دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

بیداری اسلامی؛ ثمره ۸ سال دفاع مقدس

بیداری اسلامی که امروز در دنیا شاهد آن هستیم، برگرفته از دفاع مقدس جمهوری اسلامی است.
کد خبر: ۴۷۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 15September 2021

بیداری اسلامی؛ ثمره ۸ سال دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، به جد می‌توان ادعا کرد که یکی از مهم‌ترین آثار دفاع مقدس، بیداری مسلمان منطقه بود. مسلمانان با مشاهده ظرفیت ملت ایران، مقاومت ملت ایران را در مقابل متجاوزان به عنوان الگویی برگزیدند که با تأسی بر حرکت‌های مردمی و اسلامی می‌توان برخاست.

دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران دستاورد‌های ارزشمند و ماندگاری را برای ملت ایران، جوامع اسلامی و فراتر از آن برای بشریت آفرید که در یک نگاه کلی می‌توان این دستاورد‌ها را در مجموعه‌ای تحت عنوان فرهنگ مقاومت اسلامی – مردمی مورد واکاوی قرار داد.

فرهنگ مقاومت و ایثار ناشی از دفاع مقدس به دلیل برخورداری از خمیرمایه باور‌های دینی توانست فراتر از مرز‌های جغرافیایی نقش آفرینی کند، به گونه‌ای که شکل‌گیری و گسترش جبهه مقاومت اسلامی در منطقه را می‌توان از محوری‌ترین آثار و برکات دفاع مقدس ملت ایران دانست؛ فرهنگ جهادی و ایثار حاکم بر دفاع مقدس حاوی ویژگی‌ها و شاخصهای مختلف ارزشی است که دین‌مداری، تکلیف‌گرایی، مردم‌گرایی، نهادینه‌سازی اخلاق و ارزش‌های دینی، خلاقیت، نوآوری و ابتکار، خودباوری، انعطاف پذیری و پویایی از جمله این شاخص‌هاست.

درس آموزی ایران به کشور‌های منطقه

حمله غافلگیرانه و ناجوانمردانه صدام در آغازین سال‌های استقرار جمهوری اسلامی تردید‌های زیادی در سطح بین المللی نسبت به امکان تداوم حیات نظام اسلامی ایران مطرح ساخت تا آنجا که خود صدام در سودای تصرف چندروزه و چندماهه تهران بود.

خیزش مردم ایران و گسیل حماسه‌آفرین خیل رزمندگان از همه نقاط و اقشار به جبهه‌ها و متوقف شدن پیشروی صدام در نوار و شهر‌های مرزی به منطقه و جهان ثابت نمود بیداری و مقاومت حقیقی در پی انقلاب اسلامی آنچنان ریشه‌دار و قوی است که با وجود اتفاق بلوک شرق و غرب در حمایت از رژیم بعث باز هم پایداری ملی ایرانیان به الگویی در نزد افکار عمومی مسلمانان تبدیل شد.

آنان دیدند که چگونه یک کشور تنها به رهبری یک فقیه در برابر اتحادی از قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایستادگی می‌کند و دولت‌های عربی با وجود اتحاد اتحاد نتواستند در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند.

جنگ تحمیلی ابعاد ناگفته فراوانی در تأثیر بر بیداری اسلامی دارد تا آنجا که به تعبیر امام خمینی (ره) حتی توانست شبه قاره هند را نیز متأثر سازد و ملت‌های پاکستان و هند را به خود جذاب نماید. از این رو است که بلافاصله سرمایه‌گذاری‌های عربستان بر روی محافل و مدارس دینی پاکستان و هند و آسیایی آغاز می‌شود تا بتواند از نفوذ بیشتر انقلاب اسلامی که کارآیی و قدرت آن در پرتو جهاد هشت ساله به اثبات رسید ممانعت به عمل آورد؛ این فرآیند بود که توانست جنگ تحمیلی را به منبعی الهام بخش برای بیداری اسلامی در منطقه ارتقاء دهد.

بیداری اسلامی و مقاومت در منطقه، دو پدیده مهم و سرنوشت‌ساز برای مسلمانان و آینده بشریت، هر دو ریشه در دفاع مقدس ملت ایران دارد، امروز جهان اسلام و خصوصاً مسلمانان در منطقه، یکپارچه در برابر نظام سلطه، صهیونیسم بین‌الملل و حکومت‌های دیکتاتور، فاسد و وابسته در هر یک از کشور‌های منطقه، دست به قیام زده و پدیده بیداری اسلامی، خواب را از چشمان ظالمان و ستمگرانی که دیروز از صدام بعثی حمایت می‌کردند، ربوده است.

پیش‌بینی امام از دستاورد دفاع‌مقدس

این بیداری در جهان اسلامی از یک طرف و بیداری ملل محروم غیرمسلمان از طرف دیگر نشان از قیام مستضعفین در برابر مستکبران دارد و این اتفاق بزرگ از دفاع مقدس سرچشمه می‌گیرد. آنچه امروز به چشم می‌بینیم، تحقق همان پیش‌بینی حضرت امام (ره) به عنوان دستاورد دفاع مقدس در ۲۶ سال قبل است که فرمودند: «ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها، سالیان سال می‌توان مبارزه کرد.» آری امروز مردم محروم و مستضعف با درس گرفتن از دفاع مقدس ملت ایران با اعتماد به نفس پا به عرصه مبارزه علیه قدرت‌های شیطانی گذاشته و باور دارند که با پافشاری بر مقاومت و پایداری، پیروز میدان خواهند بود.

تحلیل جنبش‌ها، قیام‌ها و انقلاب‌های مهم در کشور‌های منطقه و جهان، نشان می‌دهد که در غیاب ایسم‌های شرقی و غربی، این ایدئولوژی انقلاب اسلامی است که به عنوان یک مکتب انسان‌ساز و تعالی‌بخش، الهام‌بخش تمامی ملل اعم از مسلمان و غیرمسلمان شده است و این مهم، همان معنای صدور انقلاب است که با جنگ به وقوع پیوست و حضرت روح‌الله در این خصوص فرمودند: «ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم.»

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها