دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اداره کشور به شیوه فرماندهان دفاع‌ مقدس؛ الگوی مدیریتی موفق

مدیریت بحران‌های حاصل از جنگ تحمیلی در شرایط کنونی و تحریم‌های همه‌جانبه امروز کشور کاربرد داشته و موفقیت خود را به‌عنوان یک الگوی مدیریتی به اثبات رسانده است.
کد خبر: ۴۸۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 14October 2021

اداره کشور به شیوه فرماندهان دفاع‌مقدس؛ الگوی مدیریتی موفق و آزمون شده/ بماندبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، مطالعه ابعاد مختلف دفاع مقدس و به ویژه مطالعه عملکرد و شیوه‌های رفتاری سرداران و فرماندهان آن به عنوان مدیران و اداره کنندگان دفاع مقدس، می‌تواند سرمشق و سرلوحه مدیران امروزی قرار گرفته و در اعتماد به جوانان و ایجاد تحول در امور اداره کشور موثر واقع شود، به بیانی دیگر شیوه مدیریت فرماندهان دفاع مقدس را می‌توان نمونه بارز مدیریت جهادی دانست.

بدیهی است که جهاد و مدیریت جهادی در هر مقطع زمانی لازمه موفقیت و عبور از بحران‌ها است چه در دوران دفاع مقدس که جنگ نظامی بود و چه در حال حاضر که شاهد جنگ‌های اقتصادی، فرهنگی و ... در قالب تحمیل تحریم‌ها بر کشور یا نفوذ فرهنگی و ... هستیم به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در نامگذاری سال‌های اخیر بر اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی به‌طور ویژه تأکید می‌ورزند؛ بنابراین می‌توان با مرور و بهره‌گیری از تجارب مدیریتی دوران دفاع مقدس که نمونه بارز مدیریت جهادی است برای حل مشکلات و مسائل امروز راهکار‌هایی بومی ارائه کرد.

مدیریت جهادی مسئولان در هشت سال جنگ تحمیلی

یکی از مهم‌ترین مباحث در حمله‌های نظامی و زمان جنگ که به نظر می‌رسد حتی از اسلحه به دست گرفتن و جنگیدن رودررو نیز حساس‌تر و سرنوشت‌سازتر باشد مدیریت جنگ و به‌کارگیری روش‌های نظامی و تاکتیکی در حفاظت از تأسیسات نظامی و صنعتی است و مدیرانی که در هشت سال جنگ تحمیلی در صنایع کشور، مدیریت تأسیسات راهبردی کشور را به‌عهده داشتند، لحظه‌های سخت و سرنوشت‌سازی را در بطن حمله‌های دشمن تجربه کردند تا سرانجام با به‌کارگیری بهترین تاکتیک‌ها اجازه ندهند چرخ کشور حتی برای یک روز هم متوقف شود.

مطالعه ابعاد مختلف دفاع مقدس می‌تواند سرمشق و سرلوحه مسئولان امروزی قرار گرفته و در اعتماد به جوانان و ایجاد تحول در امور اداره کشور مؤثر باشد، موضوعی که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار داشته و دارد.

شیوه مدیریت در دفاع مقدس را می‌توان نمونه بارز مدیریت جهادی و انقلابی مد نظر مقام معظم رهبری دانست، الگوی مدیریتی که در میدان عمل امتحان خود را پس داده و کار آمدی و راهگشایی آن ثابت شده است، بنابراین واضح است که این نوع مدیریت لازمه موفقیت و عبور از بحران‌ها است، چه در دوران دفاع مقدس که جنگ نظامی بود و چه در شرایط امروز کشور که شاهد جنگ‌های اقتصادی و فرهنگی با تحمیل تحریم‌های همه جانبه هستیم؛ اما سوال اینجاست چرا دولت از مدیریت دوران دفاع مقدس الگوگیری نمی‌کند و راه و روش اداره کشور را از مسیر آزموده شده انتخاب نمی‌کند؟!

بازگشت به مدیریت فرماندهان دفاع‌ مقدس

امروز که کشور ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد و تحریم‌های گسترده و فشار حداکثری بر کشور ما تحمیل شده و سران آمریکا تمام توان خود را برای به زانو درآوردن ملت ایران به کار گرفته‌اند این سوال پیش می‌آید که با گذشت این همه سال از جنگ تحمیلی آیا نباید از الگوی مدیریت گرانقدر دفاع مقدس استفاده کرد؟ الگویی که منحصر به فرد است و در خود ایران تمامی آزمون و خطا‌های آن انجام شده و با بافت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، ارزشی و مدیریتی ما نیز سازگاری دارد می‌تواند به خروج کشور از مسائل پیش آمده کمک کند و راهگشای خوبی برای مدیریت بحران‌های کشور باشد.

اگر چه این مدل در دوران دفاع مقدس صورت پذیرفته است ولی اگر این الگوی مدیریتی در هر عرصه‌ای با ویژگی‌های خاص خود و متناسب با آن عرصه به کار گرفته شود میزان موفقیت و کارآمدی را مانند دوران دفاع مقدس بالا می‌برد.

مسلماً دوران دفاع مقدس فرصت مغتنمی برای بازخوانی سبک مدیریتی فرماندهان جوان دفاع مقدس است تا با آشنایی نسل امروز و حتی یادآوری برخی از افرادی که ممکن است باور به آثار این الگوی مدیریتی را از دست داده باشند تحرک تازه‌ای به شیوه اداره کشور و حل مشکلات داده شود و به خصوص اهداف اقتصاد مقاومتی محقق شود.

در وضعیت کنونی کشور که به اذعان مسئولان دولت جوان‌سازی مدیریت در دولت به یک ضرورت تبدیل شده و مورد توجه بسیاری از حامیان دولت نیز قرار گرفته است و با توجه به پیوند دانش و تجربه در جوانان متخصص و متعهد کشور اهتمام به مدیریت جهادی اهمیتی دو چندان یافته است. از این منظر بازخوانی سبک مدیریتی و جلوه‌های مدیریت جهادی به خصوص در میان فرماندهان جوان دفاع مقدس می‌تواند آثار و برکات فراوانی داشته باشد.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار