مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی:

شهدا تربیت‌یافتگان مکتب عاشورا بودند

حجت‌الاسلام «سبزیان» گفت: والدین شهدا سرچشمه تربیت نسل عاشورایی این سرزمین هستند. آنها بستر تربیت اسلامی و مؤمنانه فرزندان شهید خود را فراهم ساختند.
کد خبر: ۴۷۷۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۷ - 14September 2021

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، مراسم رونمایی از کتاب «مردم ایران: سبک زندگی مردم ایران به روایت والدین شهدا»، امروز با حضور حجت‌الاسلام «علی‌اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، «مهدی ابراهیمی» نویسنده کتاب، «فاطمه سلیمی» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد و جمعی از خانواده‌های شهدا در مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام سبزیان در این مراسم با بیان اینکه امروزه ما از سفره با کرامات شهدا ارتزاق می‌کنیم، اظهار داشت: کتاب‌های بسیاری در مورد شهیدان و همسران شهدا نگاشته شده است اما کمتر کتابی به والدین شهدا و شیوه زندگی آنها پرداخته است.

وی تصریح کرد: والدین شهدا سرچشمه تربیت نسل عاشورایی این سرزمین هستند. آنها بستر تربیت اسلامی و مؤمنانه فرزندان شهید خود را فراهم ساختند.

سبزیان ابراز داشت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی جبهه، خاکریز اول و والدین و خانواده‌های شهیدان خاکریز دوم هستند. این فرمایش معظم له به اهمیت بالای نقش والدین در جبهه‌های اسلامی به ویژه در دوران دفاع مقدس به عنوان سرچشمه‌های فیض، بصیرت و تحول‌سازی فرزندان اشاره دارد. کسانی که برای حفظ این مرز و بوم و برای حفاظت از ناموس و امنیت ایران از فرزندان خود به‌عنوان عزیزترین افراد خانواده گذشتند. همیشه به این نکته مهم توجه داشته باشید که والدین شهیدان با نثار فرزندان، نیمی از جان و وجود خود را بخشیده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: کتاب «مردم ایران» به نقش والدین در جامعه و سبک زندگی مؤمنانه و اسلامی پرداخته است. امیدوارم این کتاب به دست مؤمنان برسد تا جامعه امروز و به ویژه نسل جوان ما بیشتر با سبک زندگی شهدا و خانواده‌های آنان آشنا شوند.

وی افزود: باید این حقیقت را همواره مد نظر داشت که امنیت، رفاه، عزت و سربلندی امروز جامعه ایران را مدیون شهدا و پدر و مادران آنان بوده، هستیم و خواهیم بود.

والدین شهدا با اعتقادی راسخ از فرزندان خود گذشتند

فاطمه سلیمی نیز در این مراسم با بیان اینکه سخن گفتن از شهدا بسیار دشوار است، گفت: باید در مقام پدر و مادر باشید که بدانید داغ از دست دادن فرزند هیچگاه کم‌رنگ نخواهد شد. والدین شهدا اعتقادی راسخ و قوی داشته‌اند که برای دفاع از اسلام و انقلاب توانسته‌اند از فرزندان خود بگذرند.

وی افزود: در هر جایگاه و مقامی که باشیم در محضر خانواده‌های شهدا حرفی برای گفتن نداریم. و به طور قطع شهیدان و خانواده‌های آنان سهم عظیمی از برکات اقدامات صالح ما خواهند داشت.

روزی حلال، مؤلفه تربیتی نسل شهادت‌طلب

مهدی ابراهیمی در پایان این مراسم مهدی در سخنانی ابراز داشت: اگر چه کتاب‌هایی بسیاری هستند که به سبک زندگی شهدا، همسران و فرزندان آنان پرداخته‌اند اما همیشه جای خالی نقش والدین آنان در این مجموعه احساس می‌شد.

وی خانواده شهدا را نمونه‌ای از سبک زندگی اسلامی مردم ایران خواند و افزود: تصاویر و ویدیوهایی بسیاری در سازمان‌های فرهنگی از زندگی خانواده‌های شهدا به ویژه والدین آنها وجود دارد که متأسفانه توجه چندانی به آن نشده است و این مسأله باعث ایجاد انگیزه‌ای شد تا برای نگارش کتاب «مردم ایران» اقدام کنم. هدف من روایت بخش مهمی از زندگی شهداست که مهجور واقع شده است، پرداختن به شیوه و سبک زندگی خانواده‌هایی که چنین فرزندان شجاع و مؤمنی را تربیت کرده‌اند.

مهدی ابراهیمی با اشاره به بند آخر بیانیه گام دوم انقلاب در رابطه با سبک زندگی، گفت: حتی با نگاهی ساده به زندگی خانواده شهدا به اهمیت دادن به حلال و حرام پی می‌بریم. اغلب شهدا در خانواده‌هایی پرورش یافته‌اند که با وجود سختی‌ها و کمبودها به اصل روزی حلال اعتقاد راسخ داشته‌اند.

وی با بیان اینکه شهادت اصالت دارد و اتفاقی نیست، افزود: امیدوارم این اثر آغازی برای توجه به اهمیت سبک و شیوه پرورش فرزندان در خانواده‌ها باشد و در آینده شاهد آثاری بیشتری در رابطه با والدین شهدا باشیم.

در این مراسم خانواده شهیدان سیدرضا هاشمی، جمشید خسروی، حسن و علیرضا رمام به بیان خاطراتی از سبک زندگی و ویژگی‌های شخصیتی شهیدان پرداختند.

در پایان این مراسم ضمن رونمایی از پوستر کتاب «مردم ایران»، از خانواده شهیدان حاضر در جلسه و نویسنده کتاب و مهدی ابراهیمی تقدیر شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار