مستندساز دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع پرس:

مستندسازی خاطرات رزمندگان دفاع مقدس مهمترین دغدغه من است

«قاسمی» گفت: روایات و خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس اگر ثبت نشود به فراموشی سپرده خواهند شد به همین دلیل مستندسازی خاطرات رزمندگان دغدغه من است.
کد خبر: ۴۷۸۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۷ - 23September 2021

مهمترین دغدغه ام عدم مستندسازی خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بوشهر، امروزه هنر تاثیرگذارترین ابزار جهت نشر ارزش های یک کشور قلمداد می شود و مستندسازی به عنوان کارآمدترین وسیله در جلب نظر مخاطب دوستداران زیادی را در حوزه های مختلف به خود جذب کرده است. جنگ تحمیلی ما به عنوان ارزشمندترین گنجینه این انقلاب نیاز به انتقال ارزش‌ها در قالب مستند برای نسل های آینده دارد.

نسل جدید حال و هوای جنگ تحمیلی را درک نکرده‌ است و فضای جبهه و جنگ برایش ملموس نیست بنابراین امروز ضرورت پرداختن به خاطرات و سبک زندگی شهدا در قالب عکس، فیلم و مستند به خوبی احساس می شود.

این را نیز باید مدنظر داشته باشیم که در برهه کنونی دشمنان این انقلاب و نظام با همه توان خود، برای تحریف وقایع هشت سال دفاع مقدس ما از کوچکترین تلاش فروگذار نیستند. ترویج فرهنگ جعلی و تحریف دفاع مقدس، زمینه ساز انحراف‌های زیادی خواهد بود که این امر دست و قلم مستندسازان دفاع مقدس را می بوسد که با تولید آثار هنری و فرهنگی با محوریت دفاع مقدس فرهنگ ایثار و شهادت را برای حاضرین نمایش و برای آیندگان به عنوان سند دفاع حفظ و نشر دهند.

«عبدالرسول قاسمی» عکاس و مستند ساز متولد سال 1351 از فرهنگیان شهرستان دشتی است که از سال 1386 به عکاسی روی آورده است و از 1390 فعالیت خود را در حوزه مستند سازی شهدای هشت سال دفاع مقدس از یک یادواره شهید در روستای محل سکونت خود «درازی» آغاز نموده است و در حوزه مستتندسازی یادگاران هشت فصل عشق دغدغه مند است.

در ادامه ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار دفاع پرس با «عبدالرسول قاسمی» را می‌خوانید:

دفاع‌پرس: چرا به سمت ساخت مستندهای شهدا رفتید  و اولین مستند را با محوریت کدام شهید تولید کردید؟

اولین مستندم مربوط به شهید «حمید رضا زارعی» اولین شهید پهپاد در کشور بود. که این خود تلنگری برای ساخت مستند با محوریت شهدا شد و هرسال با برگزاری یادواره شهدای روستا در آن زمانیکه که هنوز معرفی شهید شاخص در کشور مطرح نبود ما یک شهید را با محوریت شهید شاخص روستا معرفی و مستند آن شهید را تولید می کردیم.

دفاع‌پرس: نگاه شما به مستند دفاع مقدس چگونه است؟

در سطح کشور کارهای فراوانی صورت گرفته است؛ اما در سطح استان بوشهر کار چدانی صورت نگرفته است. در صورتیکه خانوداه‌های شهدا هر کدام یک سند گویا هستند که می‌تواند سوژه یک فیلم مستند باشد.

دفاع‌پرس: پرداختن به کدام بعد از دفاع مقدس را در زمان کنونی ضرورت است؟

همه خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس می‌تواند مستندسازی شود تا سندی برای آیندگان باقی بماند؛ ما شاید امروز با رزمندگان آشنایی داشته باشیم اما یک نسل دیگر و یک دوره دیگر از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس سندی نخواهند داشت. برای مثال به همرزمان شهید «رئیسعلی دلواری» که هیچ اثر و نامی از آنها در تاریخ باقی نمانده و به فراموشی سپرده شده است و این به رسانه و مستندات آن زمان که در ثبت نام همرزمان شهید کوتاهی کرده است بر می گردد.

دفاع‌پرس: آیا از نظر شما در حوزه هنر دفاع مقدس به ویژه مستند به خوبی کار صورت گرفته است؟

خیر. متاسفانه کاری آنگونه که در خور و جایگاه شهدای دفاع مقدس باشد صورت نگرفته است. بسیار کم کاری در این حوزه رخ داده است. ما اکنون حوزه هنری دفاع مقدس داریم؛ اما کاری صورت نگرفته است. این نیاز به حمایت حوزه هنری از مستندسازان دفاع مقدس دارد. 

دفاع‌پرس: موانع و مشکلات ساخت مستندهای دفاع مقدس چیست؟

ساخت مستند ابتدا نیاز به اعتبارات و دانش مورد نیاز است. یکی از مهمترین مشکلات در بعد هزینه های ساخت مستند است که نیاز به تجهیزات با کیفیت بالا دارد و مطمنا زمانیکه بستر و سازوکار این امر مهیا نباشد انتظار کار خوب در این مقوله نمی توانیم داشته باشیم. این به تخصیص اعتبارات ارگان ها و سازمان ها نیز برمی گردد که در حوزه شهدای آنها مستندسازی انجام شود. 

دفاع‌پرس: پیشنهاد شما به کسانیکه علاقمندند در حوزه مستند دفاع مقدس وارد شوند چیست؟

فراوان هستند کسانیکه که دوست دارند در این حوزه وارد شوند. پیشنهاد من به این افراد این است که علاوه بر اینکه به شهدا می پردازند می توانند از مستندسازی رزمندگان دفاع مقدس کار خودشان را آغاز کنند.

دفاع‌پرس: مهمترین دغدغه شما به عنوان مستندساز دفاع مقدس چیست؟

مستندسازی روایات و ثبت خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس مهمترین دغدغه من است.  البته در کنار مستندسازی به یک دائرالمعارف معرفی رزمندگان استان نیز نیازمندیم.

دفاع‌پرس: تولیدات خود را در حوزه مستندسازی دفاع مقدس نام ببرید؟

«ساعت بی خوابی» مستند سردار شهید «حمید رضا زارعی»، «مروارید اروند» زندگینامه شهید «غلامحسین زارعی»، «سید آسمانی» زندگینامه شهید «سید رسول پناه»، «معلم شهید» زندگینامه شهید «غلامرضا فرهمند»، «همکلاسی آسمانی» زندگینامه دانش آموز شهید «اسماعیل فربود»، مستند شهید «محمد مهربان، علی فقیه» مستند تولد سردار شهید «نادر مهدوی»، فیلم کوتاه «نائب الشهید» مر بوط به شهید «محمود طلاییان مجرد» و برپایی نمایشگاه عکس «پای پیاده تا بهشت» مربوط به سفر اربعین حسینی.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار