تحلیلگر مسائل افغانستان:

افق روشنی برای مردم کشور افغانستان وجود ندارد

فرجاد امین شرایط امروز افغانستان را بسیار بغرنج و تأسف‌آور برای مردم این کشور دانست و گفت: متأسفانه دورنما و افق روشنی از شرایط آینده افغانستان نمی‌توانیم ببینیم و این کشور به‌زودی از این مصیبت‌ها و درد و رنج‌ها خلاص نشود.
کد خبر: ۴۷۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳ - 13September 2021

افق روشنی برای مردم کشور افغانستان وجود ندارد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسین فرجاد امین» تحلیلگر مسائل افغانستان در گفت‌وگویی وضعیت امروز افغانستان را محصول چهل سال اتفاقات پی‌درپی و مرتبط با یکدیگر دانست و اظهار داشت: مردم افغانستان در خلق وضعیت امروز نقشی نداشتند. رژیم پادشاهی افغانستان در چهل سال پیش با الگو گرفتن از کشور‌هایی همچون ترکیه و کشور‌های غربی یک مدلی از نظام سکولار را در این کشور ایجاد کرد. در آن مردم افغانستان از نظر اجتماعی در وضعیت قابل قبولی بودند، اما از نظر اقتصادی در وضعیت بسیار ضعیفی قرار داشتند.

وی به اشغال افغانستان توسط نیرو‌های شوروی اشاره و تصریح کرد: تمام مصیبت‌های دوره جدید افغانستان از روزی شروع شد که دو ابرقدرت، افغانستان را صحنه رقابت و زورآزمایی خودشان کردند؛ بنابراین مردم افغانستان در تمام این تحولات هیچگاه سهیم نبودند و تمام شرایط تحمیل شده از بیرون بوده است.

وی شرایط امروز افغانستان را بسیار بغرنج و تأسف‌آور برای مردم این کشور دانست و اظهار کرد: متأسفانه دورنما و افق روشنی از شرایط آینده افغانستان نمی‌توانیم ببینیم و به نظر نمی‌رسد این کشور به‌زودی از این مصیبت‌ها و درد و رنج‌ها خلاص نشود.

 تحلیلگر مسائل افغانستان روند کنونی در این کشور را بازگشت به گذشته عنوان کرد و افزود: ۲۰ سال تلاش‌هایی که در این کشور توسط جامعه جهانی و همسایگان برای بهبود و تغییر شرایط افغانستان صورت گرفته بود از بین رفت. در یک ماه گذشته حجم زیادی از افراد کارشناسی که در این سال‌ها آموزش دیده بودند از کشور خارج شدند و مجدداً افغانستان در دست گروهی افتاد که نه تجربه زمامداری و اداره کشور را دارند و نه توانایی پاسخگویی به نیاز‌های مردم افغانستان را خواهند داشت.

فرجاد امین تحولات افغانستان در یک ماه گذشته را بسیار سریع عنوان کرد و گفت: این سرعت تحولات نشان داد می‌توان در یک بازه زمانی کوتاه یک سیستم را کاملاً خراب کرد، اما بازسازی و ساخت آن زمان بسیار زیادی طول می‌کشد.

 تحلیلگر مسائل افغانستان مطرح کرد: این کشور در حال حرکت به سمت توسعه بود و می‌توانست با تکیه بر قابلیت‌ها و توانایی‌های داخلی روی پای خود بایستد، اما متأسفانه شرایط تغییر کرده است و امروز افغانستان در تمام زمینه‌ها و بخش‌ها محتاج کمک‌های خارجی است.

وی از دخالت عناصر خارجی در افغانستان گفت و بیان کرد: خانم بی‌نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه وقت آمریکا هر دو در کتاب خاطرات خود درباره نحوه روی کار آوردن طالبان در افغانستان توضیحات روشنی را ارائه کرده‌اند.

فرجاد امین یادآور شد: در زمانی که شوروی در افغانستان حضور داشت آمریکایی‌ها نیرو‌های مجاهد را تجهیز کردند و آموزش می‌دادند تا با ارتش شوروی مقابله کنند. در حقیقت در آن زمان افغانستان صحنه مبارزه نیرو‌های سازمان سی آی‌ای و نیرو‌های سازمان ک گ ب بود.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار