یادداشت/

ضرورت انعکاس چهره «پلیس مقتدر» در آثار فرهنگی

«پلیس مقتدر» یکی از مظاهر امنیت پایدار در جمهوری اسلامی است که به درستی در آثار نمایشی نمود ندارد. برای ترسیم و انعکاس چهره حقیقی پلیس مقتدر که اغلب مورد غفلت قرار گرفته است ضرورت دارد تا اصحاب فرهنگ و هنر با جدیت و ممارست به تولید اثر بپردازند.
کد خبر: ۴۸۳۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۸ - 12October 2021

ضرورت انعکاس چهره «پلیس مقتدر» در آثار فرهنگیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ نیروی انتظامی که یکی از مظاهر اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود در فضای فرهنگی کشور نمود عینی چندانی ندارد، حال آنکه عموم مردم به دلیل ماهیت ذاتی نیروی انتظامی نسبت به دیگر نیروهای مسلح ارتباط بیشتری با آن دارند و همین امر این ضرورت را ایجاب می‌کند که در تولید محتوا و انتشار محصولات فرهنگی توجه بیشتری شود.

متاسفانه عده‌ای با سوءاستفاده از فضای مجازی اقدام به انتشار تصاویری با مضمون خشونت پلیس به شهروندان می‌کنند و در مقابل فضای فرهنگی بخصوص سینما و رسانه ملی بسیار منفعلانه عمل می‌کنند. در خیل آثار سینمایی و تلویزیونی پلیس در بهترین شکل آن نقشی حاشیه‌ای و تزئینی دارد و کمتر آثاری با پلیس مقتدر و مردمی روبه‌رو هستیم.

وجود موسسه «سینمایی، فرهنگی و هنری ناجی هنر در نیروی انتظامی بهترین ظرفیت» را برای تولید آثار فاخر نمایشی ایجاد کرده و می‌تواند پایگاهی مطمئن برای تولید آثاری سینمایی با محوریت پلیس باشد. البته معدود آثار تلویزیونی مانند «سرنخ» به کارگردانی «کیومرث پوراحمد» و  «نوارز زرد» به کارگردانی «پوریا آذربایجانی» در رسانه ملی پخش شده است که می‌توانستند نقطه‌ شروعی قابل اتکا برای سریال‌های بعدی باشند که این اتفاق حاصل نشد.

مردم وقتی می‌توانند به پلیس به چشم نیرویی قابل اعتنا و اطمینان نگاه کنند که حوزه فرهنگی به خوبی به رسالت خود عمل کند. در سینمای هالیوود و کمپانی‌های بزرگی که به ساخت سریال می‌پردازند پلیس آمریکایی را نیرویی هوشمند، مقتدر، شکست ناپذیر و همیشه پیروز به تصویر کشیده‌اند. حتی در آثار کمدی نیز وجه شکست‌ناپذیری پلیس آمریکایی تغییر نمی‌کند. حتی در پاره‌ای از موارد که با پلیس خشن روبه‌رو هستیم عمیقا با آن همذات‌‎پنداری می‌کنیم و در ذهن خویش به خشونت آن پلیس مشروعیت می‌دهیم.

به دلیل درک غلط مدیران فرهنگی و هنرمندان از پلیس، این نیروی مقتدر جایگاه مناسبی در آثار نمایشی ندارد. تعامل متقابل متولیان فرهنگی و نیروی انتظامی با هم می‌تواند بستری فراهم کند تا در آثار نمایشی چه در قالب آثار سینمایی و چه در آثار تلویزیونی چهره‌ای باورپذیر و حقیقی از پلیس شاهد باشیم. هفته نیروی انتظامی می‌تواند فرصتی برای یک شروع تازه برای آغاز فصلی نو در ژانر پلیسی باشد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار