دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تحقق شعار «ما می‌توانیم» مهم‌ترین دستاورد رزمندگان در دفاع‌ مقدس

دفاع مقدس دوران فراموش‌نشدنی جمهوری اسلامی ایران است؛ ملت ما در این دوران با اراده و ایمان به خدا با دست خالی در برابر تمام دنیا که تا دندان مسلح بودند، ایستادگی کرد و در نهایت به پیروزی رسید که این پیروزی تحقق شعار «ما می‌توانیم» بود.
کد خبر: ۴۷۸۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 20September 2021

تحقق شعار «ما می‌توانیم» مهم‌ترین دستاورد رزمندگان در دفاع‌ مقدسبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، دفاع مقدس تأثیر گسترده‌ای بر حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و نظامی داشته است؛ به‌گونه‌ای که مفاهیم آن وارد زندگی مردم شده و منشأ تحولات گسترده در کشور محسوب می‌شود.

ماهیت و نوع جنگ تحمیلی با سایر جنگ‌ها متفاوت است، زیرا بیشتر جنگ‌های اتفاق افتاده در جهان با هدف توسعه‌طلبی و سلطه‌طلبی اتفاق می‌افتاد، اما جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی فقط دفاع کرد و در مقابل، دشمن بعثی به‌دنبال اشغال و سلطه بود؛ بنابراین در آن مقطع دفاع از ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسیِ برآمده از انقلاب اسلامی بالاترین هدف رزمندگان و فرماندهان بود.

دفاع مقدس جزئی از تاریخ، زندگی و روابط اجتماعی و سیاسی جامعه ایرانی محسوب می‌شود و حتی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی به یک ارزش و اصل بدل شده است.

هشت سال دفاع مقدس با تمام فراز و نشیب‌هایش ثمرات بسیاری برای انقلاب و جمهوری اسلامی دربرداشته و منشأ تحولات بسیاری در تمام بخش‌ها شده است؛ یکی از ثمرات دفاع مقدس، کمک به تثبیت انقلاب و استحکام پایه‌های جمهوری اسلامی بود.

بیشتر انقلاب‌های جهان و نظام‌های نوپا، سال‌ها طول می‌کشد به یک ثبات نسبی دست پیدا کنند، اما دفاع مقدس این روند را تسریع کرد به‌گونه‌ای که در مدت زمان کوتاهی انقلاب اسلامی به یک ثبات و پایداری دائمی دست یافت.

تحقق شعار «ما می‌توانیم» در هشت سال دفاع‌ مقدس

یکی از ثمرات گرانبهای جنگ تحمیلی که همواره باید به آن اذعان داشت تحقق شعار «ما می‌توانیم» برای ملت ایران بود.

در همین باره رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «جنگ چیز تلخی است، جنگ هشت‌ساله واقعاً تلخ بود، خسارت‌بار بود، برای ما خیلی زحمات درست کرد؛ بنده در متن کار حضور داشتم؛ خیلی تلخ بود، خیلی سخت بود، خیلی غصّه‌دار بود، بار‌ها اشک‌های ما را درمی‌آورد و انسان را خسته می‌کرد، امّا با همه‌ی این سختی‌ها این حُسن بزرگ را داشت که به جوان ایرانی نشان داد که قادر است، که می‌تواند، اگر اراده بکند و در یک میدانی وارد بشود، خواهد توانست بر رقیب و حریف خودش فائق بیاید؛ کمااینکه ما فائق آمدیم. جوان ایرانی وارد میدان جنگ شد، اگر جنگ نبود، این اتّفاق به این شکل نمی‌افتاد. جنگ مثل یک آتش‌سوزی است؛ وقتی آتش‌سوزی می‌شود، همه کار‌های دیگر را کنار میگذارند و میروند آتش را خاموش کنند؛ همه متوجّه جنگ شدند. استعداد‌ها بُروز کرد، نشان داده شد که جوان ایرانی می‌تواند؛ این حضور در جنگ و حضور جوان‌ها و غلبه‌ی بر دشمن، آن هم نه دشمنی که فقط یک کشور باشد [بلکه]دشمنی که پشتش همه‌ی قدرت‌های جهانی حضور داشتند، موجب رشد خودباوری شد. پس انقلاب [موجب]برافراشتن قدِ خودباوری و سینه سپر کردن خودباوری در مقابل روحیه‌ی وابستگی و ورشکستگی قبلی شد؛ این اتّفاق افتاد.»

بیشتر بخوانید:

امنیت امروز کشور مدیون جانفشانی‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس است

بیداری اسلامی؛ ثمره ۸ سال دفاع مقدس

بسیاری از برکات و خودباوری که امروز در جامعه ما وجود دارد برگرفته از دفاع مقدس و جنگ تحمیلی است، زیرا جوانان و نخبگان به این باور رسیدند که با نوآوری و خودباوری می‌توانند کشور را اداره کنند.

رژیم بعث عراق از لحاظ عده و عُده، بر ما برتری داشت و از سوی کشور‌های مختلف دنیا مورد حمایت بود، ولی ما به تنهایی در مقابل همه این کشور‌ها ایستادیم و نشان دادیم که نتوانستن معنا ندارد.

روحیه معنویت، ناممکن‌ها را ممکن کرد

مهم‌ترین پیام رزمندگان مظلوم و سرافراز اسلام تحقق و اثبات شعار «ما می‌توانیم» بود که پرورش یافتگان مکتب امام عزیز و راحلمان آنرا در مقابل چشم مستکبران جبهه سلطه به نمایش گذاشتند.

مهم‌ترین درسی که از شهدا می‌شود آموخت حراست از آرمان‌های جمهوری اسلامی است که شهدای گرانقدر ما حتی امروز نیز با این‌که به‌ظاهر در میان ما نیستند، اما این وظیفه پاسداری از انقلاب را به شایستگی انجام می‌دهند.

تاریخ انقلاب اسلامی مجاهدت‌های شهید محلاتی و روحانیون مجاهد و گلگون کفن را فراموش نخواهد کرد و بی‌شک این حمایت‌ها و پشتیبانی و دمیدن روحیه معنویت در جمع رزمندگان و میدان‌های مختلف انقلاب اسلامی بود که همواره ناممکن‌ها را ممکن می‌کرد.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها