یادداشت/علی عبدالصمدی

امام سجاد علیه‌السلام؛ ادامه دهنده‌ی نهضت عاشورا در روزگار تباهی بنی‌امیه

سیره و سبک زندگی امام سجاد علیه‌السلام الگویی برای تمامی آزادگان جهان است؛ رسالت ایشان ادامه‌ی نهضت حسینی در قیام عاشورا بود.
کد خبر: ۴۷۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ - 21August 2021

امام سجاد علیه السلام؛ ادامه دهنده‌ی نهضت عاشورا در روزگار تباهی بنی امیهگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ علی عبدالصمدی؛ سیره و سبک زندگی امام سجاد علیه السلام نمونه و الگویی برای تمامی آزادگان جهان است. آن حضرت با‌لعینه وقایع کربلا را دیده بودند و از رشادت‌های پدر، عمو و صحابی ایشان مطلع بودند.

امام سجاد علیه‌السلام با ادعیه، نیایش‌ها و سخنرانی‌های کوبنده‌ی خویش کاخ ستم بنی امیه را درهم می‌کوبیدند. مجموعه‌ی سخنرانی‌ها و ارشاد‌های حضرت علی ابن حسین علیه‌السلام در کنار خطبه‌های طوفانی عمه‌ی بزرگوارشان حضرت زینب سلام الله علیها‌ بود که توانست کاخ نشینان بنی امیه را سرانجام کوخ نشین کند. مبارزه با فساد دستگاه امویان و حمایت از مظلومین و ستمدیدگان در تمام ابعاد زندگی آن حضرت متجلی است.

در فراز پنجم از دعای چهاردهم در صحیفه‌ی سجادیه ایشان می‌فرمایند: قَدْ عَلِمْتَ، یَا إِلَهِی، مَا نَالَنِی مِنْ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ مِمَّا حَظَرْتَ وَ انْتَهَکَهُ مِنِّی مِمَّا حَجَزْتَ عَلَیْهِ، بَطَراً فِی نِعْمَتِکَ عِنْدَهُ، وَ اغْتِرَاراً بِنَکِیرِکَ عَلَیْهِ ‌ای خدای من محققا میدانی از فلانی فرزند فلانی ستمی به من رسیده که او را از آن ستم نهی کردی و پرده‌ی حرمتت را دریده که دریدنش را بر او منع کردی؛ این ستمگری و پرده دری از باب طغیان در نعمت توست که در اختیار اوست و بر اساس غفلت و بی اعتنایی به خشم و غضب توست که گریبان او را خواهد گرفت.

در همین فراز کوتاه، اما مهم نکته‌های بسیاری نهفته است: نخست غفلت از یاد خداوند تبارک و تعالی که موجب ایجاد ظلم و نهایتا فساد در دستگاه حاکمیت می‌شود. اگر شخصی از یاد خداوند غافل شود یقینا به بیراهه خواهد رفت و سرانجام کارش به تباهی و ظلم و فساد کشیده خواهد شد.

پس یاد خدا مایه‌ی آرامش جان و بیمه کننده‌ی عاقبت و فرجام کار آدمی است. از نکات مهمی که در همین فراز نهفته است اینکه ذات الهی همواره ناظر و شاهد بر اعمال و رفتار و کردار انسان است و در هر حال باید خداوند تبارک و تعالی را ناظر و شاهد بر اعمال خود بداند. از دیگر نکات حائز اهمیت آنکه نعمت‌هایی که امروز و در این زندگی دنیوی در اختیار ماست امانت الهی هستند و بهرمندی از آن‌ها نباید منجر به فراموشی از یاد خدا و سرکشی و ظلم و جور شود.

در همین فراز کوتاه امام زین العابدین علیه السلام نکات ظریف بسیاری را گنجاندند و از عاقبت الامر دستگاه خلافت اموی خبر داده بودند آنجا که فرمودند بی اعتنایی به خشم و غضب توست که گریبان او (ظالم) را خواهد گرفت؛ که البته چنین نیز شد. مدتی بعد، دستگاه خلافت امویان چنان متزلزل شد که هر چند ماه یک بار خلیفه‌ای بر سر کار می‌آمد و قواعد و قوانین دستگاه اموی را دچار تغییر می‌کرد و باعث سردرگمی دستگاه حکومت می‌شد و نهایتا طومار ننگین امویان دریده شد.

این پیش‌بینی امام چهارم شیعیان جهان در این فراز محققا به وقوع پیوست و نهایتا دار و دسته‌ی ظلم پیشه و فاسد اموی به قهقرای تاریخ رفتند. عاقبت و فرجام کار ظالمان دشت کربلا جنون و فرار و قتل بود. آری آنان که روزی اهل بیت نبی خدا را آزردند و موجب شهادت آن‌ها شدند با بدنامی به دوزخیان دو جهان پیوستند.

رسالتی که امام سجاد علیه السلام برای خود قائل شدند هم دقیقا همین بود؛ ادامه‌ی نهضت حسینی در قیام عاشورا. ایشان در قالب ادعیه و ارشاد امت اسلامی، توانستند دستگاه جور و فساد اموی را رسوای نسل‌های بعدی کنند و امروز در بین مسلمین راستین، تاریخ خلافت اموی لکه‌ای ننگ به شمار می‌آید.

برملا شدن حیله‌های حاکمیت اموی در نسل‌های بعدی مدیون پایمردی کسانی است که عینا واقعه‌ی کربلا را دیده بودند؛ و امام سجاد علیه السلام صادقانه‌ترین و زلال‌ترین روایت را ارائه فرمودند که حکایت معصومیت و مظلومیت اهل بیت علیهم السلام اجمعین و اصحاب صدیقشان داشت آنهم در دورانی که برای علویان و به طور کلی مسلمین راستی محدودیت‌های گسترده‌ای از سوی امویان وضع شده بود.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها