کنگره‌ی ملی شعر «سردار سربداران» افتتاح شد؛

سلیمانی: حاج قاسم ظرفیتی برای هنرمندان انقلاب است/ حدادعادل: هنرمندان «شهید سلیمانی» را با یکصد هزار هنر به ایران و جهان معرفی کنند

مراسم افتتاحیه نخستین کنگره‌ی ملی شعر «سردار سربداران» با حضور سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه شامگاه پنج‌شنبه در تالار وحدت تهران برگزار شد.
کد خبر: ۴۷۹۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱ - 23September 2021

سلیمانی: حاج قاسم ظرفیتی برای هنرمندان انقلاب است/ حدادعادل: هنرمندان «شهید سلیمانی» را با یکصد هزار هنر به ایران و جهان معرفی کنندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم افتتاحیه نخستین کنگره‌ی ملی شعر «سردار سربداران» با حضور سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه شامگاه پنج‌شنبه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در ابتدا، سرود جمهوری اسلامی توسط ارکستر ملی نواخته شد و سپس قطعه‌ی «در محاصره» با شعری از کاظم بهمنی و آهنگسازی بهزاد عبدی اجرا شد.

سلیمانی: حاج قاسم ظرفیتی برای هنرمندان انقلاب است

زینب سلیمانی در ادامه با بیان‌اینکه در چهل‌و یکمین سالگرد آغاز دفاع مقوس هستیم، گفت: کنگره شعر سردار سربداران تکریم شهدا و رزمندگان دریا دلی است که هشت سال با دست خالی، اما با غیرت مرز‌های کشور را حفظ کردند و ماشین جنگی صدام را شکست دادند.

وی این همایش را در ادامه تجلیل از رزمندگان دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: از مردم شریف ایران و خانواده‌ی عزیز شهیدان و مدافعان حرم و امنیت کشور تشکر می‌کنم که یاد شهید حاج قاسم و دیگر شهدا را فراموش نمی‌کنند که باری دیگر ثابت کردند ما ملت امام حسین و شهادت هستیم.

مسوول بنیاد شهید سلیمانی ادامه داد: شهید سلیمانی علیرغم توجه به مسائل کشور بار‌ها دل‌مشغولی خود نسبت به موضوعات فرهنگی را مطرح کرده بودند. حاج قاسم را نباید در یک بُعد نظامی محدود دانست چراکه وی به همان اندازه که نظامی بود، هنرمند و اهل سیاست بود بخاطر همین حاج قاسم ظرفیتی برای هنرمندان انقلاب است.

اسفندقه: بهترین شعر‌ها از حاج قاسم چاپ می‌شوند

مرتضی امیری اسفندقه دبیر این کنگره در ادامه گفت: حاج قاسم مرد مردان معنی است. او ققنوس‌وار پرواز کرد. روح بلند ایشان کرامت کرده است و شاعران را به این محفل دعوت کرده است.

این شاعر با تاکید براینکه همان‌طور که شعر حماسه‌ساز است، اما مردان بزرگ شعر را مثل بذری نو بالا می‌کشند، گفت: سلسله جنبان و زمزه‌گردان این کنگره زینب سلیمانی با یک روحیه‌ی غنی است. در این رویداد‌ها بهترین شعر‌ها در کتابی در مقابل علاقه‌مندان خواهد بود.

یوسف‌نیا: مردان اسطوره را باید با شعر توصیف کرد

سعید یوسف‌نیا در ادامه در سخنانی باتاکید براینکه مردان مرد که از اسطوره عبور کرده‌اند را نمی‌تواند به زبان عادی توصیف کرد و اینجاست که زبان شعر لازم است، گفت: من یک شعر پیش از شهادت حاج قاسم خوانده‌ام که آن را گم کرده بودم. این شعر را خیلی اتفاقی پیدا کردم که امروز تقدیم می‌کنم.

در ادامه سعید یوسف‌نیا قطعه شعری را قرائت کرد.

خاطره مشترک مهدی سیار با حاج قاسم

محمدمهدی سیار در ادامه این مراسم برای قرائت شعر روی سن امد و با بیان اینکه خاطره‌ی مشترکی با حاج قاسم و شعر دارم، گفت: عید فطر سال ۱۳۹۷ بود که حاج میثم مطیعی شعر مشترک من، علی‌محمد مودب و میلاد عرفان‌پور را در نماز عیدفطر خواند.

وی افزود: شعرخوانی ما در نماز عید فطر بحث زیادی داشت و رهبری فرمودند صف اولی بنده هم هستم لذا این شعرخوانی را ادامه دهید. سال بعد پس از شعرخوانی مطیعی، حاج قاسم که در نماز حضور داشت لبخندی زد که در قاب تلویزیون پخش شد و خاطره مشترک ما با ایشان شد.

حسین اسرافیلی شاعر دیگری بود که در این مراسم به قرائت شعرخوانی پرداخت و گفت: هدیه و صله‌ی شعر من صلواتی بر این بزرگ، بر این مرد و شرافت ایران باشد.

بیابانکی: خبر شهادت حاج قاسم انفجار رسانه‌ها بود

سعید بیابانکی در بخش دیگر این مراسم به قرائت شعری پرداخت و گفت: ۱۲ دی‌ماه دبیر جشنواره فجر در اصفهان بودم. تا نزدیک صبح بیدار بودیم که خبر شهادت حاج قاسم را شنیدیم. یک خبر تلخ که رسانه‌ها را منفجر کرد.

در ادامه، غلامرضا صنعتگر خواننده کشورمان دو قطعه‌ی «شهید» و «قاسم زنده است» را اجرا کرد.

حدادعادل: هنرمندان «شهید سلیمانی» را با یکصد هزار هنر به ایران و جهان معرفی کنند

در ادامه، غلامعلی حدادعادل با بیان‌اینکه مجلس ما مزین به نام مرد میدان، سلیمانی است، گفت: مراسم آغاز نخستین کنگره شعر شهید سلیمانی همراه با چند مراسم دیگر همچون اربعین و اول مهر همراه است.

وی گفت: اگر سلیمانی شهید نشده بود در این هفته پیام‌رسان شهدا بود. امیدواریم مدرسه‌ها همه مکتب حاج قاسم سلیمانی شوند. هنر جلوه‌ی جمال الهی در عالم هستی و معرفت انسانی است. زادگاه و پایگاه هنر روح انسان است. هنر از دل بر می‌خیزد و به دل می‌نشیند. هر یک از حواس پنجگانه ما با هنر ارتباطی دارد که ارزش‌های هنر را به دل منتقل می‌کند.

حدادعادل تصریح کرد: زیبایی‌هایی وجود دارند که زیبای عقلی و فراتر از حواس ظاهری است. ادبیات شعر زیبایی عقل آدمی است. هر حقیقتی برای ماندگاری نیازمند استفاده از هنر است. هنر می‌تواند در دل آدمی را به روی حقیقت بگشاید. حقیقت اگر با هنر همراه نشود با چهره خشک منطق روبرو می‌شود. هنر لبخندی و تبسمی بر چهره حقیقت است، چنین حقیقتی به برکت هنر ماندگار می‌ماند.

وی تاکید کرد: شهید سلیمانی یک حقیقت مجسم و عینی است. او به ظاهر در میان ما نیست، اما جای خالی او، جای خالی اوست نه جای خالی دیگر. این جا یادآور خود اوست. اگر سنگ بزرگی را از دل خاک بیرون آورید جای خالی آن شبیه آن خواهد بود؛ جای خالی شلیمانی فرصتی برای ارزش‌های بزرگ اوست.

حداد ایمان، اخلاص، عرفان، معنویت، ولی‌شناسی و ولایت‌پذیری، تواضع، مهربانی، دلسوزی، عقلانیت، مدیریت، پاسداری، شجاعت، وطن‌دوستی، نگهبانی از استقلال و آزادی بخشی را از ارزش‌های سلیمانی دانست و افزود: همین ارزش‌ها سبب شد سلیمانی سردار دل‌ها و محبوب باشد و خبر شهادت او یک ملت را به جوش و خروش آورد.

حدادعادل خطاب به هنرمندان گفت: شهید سلیمانی را با صدهزار دیده تماشا کنید و با صدهزار هنر ایشان را به ایران و جهان معرفی کنید. اگر شخصیتی همانند او در هر کشوری بود، از او اسطوره‌ها و افسانه‌ها می‌ساختند.

وی تاکید کرد: او یک حقیقت جاری است که هنرمندان باید نسل‌ها را با عظمت شهید آشنا کنند. جا دارد یک نویسنده بزرگ، یک تک نگاشت به صورت واقعه‌نگارانه تالیف کند که سند پشتوانه هنرمندان باشد و به زبان‌های مختلف ترجمه شود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار