دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دفاع‌ مقدس، الگویی جامع برای مسئولان و عملکردشان

دوران دفاع‌ مقدس جدا از سختی‌ها و مشکلات فراوان آن، تجاربی برای دولتمردان به جا گذاشته است که تمسک به آن، راه‌گشای مشکلات امروزه کشور خواهد یود.
کد خبر: ۴۷۸۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 08October 2021

دفاع‌مقدس، الگویی جامع برای مسئولین و عملکردشانگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- میثم خاکپور؛ زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهیدان انقلاب و دفاع مقدس ضامن حفظ ارزش‌های دینی و ملی کشور است. شیوه زندگی و مرام شهیدان سرمایه‌ای گران‌بها برای زندگی ما در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی به ویژه در امر مملکت داری برای مسئولین و مدیران کشور است.

مسئولان باید مستقیماً با مشکلات مردم درگیر باشند در غیر این صورت نمی‌توانند کاری انجام دهند؛ چون درکی از آن مشکلات ندارند اگر نفاق در بین مسئولان رواج پیدا کند باعث می‌شود آنان تنها به دنبال دنیا باشند. فرهنگ ایثار و شهادت فراموش شده و به همین دلیل بیشترین ضربه‌ها را دیده‌ایم.

جسارت و روحیه بالای فرماندهان و نیرو‌های رزمنده همراه با درایت و عقلانیت آن‌ها باعث موفقیت ما در جنگ شد. حضور فرماندهان در خطوط مقدم باعث شناخت و درک بهتر آن‌ها از اوضاع بود.

فرماندهان دفاع مقدس، الگوی دولت‌مردان

لازم است مدیران و مسئولین نظام در تمام شرایط به ویژه در شرایط سخت فعلی با روحیه و جسارتی همانند رزمندگان و درایتی واقع بینانه با حضور در میان مردم و حوزه وظایفی خود امور مملکت را به پیش ببرند؛ چراکه مقاومت همراه با عقلانیت و جسارت همراه با واقع‌گرایی ضامن پیشرفت ملت‌ها بوده است.

تاریخ بشر نشان داده است مقاومت همراه با عقلانیت و جسارت همراه با واقع‌گرایی ضامن پیشرفت ملت‌ها بوده است. رزمندگان و فرماندهان جنگ به خوبی توانسته بودند میان این عوامل رابطه منطقی و ارزشی برقرار کنند.

اگرچه در جنگ ما درایت و برنامه‌ریزی دقیق وجود داشت، ولی با توجه به نابرابری امکانات و حمایت گسترده ارتجاع منطقه و استکبار جهانی از صدام موفقیت ما مدیون رشادت، اعتقاد و توکل بر خدا، توسل به ائمه و انجام وظیفه از روی اخلاص و عشق بود. نهادینه‌کردن فرهنگ بسیجی و منش رزمندگان دفاع مقدس در تمام حوزه‌های اجتماعی به ویژه در سیستم دولتی وظیفه فردی و جمعی همه ما است.

با توجه به قاطعیت فرماندهان جنگ باید بدانیم که مدیریت کارها براساس اصولی، چون تجربه، علم و دانش، روابط صحیح انسانی و ویژگی‌های شخصیتی افراد شکل می‌گیرد. در این میان در صورتی که متغیر‌های دیگری، چون خلوص نیت و دلسوزی و اعتقادات دینی به آن افزوده شود میزان کارایی این مدیران افزایش خواهد یافت.

مجموعه این شرایط می‌تواند میزان تاثیر گذاری آن‌ها در امور اجرایی را حتی فراتر از حوزه مسئولیت، حدود اختیارات آن‌ها را بالا ببرد. در این شرایط نهاد‌ها و حوزه‌های دیگر با درک این قابلیت‌ها و اخلاص مسلما برای مصالح حوزه وظایف خود به نظرات این افراد توجه می‌کنند.

تحقق این شرایط نیازمند صعه صدر، درک بالا و وجود نوعی تفاهم و احساس مشترک نسبت به اهداف و وظایف سازمانی است. این موضوعی است که باید سرمشق تمام مسئولین و مدیران نظام قرار داشته باشد. مصداق واقعی و الگوی عملی چنین مفاهیمی رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس هستند.

نوع نگاه فرماندهان به پست‌های مدیریتی عامل موفقیت در جنگ و یکی از دلایل موفقیت در دفاع مقدس، نوع نگاه فرماندهان جنگ به موقعیت‌ها پست‌های فرماندهی بود. آن‌ها حتی الامکان از پذیرفتن مقام خودداری می‌کردند و در صورتی که توان آن را نداشتند به هیچ عنوان زیر بار آن نمی‌رفتند و پذیرفتن آنرا تنها با معیار کارایی و به عنوان وظیفه قبول می‌کردند و در صورتی که فردی را بهتر و کاراتر از خود می‌دیدند حتما مقام خود را واگذار می‌نمودند.

این روحیه و رفتار باعث افزایش کارایی سپاه اسلام و عنایت خدا به آن‌ها در جنگ با صدام شد. در صورتی که این روحیه و معیار‌های واقعی بر مبنای سلامت نفس و کارایی و تجربه افراد ملاک اداره کشور قرار گیرد میزان توانمندی‌های نظام و اعتماد مردم به آن زیادتر خواهد شد. به راستی هر کدام از ما که موقعیت یا مقامی را در هر سطحی در اختیار گرفته‌ایم چقدر لیاقت آن را داریم و چقدر حق آن را ادا می‌کنیم. بدانیم برای همه این موقعیت‌ها روزی پاسخگو می‌باشیم که جبران آن امکان پذیر نیست.

انسان‌ها در زندگی شخصی و اجتماعی خود با مسائل بزرگ وکوچک درگیر می‌باشند. غافل شدن از هر کدام از این جبنه‌ها هزینه‌های خود را دارد. در امر مملکت‌داری مسئولین و مدیران باید در عین اینکه مسائل کلان کشور و برنامه‌های عدیده و درازمدت را دنبال می‌نمایند باید به مسائل خرد و روزمره مردم و امور جزئی کشور نیز توجه لازم داشته باشند. این امر نیازمند دید و درایتی قوی و دقیق دارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها