تداوم واکنش‌ها به نشست صهیونیستی در اربیل؛

اقلیم کردستان قول اخراج دست‌اندرکاران نشست اربیل را داد

واکنش‌ها به برگزاری نشست صهیونیستی در اربیل ادامه دارد و در این میان الحشدالشعبی عراق آن را خیانتی بزرگ به اسلام و مسئله فلسطین و مسلمانان دانست.
کد خبر: ۴۸۰۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹ - 26September 2021

اقلیم کردستان قول اخراج دست اندرکاران نشست اربیل را دادبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از العهدنیوز، سازمان الحشدالشعبی عراق اعلام کرد که ملت عراق به آرمان فلسطین وفادار خواهد ماند.

در این بیانیه آمده است: ما شاهد گردهمایی برخی از خائنین و خارج شدگان از اسلام و عربیت و عراق در اربیل بودیم و در تماس‌هایی که با عشایر آن‌ها داشتیم همگی ابراز برائت کردند.

در بیانیه الحشدالشعبی آمده است: «این افراد نماینده اهل تسنن عراق نیستند. آنچه برای ما روشن شد این است که این تلاشی مذبوحانه برای دور دادن به تفاله‌های حزب بعث معدوم و بازگردانیدن آن‌ها به عرصه سیاسی عراق است.

به برادران در اقلیم کردستان هشدار می‌دهیم همانطور که قبلا درباره بازی با آتش به آن‌ها هشدار دادیم. از آن‌ها می‌خواهیم که موضع میهن پرستانه آشکار و روشن در مقابله با دشمنان عراق و پایبندی به قانون اساسی داشته باشند.

آنچه در اربیل رخ داد، به مثابه جنایت و خیانت بزرگ به اسلام و اعراب و مسلمانان است. فلسطین همچنان موضوع همه آزادگان دنیاست و عنوانی است که مسلمان را از مناطق و میهن پرست را از خائن متمایز می‌سازد. ملت عراق به آرمان فلسطین وفادار خواهد ماند و ما هرگز از آن دست برنخواهیم داشت. ما از رفتار این خائنان در برابر ملت فلسطین خجالت می‌کشیم.

ما خواهان نابودی رژیم صهیونیستی از سرزمین‌های مقدس اسلامی و مسیحی و بازگشت همه آوارگان به کشورشان و تشکیل کشور مستقل فلسطین و بیرون راندن اشغالگران صهیونیست هستیم. ما خواهان تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف هستیم و این موضع ماست.»

ترکمن‌های عراق: این نشست پرده از واقعیت نفوذ اسرائیل در کردستان عراق برداشت

«احمد اوغلو» از شخصیت‌های ترکمن عراق هم گفت: موضع ترکمن‌ها در مخالفت با عادی سازی با اسرائیل است و ما آنرا رژیم غاصب حقوق ملت فلسطین می‌دانیم.

وی افزود: نشست عادی سازی روابط از واقعیت نفوذ اسرائیل در کردستان عراق پرده برداشت به ویژه با توجه به برگزاری این قبیل نشست‌ها از طریق مواضع رسمی و حضور شخصیت‌هایی که ترویج دهنده تفکر عادی سازی از خارج هستند.

اوغلو گفت: نشست اربیل نقاب از چهره بسیاری برداشت، اما آنچه جنجال برانگیز است حضور شخصیت‌های دولتی در نشست غیرقانونی و مردود از سوی همه طیف‌هاست. این تامل جدی درباره میزان نفوذ اسرائیل در بدنه دولت عراق و اقلیم کردستان را نشان می‌دهد.

بیانیه وزارت فرهنگ عراق

وزارت فرهنگ عراق با صدور بیانیه‌ای با اشاره به مشارکت «سحر کریم الطائی» کارمند این وزارتخانه در نشست صهیونیستی در اربیل عراق اعلام کرد که از فعالیت این کارمند که در سازمان میراث فرهنگی با عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کرده، اطلاعی نداشته است.

واکنش ائتلاف دولت قانون

«هشام الرکابی» عضو ائتلاف دولت قانون عراق گفت: ائتلاف دولت قانون به شدت مخالف برگزاری نشست‌هایی از قبیل نشست اربیل است که به مثابه مصادره آرمان فلسطین است و ما آنرا جنایت خیانت محسوب می‌کنیم.

وی افزود: باید اقدامات جدی از سوی بغداد و اقلیم انجام شود تا از تکرار این موارد جلوگیری به عمل آید.

الرکابی گفت: همه گروه‌های ملی گرا بر عدم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید دارند واین قبیل تحرکات به چالش کشیدن قانون اساسی است. دستگاه قضایی باید با قاطعیت وارد عمل شود.

اداره اوقاف سنی محکوم کرد

اداره اوقاف سنی عراق به شدت برگزاری نشست اربیل را محکوم و اعلام کرد: اداره اوقاف سنی به شدت همه گام‌هایی که در مسیر عادی سازی با رژیم غاصب صهیونیستی است را محکوم می‌کند. اداره اوقاف تحرکات در این زمینه مانند آنچه در اربیل برگزار شد را محکوم می‌کند.

در این بیانیه آمده است: در برهه اخیر نشست‌هایی برگزار و دعوت به همکاری و عادی سازی روابط با این رژیم غاصب شده است است ما این درخواست به دنبال وارد کردن عراق به روند عادی سازی است را محکوم و به ندای افراد شریف و غیور عراقی مخالف عادی سازی می‌پیوندیم.

اداره اوقاف سنی در بیانیه خود آورده است: ما خواهان توقف این دعوت‌ها با همه ابزار‌هایی هستیم که منبع آن‌ها اسرائیل است.

توجیه ریاست اقلیم

ریاست اقلیم کردستان عراق درباره کنفرانس عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که روز گذشته در اربیل برگزار شد، توضیحاتی ارائه کرد.

در بیانیه ریاست اقلیم کردستان عراق آمده است: ما هیچ اطلاعی از این نشست و محور‌ها و محتوای آن نداشتیم و نتیجه صادره از این نشست بیانگر دیدگاه، سیاست و یا موضع اقلیم کردستان عراق نیست.

در ادامه این بیانیه همچنین ادعا شده است، بر اساس قانون اساسی، هر گونه موضع‌گیری و رویکرد مرتبط با سیاست خارجی در حیطه اختیارات دولت فدرال عراق قرار دارد و اقلیم کردستان کاملا متعهد و پایبند به سیاست خارجی عراق است.

ریاست اقلیم کردستان در پایان از همه طرف‌ها و گروه‌های سیاسی عراقی خواست با این موضوع برخوردی آرام‌تر داشته باشند و منتظر نتایج تحقیقات وزارت امور داخله در این باره باشند.

اخراج همه عوامل دست اندرکار برگزاری نشست صهیونیستی

وزارت داخله اقلیم کردستان اعلام کرد که دست اندرکاران نشست اربیل که در آن موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل مطرح شد از اقلیم اخراج می‌شوند.

در بیانیه رسمی این وزارتخانه اقلیم آمده که شماری از چهره‌های عشایری ساکن اربیل روز جمعه کنفرانسی با عنوان «صلح و استرداد» در اربیل برگزار کردند و در آن درباره مسئله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مواضعی مطرح کردند.

این بیانیه افزوده که متولی برگزاری این نشست یک نهاد مدنی بود که گروهی از شخصیت‌ها از چند استان عراق را برای کنفرانسی با موضوع هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و تثبیت پایه‌های فدرالیسم در عراق دعوت کرده بود، اما متأسفانه برخی مسئولان برگزارکننده از موضوع تعیین‌شده برای کنفرانس که مجوز برگزاری آن نیز بر آن اساس صادر شده بود منحرف شده و از آن استفاده سیاسی کردند.

وزارت داخله اقلیم کردستان عراق تأکید کرده که مواضع و بیانیه‌های صادره از این نشست به هیچ نحوی با سیاست رسمی اقلیم کردستان تناسب ندارد و بیانگر سیاست اقلیم نیست و برای همین اقلیم با عاملان منحرف کردن موضوع کنفرانس در هر جای عراق باشند، برخورد قانونی خواهد کرد.

این بیانیه تأکید کرده که اقلیم کردستان به عنوان یک موجودیت قانونی و در چارچوب عراق فدرال پایبند به سیاست خارجی دولت مرکزی عراق است و مطلقا اجازه سوءاستفاده از آزادی و دموکراسی برای اغراض سیاسی دیگر را نمی‌دهد و کسانی که چنین کردند از اقلیم اخراج خواهند شد و در آن جایی نخواهند داشت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار