دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

لزوم توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی

فرهنگ یکی از مهم‌ترین حوزه‌های پیش‌و روی دولت سیزدهم است که با اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دیدار با هیات دولت باید مورد اهتمام جدی قرار داده شود.
کد خبر: ۴۷۴۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱ - 29August 2021

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: دولت سیزدهم با ریاست حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی طی روز‌های گذشته توانست با رای اعتماد حداکثری از مجلس شورای اسلامی کار خود را آغاز کند. محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی مطرح شده دولت سیزدهم بود که پس از بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون فرهنگی مجلس توانست رای اعتماد کسب کند.

نابسامانی حوزه‌های فرهنگ و هنر طی سال‌های گذشته با گرانی‌های در حوزه چاپ و نشر و کم توجهی به عرصه کتاب و در ادامه کم‌رونقی در سینما و تئاتر و دیگر عرصه‌های هنری با شیوع کرونا به اوج خود رسید. تعطیلی سینما‌ها و سالن‌های تئاتر، لغو کنسرت‌های موسیقی و کم شدن حجم تولیدات تلویزیونی و سینمایی همگی باعث شد تا طیف گسترده‌ای از هنرمندان کشورمان با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو شوند.

ایجاد بسته‌های حمایتی توسط صندوق هنر طی سال گذشته تنها تسکین کوتاه مدتی بر مشکلات قشر فرهنگ و هنر کشور بوده است. ادامه‌دار بودن این کمک‌ها در شرایطی که هنوز فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شرایط سخت کرونایی به سرمی‌برند، ضروری به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

ضرورت توجه به نقش زیربنایی و نرم‌افزاری فرهنگ

با آغاز رسمی فعالیت محمدمهدی اسماعیلی در جایگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر از پوشش دادن برخی از خسارت‌های ناشی از کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور مطرح شد و اعلام شد که به‌زودی بسته ویژه حمایت از حوزه‌های فرهنگ، هنر و رسانه برای جبران خسارت‌های ناشی از این ویروس آماده می‌شود.

وزیر ارشاد درحالی که در نخستین روز کاری خود و در جلسه با معاونان این وزارت‌خانه از بررسی‌های همه‌جانبه و جمع‌بندی‌های لازم برای تمهید درخصوص بسته حمایتی و اجرای شدن آن خبر داده بود که بر اهمیت ضرورت توجه به مرجعیت سیاست‌گذاری وزارت ارشاد، تأکید کرده بود.

علی‌رغم لزوم حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صنوف فرهنگی و هنری و اهالی فرهنگ در ایام کرونا؛ به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی که باید درخصوص آن اقدام فوری صورت گیرد، ادامه فعالیت اصناف فرهنگی و هنری و تمهید برای ادامه فعالیت در جهت رونق به محافل فرهنگی است.

ضرورت توجه به نقش زیربنایی و نرم‌افزاری فرهنگ
اما از مهم‌ترین مسائلی که باید مورد توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد؛ رهنمود‌ها ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است. ایشان در اولین دیدار خود با رئیس‌جمهور و اعضای دولت جدید، با تأکید بر لزوم استفاده کامل دولت از هر ساعت فرصت گذران برای خدمت به مردم مساله فرهنگ را مورد اشاره قرار دادند و با تأکید بر اهمیت مساله «فرهنگ و رسانه»، ساختار فرهنگی کشور را دارای اشکال و نیازمند بازسازی انقلابی خواندند و افزودند: حرکت انقلابی یعنی حرکتی بنیانی، خردمندانه، عاقلانه و برخاسته از اندیشه و حکمت، نه حرکت بی‌هوا و بی‌حساب.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نقش زیربنایی و نرم‌افزاری فرهنگ، بسیاری از خطا‌ها مانند اسراف، تقلید کورکورانه و سبک زندگی تجملاتی را ناشی از ریشه‌های فرهنگی دانستند و با تأکید بر ضرورت اصلاح این انحراف‌ها با استفاده از ابزار‌های فرهنگی، گفتند: ابزار‌های فرهنگی و هنری مانند سینما، رسانه‌های صوتی و تصویری، مطبوعات و کتاب را واقعاً شکوفا کنید.

ایشان با ابراز خرسندی از رویش لشکر عظیمی از جوانان علاقه‌مند در حوزه فرهنگ، بخش‌های فرهنگی دولت را موظف به حمایت هوشمند از این جوانان و طرح‌های ابتکاری آنان خواندند و خاطرنشان کردند: استعداد‌های جوان را کشف، و آزادی آن‌ها را در چارچوب قانون تضمین کنید، البته با فساد اخلاقی و فساد در زمینه فرهنگ نیز بدون رودربایستی مقابله کنید.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: راه اصلی مواجهه با جنگ نرم دشمن، حمایت از حرکت‌های صحیح در زمینه فرهنگ و تشویق آنها، و ایستادن در مقابل حرکت‌های غلط است، چرا عرصه فرهنگ و رسانه آوردگاهِ «صلاح و فساد، و حق و باطل»، و عرصه‌ی جنگ فرهنگی با گسترش‌دهندگان فساد در دنیا است.

تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان کارشناس مهم عرصه فرهنگ و هنر باید مورد توجه و اهتمام جدی متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد چراکه این تدابیر راه‌حل‌های اصولی و عملی برای احیای فرهنگ و هنر اصیل ایرانی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار