتار و کنش و عملکرد است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با تأکید بر اینکه الگو باید دارای همه شاخص‌های اخلاقی و تربیتی باشد، گفت: باید کسانی را به‌عنوان الگو انتخاب کرد که همه شرایط را داشته باشند؛ ممکن است فردی تحت شرایط خاصی نتواند همه الگو‌ها را داشته باشد، اما وقتی که به رهبر معظم انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره) نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که این عزیزان از هر جهتی الگو، اسوه و ملاک هستند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها