اردوغان:

کابینه طالبان نماینده همه مردم افغانستان نیست

رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از روند تشکیل کابینه موقت از سوی گروه طالبان، گفت که این کابینه همه طیف‌های افغانستان را در بر نگرفته است.
کد خبر: ۴۷۹۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴ - 24September 2021

کابینه طالبان نماینده همه مردم افغانستان نیستبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در نیویورک گفت که در صورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان ترکیه حاضر است با طالبان به گفت‌و‌گو بنشیند.

به نوشته وبگاه عربی ۲۱، اردوغان گفت که ترکیه سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در زیرساخت‌های افغانستان انجام داده و تمایل دارد تا این سرمایه‌گذاری‌ها در آینده نیز ادامه یابد.

رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص کابینه موقت طالبان گفت: «با نگاه به روش فعلی طالبان متأسفانه هنوز دولت فراگیری که همه طیف‌های افغانستان را در بر بگیرد، تشکیل نشده است. در حال حاضر برخی اشاراتی از جانب طالبان درباره اینکه احتمال تشکیل کابینه فراگیر در آینده وجود دارد، دیده می‌شود، اگر این اتفاق بیفتد در آن زمان می‌توانیم با طالبان پشت یک میز نشسته و در خصوص آینده افغانستان گفت‌و‌گو کنیم.»

اردوغان سپس گفت که طالبان مشکلات داخلی زیادی هم دارد و اگر بتواند بر این مشکلات فائق آید در آن زمان ترکیه می‌تواند گام‌های خود را برای آینده افغانستان بردارد.

او در خصوص سیاسی مهاجرتی ترکیه نیز تأکید کرد که این کشور درهای خود به روی پناهجویان افغانستانی باز نخواهد کرد و آمریکا نیز نباید چنین خواسته‌ای از ترکیه داشته باشد.

روز چهارشنبه سفیر ترکیه در کابل با «امیر خان متقی» وزیر خارجه دولت موقت طالبان دیدار و در خصوص روابط دو جانبه ترکیه و افغانستان با وی گفت‌و‌گو کرد.

در این دیدار امیرخان متقی از ترکیه خواست تا پروژه‌های نیمه تمام خود را در افغانستان به پایان برساند و به همکاری با این کشور ادامه دهد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها