در ارتباط تلفنی با گزارشگر صدای مهاباد مطرح شد؛

انتقام شهید «حیدری» از تهاجم نیروهای بعثی در عملیات چریکی ـ هوایی «انتقام»

عملیات چریکی ـ هوایی «انتقام» در پاسخ به تهاجمات دشمن با بمباران دو پایگاه هوایی عراق به منظور اثبات فعال بودن نیروی هوایی ایران به استراتژیست‌های آن‌ها انجام گرفت.
کد خبر: ۴۶۹۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۰ - 06August 2021

عملیات چریکی _ هوایی «انتقام»، آمادگی انتقام شهید حیدری از استراتژیست‌های بعثیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، رادیو سرو موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ارتباط تلفنی با ایراندوست ـ گزارشگر صدای مهاباد ـ درباره شهرستان مهاباد و اولین شهید خلبان جنگ تحمیلی، «خالد حیدری» گفت‌وگو کرد.

گزارشگر صدای مهاباد، ایراندوست اظهار داشت: شهرستان مهاباد به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی شهر انسان‌های هوشمند و جوانان‌های با استعداد است. شهر مهاباد با پتانسیل‌های بالای نیروی انسانی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری، اقتصادی و... فعال است. شهر انسان‌های به‌نامی است که در اقصی نقاط کشور شهر مهاباد را به نام شهر جاذبه‌های گردشگری می‌شناسند.

گزارشگر صدای مهاباد عنوان کرد: شهر مهاباد، شهر شهدا و شهر سرلشکر خالد حیدری است. وی ستوان خلبان F۴ فانتوم ارتش جمهوری اسلامی ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ در کوت عراق به شهادت رسید. شهید خالد حیدری پس از طی دوره یک ساله مقدماتی در ایران، سال ۱۳۵۳ جهت فرا گرفتن دوره‌های تکمیلی به مدت دو سال به آمریکا اعزام شد و پس از آموزش پرواز با هواپیما‌های «تی ۳۷ »، «تی ۳۸» و «اف-۴» به‌ عنوان خلبان شکاری به ایران بازگشت و پس از شش ماه حضور در پایگاه یکم شکاری، در سال ۱۳۵۶ به پایگاه سوم شکاری همدان منتقل شد.

ایراندوست افزود: روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ سروان خالد حیدری در مرخصی روزانه به سر می‌‎برد که بلافاصله پس از حمله دشمن در آخرین لحظات ساعت کاری اداری، خود را به پایگاه عملیات معرفی و آمادگی خود را برای انجام عملیات و انتقام از دشمن اعلام کرد.

گزارشگر صدای مهاباد بیان کرد: عملیات چریکی هوایی «انتقام» ساعت ۱۴ روز ۳۱ شهریور ۵۹ به فاصله دو ساعت پس از حمله هوایی عراق به پایگاه یکم هوایی تاکتیکال نیروی هوایی تهران در فرودگاه مهرآباد در پاسخ به تهاجمات دشمن با عنوان «انتقام» با بمباران دو پایگاه هوایی عراق به منظور اثبات فعال بودن نیروی هوایی ایران به استراتژیست‌های آن‌ها انجام گرفت.

وی افزود: این خلبانان برای انجام این ماموریت حتی حکم هم نداشتند و مسئولیت این امر خطیر را داوطلبانه برعهده گرفتند. خلبان شهید حیدری یکی از این خلبان‌ها بود. در جریان عملیات پدافند هوایی دشمن متأسفانه هواپیمای سروان خلبان حیدری و محمد صالحی گروه پروازی «آلفا-رد» در اثر آتش انبوه دشمن تعادلش بهم می‌خورد و هواپیما در رودخانه دجله سقوط می‌کند. در این حمله خلبان محمد صالحی به همراه خالد حیدری مفقودالاثر شدند.

گزارشگر صدای مهاباد گفت: شهید خالد حیدری به‌ عنوان اولین شهید برون‌مرزی نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس است که پس از گذشت ۳۲ سال در یک عملیات اکتشاف در قبرستانی در شهر کوت عراق پیکر خلبان‌های آلفا-رد پیدا شد و در آبان ۱۳۹۲ پیکر این عزیزان به ایران بازگردانده شد و پس از برگزاری یک مراسم باشکوه، پیکر وی به زادگاهش مهاباد انتقال داده شد و در کنار تندیس هواپیمایش که در میدان ورودی این شهر نصب شده است، به خاک سپرده شد. همچنین در عملیات لایروبی رودخانه دجله نیز لاشه متلاشی شده هواپیمای عملیات آلفا-رد پیدا شد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار