دفاع مقدس به روایت رهبری ـ ۲/

نقش زنان در دفاع مقدس بسیار ممتاز بود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره نقش زنان در روند انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «نقش و سهم بانوان در تشکیل نظام اسلامی، در دوران مبارزه با طاغوت و دوران جنگ تحمیلی ممتاز بود.»
کد خبر: ۴۷۷۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱ - 23September 2021

نقش ممتاز زنان در دفاع مقدس بسیار ممتاز بودگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ دفاع مقدس حادثه‌ای عظیم در تاریخ معاصر بود که اثرات و برکات آن هنوز قابل مشاهده است. دفاع مقدس توانست فرهنگی را در کشور نهادینه کند که برای رسیدن به آن باید ده‌ها سال هزینه کرد. دفاع مقدس سبب شد روحیه خودباوری و کشف استعدادهایی که تا آن روز مورد غفلت واقع شده ظهور و بروز پیدا کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سند متغن و گویای دفاع است و از آنجایی که در طول هشت دفاع مقدس به طور مستمر و از نزدیک با جنگ تحمیلی درگیر بودند و تجربه نزدیک از جبهه‌ها داشتند، خاطرات ارزشمندی از آن سال‌ها دارند که توجه به آنها می‌تواند تصویر تازه‌ای از جنگ تحمیلی ارائه دهد.

«دفاع مقدس به روایت رهبری» که قسمت دوم آن را در ادامه می‌خوانید، نگاهی است به خاطرات رهبر معظم انقلاب اسلامی از جنگ تحمیلی که مناسب هفته دفاع مقدس منتشر خواهد شد.

حمله اتمی به ژاپن و دادن سلاح شیمیایی به صدام؛ نمونه‌های رفتار منافقانه استکبار

از خصوصیات استكبار كه یكی از شاخص‌های رفتار نظام استكبار است، فریبگری و رفتار منافقانه است؛ سعی می‌كنند جنایت را در لباس خدمت نشان بدهند! این نظام استكبار كه قصد سلطه‌ بر ملت‌ها را دارد، از این شیوه به طور متعارف و معمول در همه‌ زندگی‌اش استفاده می‌كند؛ شیوه توجیه جنایت و پوشاندن لباس خدمت به جنایت.

در حمله‌ به ژاپن، یعنی دو بمبی كه در هیروشیما و ناكازاكی منفجر شد، وقتی آمریكایی‌ها عذرخواهی می‌كنند، به این صورت می‌گویند كه اگرچه با این دو بمبی كه ما به این دو شهر پرتاب كردیم، ده‌ها هزار كشته شدند، اما این كار هزینه‌ تمام كردن جنگ جهانی دوم بود؛ اگر ما آمریكایی‌ها این بمب‌ها را نمی‌انداختیم، جنگ ادامه پیدا می‌كرد؛ بنابراین ما خدمت كردیم كه این بمب‌ها را انداختیم. این یكی از آن حرف‌های فریب‌گرانه و منافقانه و از دروغ‌های عجیب و غریبی است كه جز از دستگاه‌های استكباری بر نمی‌آید.

این بمب‌ها در تابستان ۱۹۴۵ میلادی بر روی این دو شهر افتاد و منفجر شد در حالی كه چهار ماه قبل از آن هیتلر كه ركن اصلی جنگ بود خودكشی كرده بود؛ دو روز قبل از او هم موسولینی كه او هم ركن دوم جنگ بود دستگیر شده بود و جنگ عملا خاتمه پیدا كرده بود؛ ژاپن هم كه پای سوم جنگ بود، از دو ماه قبل اعلام كرده بود كه آماده تسلیم است؛ جنگی وجود نداشت اما این بمب‌ها منفجر شد. این بمب‌ها ساخته شده بود، باید یك جایی آزمایش می‌شد؛ بهترین فرصت، این بود كه به بهانه‌ جنگ این بمب‌ها را ببرند روی سر مردم بی‌گناه هیروشیما و ناكازاكی بیندازند تا معلوم بشود كه آیا درست عمل می‌كند یا نه.

جنجال و های‌ و هوی كردند كه استعمال سلاح شیمیایی خط قرمز ما است! این را ده بار یا بیشتر مسئولان آمریكایی گفتند؛ اما همین دولت آمریكا و رژیم ایالات متحده، در حملات جنایتكارانه‌ای كه صدام به ایران می‌كرد و سلاح شیمیایی به كار می‌برد، نه فقط كوچكترین مخالفتی با آن نكردند، بلكه ۵۰۰ تُن ماده‌ شیمیایی مرگ‌آور و خطرناک قابل تبدیل به گاز خردل را كه هنوز بسیاری از جوان‌های عزیز آن روز ما مبتلا به عوارض آن هستند، صدام از آمریكا وارد كرد؛ البته از جاهای دیگر هم خریده بود، اما ۵۰۰ تُن ماده‌ شیمیایی مرگ‌آور قابل تبدیل به گاز خردل را صدام از آمریكا تهیه كرد و به كار برد؛ بعد هم كه می‌خواستند علیه او در شورای امنیت قطعنامه صادر كنند، آمریكا مانع شد.

جنگ‌افروزی می‌كنند، اختلاف‌افكنی می‌كنند، با حكومت‌های مستقل درمی‌افتند، در جنگ صدام با ایران همه‌گونه كمكی كه برایشان ممكن بود كردند، اطلاعات می‌دادند؛ رئیس استخبارات آن روز صدام، بعدها مصاحبه كرد و گفت هفته‌ای سه مرتبه من می‌رفتم به سفارت آمریكا در بغداد و آنها یك پاكت دربسته‌ای به من می‌دادند كه همه‌ اطلاعات ماهوارهای مربوط به نقل و انتقالات نیروهای مسلح ایران در آن بود و ما می‌دانستیم كجا هستند. یك چنین كمك‌هایی می‌كردند. (در دیدار ۵۰ هزار فرمانده بسیج سراسر کشور ۲۹ آبان ۱۳۹۲)

نقش ممتاز زنان در دوران مبارزات انقلابی، تشکیل نظام و جنگ

نقش و سهم بانوان در نظام، یک نقش فوق‌العاده و ممتاز است؛ هم چنان که در اصل انقلاب، نقش بانوان ممتاز بود. همه‌ گزارش‌هایی که از دوران مبارزه و دوران انقلاب بیرون آمده، گزارش‌های ناقص و یک‌جانبه و کوتاه است. یک کار بزرگی هم در این زمینه داریم که اگرچه جزو اندیشه‌های راهبردی نیست، اما جزو کارهای راهبردی است و ان‌شاءالله باید دنبال شود.

آن کسانی که سابقه دارند، می‌دانند که زنان، در دوران مبارزه نقش داشتند، هم به‌خصوص در همان دوران انقلاب یعنی آن یک سال و نیمی که حرکت انقلابی عمومی شروع شد  نقش داشتند. زنان یک نقش مؤثر و بی‌جایگزین داشتند؛ که اگر نبود بلاشک این اجتماعات عظیم و این تظاهرات عظیم، آن اثر را نمی‌بخشید؛ علاوه بر اینکه در بعضی جاها مثل مشهد ما، اصلا شروع این تظاهرات، از زنان شد. یعنی اولین حرکت عمومی مردمی، یک حرکت زنانه بود. البته مورد تعرض پلیس هم قرار گرفتند. بعد از آن بود که حرکت‌های مردانه راه افتاد.

در دوران دوران جنگ هم اینگونه بود. در این دوران سخت، نقش زنان، یک نقش فوق‌العاده بود؛ نقش مادران شهدا، نقش همسران شهدا، نقش زنان مباشر در میدان جنگ، در کارهای پشتیبانی و بعضا بندرت در کارهای عملیاتی و نظامی  که من بخش کارهای پشتیبانی‌اش را خودم از نزدیک در اهواز دیدم یک نقش فوق‌العاده بود. زن‌ها حتی در بخش‌های نظامی هم فعال بودند. (در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی ۱۴ دی ۱۳۹۰)

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار