یاران خراسانی (۳۵)؛ جهادگر شهید «سید کاظم ثابت ضیایی»

جهادگر نمونه‌ای که کفشدار حرم مطهر رضوی بود

به برکت ایامی که شهید «ثابت ضیایی» کفشدار زائران امام هشتم بود، عضو تیپ ۲۱ امام رضا (ع) شد و به عنوان معاون یگان موتوری تیپ ۲۱ امام رضا (ع)، دوشادوش فرستادگان رضا در عملیات رمضان شرکت کرد.
کد خبر: ۴۶۹۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۱ - 04August 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، جهادگر شهید «سید کاظم ثابت ضیایی»  در سال ۱۳۴۴ در شهر مقدس مشهد در یک خانواده مذهبی و از سلاله سادات دیده به جهان گشود. او سومین فرزند خانواده و پدرش خادم حرم حضرت رضا (ع) بود.

شهید ثابت در سن ۶ سالگی برای فراگیری علوم حوزوی در مدرسه علمیه حسینیه عابدزاده ثبت نام نمود اما به علت دوری راه، از سال بعد برای تحصیل به مدرسه افق رفت و چون مدرک تحصیلی او مورد قبول قرار نگرفت، مجدداً در کلاس اول ثبت نام کرد و از سال سوم، شبانه به تحصیل پرداخت و از همان سنین کودکی به خاطر شوقی که به خدمت در بارگاه نورانی امام هشتم (ع) داشت، به مدت سه سال کفشدار حرم مطهر رضوی بود و همزمان از سن ۱۳ سالگی به مکانیکی مشغول شد و این فن را نیز فرا گرفت.

در همین ایام، به سبب مصادف شدن ایام جوانی شهید ثابت با مبارزات سیاسی مردم مشهد با رژیم طاغوت، او همپای امت حزب الله در راهپیمایی‌ها و تظاهرات مردمی شرکت می‌کرد و نوار سخنرانی‌های امام خمینی (ره) را تکثیر و در به مناسبت‌های گوناگون میان مردم توزیع می‌نمود و حسن شهرت این شهید بزرگوار به عنوان منبع انتشار اعلامیه‌های انقلابی، ساواک را مجبور کرد تا بارها به منزل آنان یورش ببرد و خانه را مورد بازرسی قرار دهد؛ هرچند که در هیچ‌کدام از این موارد، اثری از نوارها پیدا نشد چراکه شهید ثابت با زیرکی ذاتی خود، همه اعلامیه‌های امام خمینی (ره) را در چاه خشک‌شده منزلشان قرار می‌داد.

پس از پیروزی انقلاب و تشکیل بسیج، حضور در گشت‌های شبانه بسیج برای حفظ امنیت محلات مشهد، در دستورکار شهید ثابت قرار داشت و این درحالی بود که فعالیت وی به عنوان تعمیرکار زبردست خودرو در مغازه مکانیکی، شغل و پیشه رسمی و روزانه او بود. علاوه بر این، علاقه قلبی این شهید عالی‌قدر به جلسات مذهبی و مسجد به حدی بود که بی وقفه و از همان ایام کودکی، مکبری نماز را در مسجد محله به عنوان فریضه‌ای واجب برای خود تلقی می‌کرد و هیچ‌گاه دغدغه‌های زندگی روزمره باعث نشد تا حتی یک‌بار، این سنگر عقیدتی را رها کند.

جهادگر نمونه‌ای که کفشدار حرم مطهر رضوی بود

همزمان با شکل‌گیری جهاد سازندگی، شهید ثابت بنا به توصیه برادرش در جهاد سازندگی شهرستان تربت جام عضویت یافت و به خاطر شوقی که برای حاضر شدن در جبهه‌ها داشت، نخستین بار در سوم خرداد ۱۳۶۱ برای حضور در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر راهی خطوط مقدم مقابله با دشمنان خدا شد و طولی نکشید که تخصص و تبحر چشمگیر شهید ثابت در عرصه تعمیر خودرو، شرایط را به گونه‌ای تغییر داد که بیش از شصت روز، شب‌ها در عملیات گشت و کمین و روزها در تعمیرگاه بستان به تعمیر خودروهای آسیب‌دیده مشغول باشد.

این شهید والامقام پس از عملیات بیت المقدس، به مدت ۴۵ روز در جبهه خرمشهر باقی ماند و سپس به برکت ایامی که به خادمی امام هشتم مشغول بود، عضو تیپ ۲۱ امام رضا (ع) شد و دوشادوش فرستادگان رضا در عملیات رمضان و به عنوان فرمانده یگان موتوری تیپ ۲۱ امام رضا (ع) شرکت کرد و پس از آن مسئولیت گروهی را بر عهده گرفت که داوطلبانه برای انتقال مجروحین و شهدا به پشت جبهه اقدام می‌کردند.

مراجعات متعدد شهید ثابت به خطوط مقدم و مرخصی‌های کوتاه‌مدت و اجباری او باعث شد تا پس از چندی به عنوان جهادگر نمونه برگزیده شود و سرانجام در جریان همین حضور مستمر در منطقه عملیاتی والفجر ۳، در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۶۲ بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن بعثی در منطقه مهران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار