دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

بررسی ابعاد و اهداف سفر «مصطفی الکاظمی» به ایران/ نیاز غرب آسیا به اجماع منطقه‌ای

امروز زمان آن رسیده است تا کشورهای منطقه با اجماعی مناسب، ثبات و امنیت منطقه غرب آسیا را که توسط آمریکایی‌ها و کشورهای غربی مخدوش شده است، دوباره احیا کنند.
کد خبر: ۴۷۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۱ - 14September 2021

ایران خواهان نقش سازنده عراق به عنوان همسایه‌ای مستقل و قدرتمند استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سفر مهم «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق به ایران و دیدار با حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس جمهور ایران در بطن خود چندین هدف و برنامه مهم منطقه‌ای را جای داده است. این اهداف شامل کاهش اختلافات کشورهای منطقه، بررسی مسائل و رویدادهای مهم منطقه‎ غرب آسیا و پرداختن به مسائل و موضوعات مهم اقتصادی و امنیتی برای دو کشور است.

یکی دیگر از محورهای سفر نخست‌وزیر عراق به ایران افزایش همکاری‌های منطقه‌ای بین کشورها است؛ زیرا امروز زمان آن رسیده تا کشورهای منطقه اختلافات، مشکلات و مسائلی که با آنها دست به گریبان هستند را مشخص کرده و با اجماعی مناسب و با تعیین کارگروه‌های توانمند و کارآمد در جهت برطرف کردن آنها گام‌های فوری و ثمربخشی را بردارند تا بلکه منطقه غرب آسیا، ثبات و امنیتی را که توسط آمریکا و کشورهای غربی از دست داده را مجددا به دست بیاورد.

نکته دیگر اینکه، سفر «مصطفی الکاظمی» به ایران ضمن دربر داشتن پیام تبریک نخست‌وزیر عراق برای پیروزی حجت الاسلام رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، موضوعات مهمی چون مسائل اقتصادی و امنیتی را هم دربر داشته است. بر این اساس حضور «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در این سفر به ایران نشان از اهمیت و جایگاه مسائل و موضوعات امنیتی بین دو کشور دارد که قطعا با دیدارها و جلساتی که مابین مقامات دو کشور برگزار میشود در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش سطح شاخص‌های امنیتی مابین دو کشور خواهیم بود.

همانطور هم که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق پیش از انجام سفر خود به ایران در اظهار نظرهای متعددی عنوان کرد، این سفر با هدف تقویت روابط دوجانبه و گشودن افق‌ها و چشم اندازهای همکاری در زمینه‌های مختلف انجام شده است. نتیجه این سفر هرچه که باشد از این پس شاهد تعمیق روابط دو کشور دوست و همسایه باهم خواهیم بود؛ زیرا این دو کشور مهم و بااهمیت منطقه که همسایه یکدیگر نیز هستند اگر می‌خواهند بر مسائل و مشکلات متعددی که با آن روبرو هستند فائق آیند چاره‌ای ندارند جز اینکه بیش از پیش دست همکاری به یکدیگر داده و به منظور ایجاد صلح و ثبات در منطقه همکاری‌های بیشتر و وسیع‌تری را با یکدیگر داشته باشند.

سفر نخست‌وزیر عراق به ایران که دومین سفر او بعد از روی کار آمدنش در پست نخست‌وزیری است از این جهت بسیار مورد توجه کشورهای منطقه و کشورهای بین المللی قرار گرفته که بیشتر کشورها هدف از این سفر را ایفای نقش میانجیگری بین دو قدرت منطقه یعنی ایران و عربستان قلمداد کردند. البته مقامات کشور ما بارها و بارها در صحبت‌ها و موضع گیری‌های خود بیان کردند که نیازی به میانجی در گفت‌وگو بین ایران و عربستان ندارند و هر زمانی که عربستان آمادگی گفت‌وگو به منظور حل اختلافات را داشته باشد، ایران نیز این آمادگی را دارد. اما از طرف دیگر نیز ایران خواهان حضور و نقش سازنده عراق به عنوان همسایه‌ای مستقل و قدرتمند است و از نقش گرفتن آن در میانجیگری به منظور حل اختلافات مابین کشورها حمایت کرده و از آن استقبال می‌کند.

نکته مهم دیگری که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در سفر به ایران به آن پرداخته است، مسائل و همکاری‌های اقتصادی است. زیرا همانطور که می‌دانید حجم تبادلات تجاری مابین ایران و عراق سالانه چیزی بالغ بر 12 میلیارد دلار است که این تجارت‌ها در حوزه‌های برق، سرمایه‌گذاری، پروژه‌های پیمانکاری در حوزه‌های فنی و مهندسی و مواد غذایی است. بر این اساس ضروری است که اگر دو کشور ایران و عراق تمایل به افزایش سطح مبادلات تجاری فی مابین دارند باید ضمن برگزاری دیدارها و جلسات در سطح مقامات عالی رتبه جلسات متعددی را هم در سطح وزیران و مدیران صنایع برگزار کنند تا با برطرف شدن مشکلات و موانع پیش روی دو کشور شاهد تعمیق هرچه بیشتر تجارت بین ایران و عراق باشیم.

اما مهم‌ترین موضوع و مسئله استراتژیکی که در سفر «مصطفی الکاظمی» به تهران مطرح و بحث و بررسی شد موضوع خروج نیروهای آمریکایی تا پایان سال جاری از عراق است. مقامات ایران بارها و بارها در سخنان و صحبت‌های خود اعلام کردند که حضور نیروهای بیگانه در منطقه و خلیج فارس نه‌تنها کمکی به افزایش امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه زمینه رشد و گسترس تروریسم و گروه‌های تندرو را در کشورهای این منطقه فراهم می‌کند و اگر آمریکا، خاورمیانه را ترک کند کشورهای آن منطقه می‌توانند با کمک یکدیگر امنیت را در این نقطه مهم و استراتژیک دنیا بسط و گسترش بدهند.

البته زمان سفر نخست‌وزیر عراق به ایران بسیار حساس است؛ زیرا زمان چندانی به برگزاری انتخابات پارلمانی عراق باقی نمانده و «مصطفی الکاظمی» نیم‌نگاهی هم به تصدی دوباره پست نخست‌وزیری عراق دارد. از این روی او در سفرهای متعدد خود به کشورهای منطقه ازجمله ایران تلاش می‌کند تا آنجایی که امکان دارد شرایط داخلی عراق و همینطور اوضاع منطقه را پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق آرام و باثبات کند.

در پایان باید به این نکته اشاره شود که از دیگر اهداف سفر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق به ایران لغو روادید بین دو کشور و همچنین افزایش زائرین اربعین حسینی است. زیرا بنا به تصمیم دولت عراق در مراسم اربعین امسال تنها ۳۰ هزار نفر ایرانی می توانند شرکت کنند و این زائران باید از طریق هوایی به این کشور سفر کنند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار