یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

رویکرد ایران در قبال طالبان

عده‌ای که قبلاً اعزام مدافعان حرم به سوریه و پشتیبانی ایران از ملت سوریه در مقابل تروریست‌های تکفیری را نکوهش می‌کردند، خواستار دخالت نظامی ایران در افغانستان شده‌اند!
کد خبر: ۴۷۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۷ - 29August 2021

رویکرد ایران در قبال طالبانگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ ارتش تروریست آمریکا سرانجام پس از ۲۰ سال به اشغال افغانستان پایان داد و به شکلی شتاب‌زده بخش زیادی از نیرو‌های خود را از این کشور خارج کرد. در پی این موضوع، گروه طالبان در مدت‌زمان بسیار کوتاهی توانست بخش‌های وسیعی از افغانستان را تصرف کند.

این در حالی بود که ارتش افغانستان در بیشتر مناطق از مقابل طالبان گریخت و در برخی مناطق نیز طالبان با مقاومت حداقلی مواجه و به سرعت پیروز میدان شد. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز که مواضعی ضد ایرانی داشت، در پی محاصره کابل از سوی طالبان، از افغانستان گریخت تا بدین ترتیب، عمر دولت سرسپرده وی و ارتش افغانستان که توسط آمریکایی‌ها آموزش دیده و مقادیر هنگفتی برایش هزینه شده بود، به پایان برسد.

سابقه رفتار تحجرآمیز و خشونت طالبان در دو دهه قبل و قدرت گرفتن مجدد این گروه، نگرانی‌هایی را در میان ملت افغانستان و حتی مردم ایران برانگیخته است تا حدی که برخی در کشورمان این سوال را مطرح می‌کنند که چرا ایران در حمایت از مردم افغانستان، نیرو‌های نظامی خود را به افغانستان اعزام نمی‌کند؟ حتی در این میان، عده‌ای که پیش از این، اعزام مدافعان حرم به سوریه و پشتیبانی ایران از ملت سوریه در مقابل تروریست‌های تکفیری را نکوهش می‌کردند، خواستار دخالت نظامی ایران در افغانستان و کمک به مردم این کشور شده‌اند!

البته طالبان در روزهای اخیر سعی کرده که چهره‌ای متفاوت نسبت به دو دهه قبل، از خود ارائه دهد و اینگونه القا کند که در پی جنگ‌افروزی علیه همسایگان افغانستان نیست و در داخل این کشور نیز قصد انجام اقدامات سختگیرانه نسبت به شهروندان افغانستانی را ندارد؛ این در حالی است که تصاویر متعددی از کشتار مردم افغانستان از سوی نیروهای گروه طالبان در روزهای اخیر منتشر شده و مواضع رسمی طالبان را زیر سوال برده است.

همچنین برخی کارشناسان مسائل منطقه و بین‌الملل با ابراز تردید نسبت به صحت مواضع اعلامی طالبان، ایجاد تغییر در تفکرات طالبان را که به‌عنوان یک گروه افراطی شناخته می‌شود، امکان‌پذیر نمی‌دانند.

در پی تحولات افغانستان، اخباری نیز مبنی بر اعزام بخشی از تجهیزات دفاعی و یگان‌هایی از نیروهای مسلح ایران به مرزهای شرقی منتشر شد؛ اقدامی که آمادگی ایران برای مواجهه با هرگونه شرارت و ناامنی احتمالی را نشان می‌دهد.

با این تفاسیر، اکنون این سوال مطرح است که رویکرد ایران در قبال طالبان چه خواهد بود. پاسخ این سوال بستگی به موضع حاکمان افغانستان و دولت آینده این کشور نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد و اینکه آیا طالبان به شعارهایی که طی روزهای اخیر داده، پای‌بند خواهند ماند یا خیر.

در این زمینه، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار رئیس‌ جمهور و اعضای دولت جدید با ایشان، به موضوع افغانستان اشاره کردند و افغانستان را کشور برادر، هم‌زبان، هم‌دین و هم‌فرهنگ ایران خواندند.

ایشان همچنین با یادآوری خروج فضاحت‌بار آمریکایی‌ها، در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران، گفتند: «ما طرفدار ملت افغانستان هستیم؛ چراکه دولت‌ها همچون گذشته می‌آیند و می‌روند، اما ملت افغانستان است که باقی می‌ماند و نوع رابطه ایران با دولت‌ها نیز بستگی به نوع رابطه آن‌ها با ایران دارد».

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار