تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

آمریکایی‌‌ها تمایلی برای خروج از عراق ندارند/ آمریکا تلاش دارد در منطقه به شکل دیگری بماند

آبشناس با بیان اینکه آمریکایی‌ها به‌دنبال امضای توافق‌نامه با دولت عراق هستند تا حضور نظامی خود را در این کشور به شکل دیگری توجیه کنند، گفت: آمریکایی‌ها قطعاً حاضر نمی‌شوند به این راحتی از عراق خارج شوند.
کد خبر: ۴۶۸۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲ - 27July 2021

آمریکایی‌‌ها تمایلی برای خروج از عراق ندارند/ بایدن به‌دنبال امضای توافق‌نامه برای ماندن در عراق است«عماد آبشناس» تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درباره سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به واشنگتن اظهار داشت: مصطفی الکاظمی از افراد نزدیک به ایالات متحده آمربکا است؛ مخصوصاً زمانی‌که ترامپ در قدرت بود. این اولین سفر الکاظمی به آمریکا بعد از انتخاب بایدن است که به‌نظر می‌رسد می‌خواهد روابط خود را قبل از انتخابات آتی مجلس عراق با آمریکا تحکیم بخشد.

وی ادامه داد: چند موضوع در سفر کاظمی به واشنگتن مطرح است؛ یکی از این موضوعات، خروج نیروهای آمریکایی از عراق است.طبق مصوبه مجلس عراق آمریکایی‌ها باید از خاک عراق خارج شوند؛ ولی آمریکایی‌ها تمایل به این کار ندارند و به بهانه اینکه برای آموزش نیروهای نظامی باید در این خاک باقی بمانند و نیروها و پایگاه‌های خود را عراق نگه می‌دارندو تلاش می‌کنند چنین توافقی را با الکاظمی امضا کنند.

آبشناس تصریح کرد: موضوع دیگری که احتمالاً مطرح می‌شود بحث میانجیگری عراق میان ایران و آمریکاست. به دلیل اینکه طی چند مدت اخیر الکاظمی تلاش کرده روابط خود را با ایران به‌عنوان یک میانجی نزدیک کند.

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها 7 هزار و 500 میلیارد دلار طبق گفته ترامپ برای ورود به خاورمیانه خرج کرده‌اند گفت: آمریکایی‌ها قطعاً حاضر نمی‌شوند به این راحتی از عراق خارج شوند؛ یعنی عملاً خروج آمریکا از عراق و افغانستان بدین معنا است که به 7 هزار و 500 میلیارد دلار پشت کند که این منطقی نیست.

آبشناس بر این باور است: آمریکا تلاش دارد در منطقه به شکل دیگری بمانند. آمریکایی‌ها در افغانستان طالبان را تجهیز کردند تا به دولت مرکزی حمله کنند، دقیقا همان کاری که با داعش در عراق و سوریه کردند در افغانستان نیز انجام می‌دهند و می‌خواهند کاری کنند که دولت افغانستان التماس کند آمریکایی‌ها آنجا بمانند. در عراق هم کُردها را راه انداخته و هم افرادی همچون الکاظمی و افراد نزدیک به خود را جلو انداخته که جا بیندازند که آمریکا به‌عنوان نیروی آموزشی، نیروهای خود را آنجا نگه دارد. تصور من این است، اگر آمریکایی‌ها چنین کاری کنند منجر به واکنش مردم عراق خواهد شد. مردم عراق ببینند که آمریکایی‌ها بدون خون و خونریزی از عراق خارج نمی‌شوند ممکن است به زور آن‌ها را از عراق خارج کنند.

وی با اشاره به صحبت وزیر امور خارجه عراق درباره آموزش نیروهای نظامی گفت: سابقه نیروهای آموزشی آمریکا را می‌توان در افغانستان مشاهده کرد. در حال حاضر 350 نیرو را در افغانستان آموزش و تجهیز کردند؛ ولی سر بزنگاه این نیروها نمی‌توانند با یکسری از نیروهای طالبان که هیچ آموزش آمریکایی ندیده‌اند مقابله کنند و یکی یکی شهرها را از دست می‌دهند. همین اتفاق در عراق نیز رخ داده بود.

آبشناس در پایان گفت: استراتژی آمریکایی اینگونه است؛ معمولاً آمریکایی‌ها به بهانه اینکه می‌خواهند نیرو آموزش دهند در کشوری می‌مانند ولی عملا کاری نمی‌کنند چون می‌دانند اگر آموزش تمام شود و آن نیروها مقتدر شوند نیاز به حضور آن‌ها نیست.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار