«هم‌سایه»؛ روایت برادری دو ملت با تاریخی مشترک

پخش سریالی درباره‌ زندگی افاغنه در زمانی که کشور افغانستان دستخوش اتفاقات حیاتی است از سوی شبکه‌ پرمخاطب سوم سیما، اقدامی درخور شأن است.
کد خبر: ۴۷۷۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱ - 15September 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «هم‌سایه» سریالی است به کارگردانی «محمدحسین غضنفری» که این شب‌ها از شبکه‌ سوم سیما روانه‌ آنتن می‌شود.

در این سریال هم از سریال‌های نام‌آشنای ایرانی و هم از بازیگران افغانستانی استفاده شده است که در نوع خود اتفاق مبارکی در هنر هفتم بالاخص تلویزیون محسوب می‌شود. ضمن اینکه در این سریال، کارگردان به بازیگران جوان و جویای نام نیز فرصت هنرنمایی داده است.

پرداختن به زندگی مهاجران افغانستانی موضوع اصلی این سریال است. موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده و همچنان بکر مانده است. مشکلات همسایگانی که خود زمانی صاحب خانه بوده‌اند و از هر دوستی دوست‌تر و از هر برادری برادرتر به شمار می‌آیند.

مشکلات افغان‌ها در ایران در این سریال مورد کاوش قرار گرفته است. اخذ پاسپورت ایرانی، اشتغال، ازدواج، مساله‌ی انحصار وراثت و حتی دوستی‌های برادرانه‌ای که با ایرانی‌ها دارند نیز از مشکلاتی هستند که افغان‌های عزیز در ایران با آن‌ها درگیر هستند و در این اثر محمدحسین غضنفری به آن پرداخته شده است.

«هم سایه»؛ روایت برادری دو ملت با تاریخی مشترک

البته این سریال خالی از نقد نیز نیست. به عنوان مثال کارگردان سعی دارد از شخصیت حافظ جهانبخش کاراکتری مثبت نشان مخاطبینش دهد. در صورتی که به هیچ عنوان این کاراکتر در طول داستان جلوه‌های مثبتی از خود نشان نداده است.

او از طرفی پیشنهاد دایی خود را مبنی بر کار در مطبی خصوصی در بالای شهر تهران با تجهیزات مدرن رد می‌کند و ترجیح می‌دهد در کلینیکی در پایین شهر خدمت کند.

از سویی دیگر وقتی بعد از ساعت کاری کلینیک شخصی زخمی زنگ در مطب را می‌زند، در را باز نمی‌کند و در بازجویی‌ها به پلیس می‌گوید که اصلا صدای زنگ را نشنیده است.

«هم سایه»؛ روایت برادری دو ملت با تاریخی مشترک

از طرفی دختر دایی او نامزد اوست، اما او انگار به معلم مدرسه‌ی افغان‌های ساکن تهران دلبسته شده است آنهم بدون آنکه کوچک‌ترین اطلاعاتی درباره‌ی او داشته باشد. به صورت کلی، شخصیت حافظ جهانبخش قابلیت درک ندارد. او می‌خواهد سفید دیده شود، اما سیاه است.

از دیگر نکاتی که در سریال مشهود است کاربرد عبارت «افغانستانی» به جای عبارت «افغانی» است. البته هر دو عبارت مترادف یکدیگر هستند، اما نباید فراموش کرد که در فرهنگ عمومی کشور ما «افغانی» به هیچ عنوان بی احترامی محسوب نمی‌شود و چنانچه در سریال از عبارت افغانی نیز استفاده می‌شود، اهانت به همسایگان عزیزمان قلمداد نمی‌شد. انتخاب نام سریال نیز بسیار منطقی و زیرکانه بوده است: «هم سایه». البته همسایگانی که خود صاحب خانه‌اند.

به هر روی پخش سریالی درباره‌ زندگی افاغنه در زمانی که کشور افغانستان دستخوش اتفاقات حیاتی است از سوی شبکه‌ پر مخاطب سوم سیما، اقدامی هوشمندانه تلقی می‌شود.

انتهای پیام/120

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار