یادداشت/ علی عبدالصمدی

عید غدیر خم؛ روزی که امیرالمومنین (ع) میراث‌دار علم و تقوای انبیاء شدند

نام امیرالمومنین و سیره‌ی علوی بهترین الگوی رفتاری برای تمامی جهانیان در اعصار مختلف تاریخی است؛ عید غدیر نه‌تنها مختص شیعیان و مسلمانان جهان بلکه روز عید هر کسی است که به توحید و نبوت اعتقاد دارد.
کد خبر: ۴۶۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 29July 2021

عید سعید غدیر خم؛ روزی که امیرالمومنین (ع) میراثدار علم و تقوای انبیاء شدندگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ آخرین حج مولای خوبی‌ها بود. حاجیان از مکه به سمت مدینه بازمی‌گشتند. عده‌ای جلوتر از کاروان نبی خدا بودند و عده‌ای عقب‌تر.

تا اینکه رسول مهربانی‌ها حضرت ختم رسل محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله در محلی به نام «غدیر خم» توقف فرمودند و دستور دادند تا تمام کسانی که عقب ماندند یا جلوتر رفته‌اند نزد ایشان بازآیند.

تمامی سران قبایل عرب از ریش سفیدان تا زیردستان و کنیزان و غلامان گرد رسول الله جمع شدند تا سخن ایشان را استماع کنند. در آن لحظه فرستاده‌ی خدا که کمی هم کسالت داشتند آخرین سفارشاتشان را به امت مسلمان فرمودند و نهایتا دست برادر دینی، پسر عمو و داماد خود را گرفتند و در پیشگاه عموم حج‎‌گزاران بالا بردند و فرمودند: من کنت مولاه فهذا علی مولاه.

و اینگونه بود که امامت مولا علی ابن ابی طالب علیه السلام بر عموم مسلمانان محرز شد. علی عالی اعلی وارث علم و تقوای پیامبر اسلام حضرت محمد صلوات علیه و آله و سلم و سرور مسلمانان جهان شد. این روز در تقویم جهان اسلام روز عید مبارک غدیر خم نامگذاری شده و برای عموم مسلمانان بالاخص شیعیان مرتضی علی علیه السلام روز خجسته و مبارکی است.

نور ولایت بر سیمای امیرالمومنین تابید و یگانه فاتح خیبر و ناطق کلام الله مجید، وصی نبی خدا شد. چه افتخاری از این بالاتر و والاتر که علی در روز عید غدیر خم زعیم شیعیان جهان شد. شیر خدا و یگانه یل جهان اسلام، رهبر و پیشوای جامعه‌ی اسلامی و میراثدار نبی شد و همه‌ی مسلمانان در آن حجه‌الوداع با آن بزرگوار بیعت کردند.

گرچه مولا علی علیه السلام پس از رحلت جانسوز پیامبر فقط پنج سال و اندی به مقام خلافت جامعه‌ی مسلمین رسیدند، اما سیره و شیوه و سبک زندگی مرتضی علی همواره الگویی جامعه برای زیستن همه‌ی مسلمانان تاریخ بوده و هست. مولا علی پدر یتیمان و دستگیر بینوایان و جنگاور میدان‌ها و قرآن ناطق و عاشق و شیفته‌ی ذات اقدس الهی بود که برای درآوردن تیر از پایش فقط در هنگامه‌ی ادای فریضه‌ی نماز باید اقدام می‌کردند تا هیچ نفهمد و مشغول راز و نیاز خود با یگانه معبودش باشد.

روز عید غدیر خم مختص به همه‌ی مسلمانان و موحدان عالم هستی است، زیراکه علی میراثدار علم و دانش و تقوا و بصیرت همه‌ی انبیاء الله است. این عید سعید نه تنها مختص شیعیان و مسلمانان جهان بلکه روز عید هر کسی است که به توحید و نبوت اعتقاد دارد.

نام علی در تارک مقدس اسلام همواره جاودانه است و سیره‌ی علوی بهترین الگوی رفتاری برای تمامی جهانیان در اعصار مختلف تاریخی است.

ناد علیا علیا یا علی.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار