یادداشت/ علی عبدالصمدی

ویژگی‌های «ایران مقتدر» چیست؟

تحقق «ایران مقتدر» در عرصه ملی و بین‌المللی مستلزم ایمان، اتحاد و اعتماد به نسل‌های نوین است.
کد خبر: ۴۸۰۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 26September 2021

ویژگی‌های «ایران مقتدر» چیست؟گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس - علی عبدالصمدی؛ امسال ریاست  جمهوری حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در مراسم آغاز سال جدید تحصیلی، پرسشی قابل تامل و تعمق را در قالب پرسش مهر مطرح کردند: «ویژگی‌های «ایران مقتدر» چیست؟»

پاسخ به این پرسش قطعاً مستلزم واکاوی مفهوم اقتدار در عرصه‌های مختلف است. اصولاً اقتدار مفهومی عمومی است و نیازمند ارائه‌ی تعریفی دقیق‌تر است. یقیناً ایران عزیز ما در دهه‌های گذشته با رشد و افزایش تولیدات نظامی در سطح منطقه و جهان به اقتدار رسیده است.

اقتدار نظامی ایران از یکسو مدیون تلاش بی‌وقفه‌ی دانشمندان علوم نظامی ایران جهت ساخت و تجهیز قوای مسلح ایران است و از سوی دیگر مرهون اعتقادات و باور‌های مذهبی سرداران دلیری مانند حججی‌ها، همدانی‌ها، سلیمانی‌ها و... است. بسیاری از دانشمندان علوم نظامی و هسته‌ای و به طور کلی استراتژیک ایران زمین، سردارانی بودند که بعضاً در راه اعتلا و اهتزاز پرچم کشورمان از جان گذشتند مانند شهید فخری‌زاده، شهید احمدی روشن و... که هر یک الگویی تمام عیار برای نسل‌های بعدی به شمار می‌آیند.

در بسیاری از عرصه‌ها از جمله علمی، ورزشی، هنری و... ایران در دهه‌های گذشته به اوج رسیده و باعث افتخار این مرز و بوم شده است. وجود لژیونر‌های ورزشی ایرانی در باشگاه‌های ورزشی معتبر جهان، کسب جوایز معتبر هنری به ویژه در حوزه‌ی سینما از افتخارات فرهنگی و هنری ایران زمین در دهه‌های اخیر است که زمینه ساز داشتن ایرانی مقتدر و پیروز است.

اما به لحاظ اقتصادی اوضاع کمی متفاوت‌تر از دیگر عرصه هاست. ناکارآمدی برخی مدیران در دوره‌های مختلف و مهمتر از آن تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا و همدستانش باعث شد تا کشور با چالش‌های عدیده‌ای رو به رو شود.

اما این همه داستان در بعد اقتصادی نیست؛ مردم و مسئولین دلسوز با توجه و عنایتی خاص به گفتمان عمومی «اقتصاد مقاومتی» توانستند تاثیر تحریم‌های اقتصادی را تضعیف و یا خنثی سازند. یقیناً الگوگیری از گفتمان «اقتصاد مقاومتی» با بذل توجه به آموزه‌های انسان‌ساز قرآن کریم و سیره‌ی اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین و در نظر داشتن فرهنگ مستغنی ایرانی و به عنوان اهم موارد، همبستگی و اتحاد ملی در داشتن اقتصاد پویای داخلی و ایجاد روابط اقتصادی حسنه‌ی بین المللی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

به طور کلی داشتن «ایران مقتدر» مستلزم اتکا به ایمان ذات اقدس الهی، داشتن همبستگی عمومی در عین تفاوت‌ها در سطوح داخلی و عرصه‌های بین المللی که مصداق حدیث علوی «یدالله مع الجماعه» است، رشد و پویایی اقتصاد کشور با الگوبرداری از گفتمان عمومی «اقتصاد مقاومتی» و اعتماد به نسل‌های نو و فکر‌های تازه‌تر هستند، میسر و امکان پذیر است. نباید فراموش کرد که اتکا به نسل‌های نوین و اندیشه‌های جوان چه در دوران پر افتخار دفاع مقدس و چه در دوران قبل و بعد از آن باعث اعتلای مام میهن عزیزمان شده است.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها