امیر پورشاسب روایت کرد؛

اقدام تاریخی نیروی هوایی در روز اول جنگ تحمیلی

امیر پورشاسب به بیان روایتی از عملیات «کمان ۹۹» که در اولین روز جنگ تحمیلی توسط نیروی هوایی جمهوری اسلامی رخ داد پرداخت.
کد خبر: ۴۷۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰ - 22September 2021

اقدام تاریخی نیروی هوایی در روز اول جنگ صدام علیه ایرانبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، اولین حملات رژیم صدام به مرز‌های کشور با بمباران پایگاه‌های نیروی هوایی آغاز شد تا از این طریق بتواند مانع پاسخ هوایی جمهوری اسلامی ایران به حملات خود شود و هواپیما‌های ایرانی را زمین‌گیر کند. اما این خیال رژیم بعث عراق با اجرای عملیات «کمان ۹۹» در فردای اولین حمله صدام نقش بر آب شد.

کمان ۹۹ در اولین روز دفاع مقدس با پرواز ۱۴۰ فروند جنگنده با هدف قرار دادن تاسیسات و نقاط حساس کشور عراق ضربه سنگینی به بعثی‌ها وارد آورد.

در این عملیات پایگاه اصلی تهران، همدان و بوشهر با در اختیار داشتن بمب افکن‌های اف ۴ محور عملیات بودند و سه پایگاه تبریز و دزفول با جنگنده اف ۵ به عملیات اضافه شدند. پایگاه هفتم شکاری شیراز و هشتم شکاری اصفهان نیز با جنگنده‌های اف ۱۴ وظیفه اسکورت و مشایعت جنگنده‌ها را داشتند.

امیر عبدالعلی پورشاسب از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص این عملیات اظهار داشت: انقلاب ما مظهر همه شگفتی‌ها بود. با تهاجم اولیه نیروی هوایی رژیم بعث به پادگان‌ها و فرودگاه‌ها کسی فکر نمی‌کرد دیگر یک فروند هواپیمای ما بتواند از آشیانه‌ها بلند شود. اما دیدیم که چند ساعت بعد از حمله عراق عملیات انتقام توسط نیروی هوایی صورت گرفت و تعدادی از هواپیما‌ها به سمت عراق برخاستند.

عملیات کمان ۹۹ دلاورمردان نیروی هوایی یک روز پس از حمله صدام که فرودگاه مهرآباد را بمباران کرده بود اتفاق افتاد. صدام فکر می‌کرد با این اقدام عقبه ما را مختل کرده و قادر به جبران این خسارت نیستیم، اما ۱۴۰ فروند هواپیما از مرز عبور کردند و مراکز حساس از جمله مراکز پدافند هوایی ارتش صدام را مورد هدف قرار دادند و روزی تاریخی را رقم زدند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار