دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

روزهای پایانی جنگ تحمیلی عربستان علیه یمن/ لحظه شماری آل سعود برای فرار از باتلاق جنگ یمن

پس از شش سال جنگ ویرانگر و غیرانسانی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن، شاهد آخرین روز‌های این جنگ پر خسارت برای مردم این کشور و بی حاصل برای آمریکا و عربستان سعودی هستیم.
کد خبر: ۴۸۳۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۵ - 13October 2021

جنگ یمن به روز‌های پایانی خود رسید/لحظه شماری عربستان برای فرار از یمنگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: این روز‌ها شاهد افزایش قابل ملاحظه و قابل توجه تلاش سازمان‌های بین‌المللی و کشور‌های مختلف به ویژه آمریکا و عربستان سعودی برای پایان بخشیدن به جنگی پر خسارت برای مردم یمن و بی‌حاصل برای آمریکا و عربستان سعودی هستیم. جنگی که با مقاومت حماسه‌گونه و تاریخ‌ساز گروه‌های مقاومت یمنی، سراب پیروزی و موفقیت را برای آمریکا و عربستان سعودی به کابوسی تلخ و سیاه تبدیل کرده است.

اگر به روز‌های آغازین جنگ تجاوزکارانه و ناعادلانه آمریکا و عربستان سعودی بر علیه مردم بی‌گناه یمن برگردیم می‌بینیم که ائتلاف سعودی با آغاز این حمله تصور می‌کردند که این جنگ در زمانی کمتر از چند ماه به پایان می‌رسد و آن‌ها به اهداف و برنامه‌های خود دست پیدا می‌کنند. اما همه دیدیم که مقاومت مردمی یمن با مبارزه جانانه‌ای که در برابر دشمنان خود انجام دادند تمامی محاسبات آن‌ها را برهم ریخت و به آن‌ها نشان داد که سخت در اشتباه هستند.

متجاوزان به ملت یمن به پشتوانه تسلیحات و جنگ افزار‌های نظامی که در اختیار داشتند و این تجهیزات از مدرن‌ترین و جدیدترین آن‌ها هم محسوب می‌شد همانند فریبی که صدام برای جنگ با ایران خورد وارد خاک یمن شدند و مردم مظلوم و فقیر این کشور را برای چندین سال به خاک و خون کشیدند. اما زمانی که با سد مقاومت مردم انقلابی و میهن دوست یمن روبرو شدند تا فهمیدند که پای به چه باتلاقی گذاشته‌اند که رهایی از آن به سادگی و آسانی ممکن نیست.

عربستان سعودی که به پشتوانه و حمایت آمریکا به کشور تجاوز کرده بود درست بعد از نخستین سال بود که به خوبی دریافت و متوجه شد نتیجه و دستاوردی از این جنگ نخواهد گرفت و از این روی از همان سال ابتدای جنگ مشاهده کردیم که اقدام به محاصره مردم این کشور کرد و در کنار به خاک و خون کشیدن مردم این کشور، زیرساخت‌های حیاتی آن را هم از بین برد.

از طرف دیگر با عبور جنگ یمن از سال نخست و مشخص شدن اینکه عربستان سعودی و آمریکا برای نابودی این کشور پای به خاک آن گذاشته است تا حکومت و دولت دست نشانده خودشان را در این کشور بر روی کار بیاورند، نیرو‌های ارتش این کشور به همراه گروه مقاومت انصارالله اقدام به پای گذاشتن در میدان نبرد کردند و مبارزه با این متجاوزان را در دستور کار خود قرار دادند.

نکته قابل توجه جنگ یمن، پیشرفت قابل توجه انصارالله یمن در دست‌یابی به سلاح‌های پیشرفته بود به صورتی که با گذشت دو سه سال از این جنگ نیرو‌های انصارالله و ارتش یمن در جواب حملات عربستان اقدام به موشک باران مواضع گوناگون در نقاط مختلف این کشور کردند که این امر موازنه قدرت را برهم زد و نشان داد تا آنقدر‌ها هم که دشمنان یمن فکر می‌کردند نیرو‌های یمنی در برابر آن‌ها دست بسته نیستند و این امکان برای آن‌ها فراهم است تا تجاوزات دشمنان یمن را پاسخ بدهند.

اما آنچه عربستان سعودی و حتی آمریکا را مجبور کرد که بر خلاف میل باطنی خود به دنبال پایان این جنگ باشند عدم دست یابی به اهداف و برنامه‌های آن‌ها با گذشت شش سال از آغاز جنگ در کشور یمن بود. در واقع اینگونه می‌توان گفت که عربستان با مقاومت ارتش و انصارالله یمن در این کشور زمین گیر شد و دیگر توانایی آن را نداشت که به اهداف و برنامه‌های خود دست پیدا کند. ضمن اینکه همراهی مردم این کشور را هم از ابتدای این جنگ نداشت به صورتی که مردم یمن از روز‌های نخست جنگ پشتیبان دولت ملی و ارتش آن بودند.

حالا امروز با گذشت شش سال از تحمیل جنگی مخرب و ویرانگر توسط عربستان سعودی به کشور یمن و عدم توفیق و موفقیت عربستان در رسیدن و دست یابی به اهدافی که آمریکا به دنبال آن بود می‌بینیم که این کشور آرام آرام حمایت آمریکا را هم از دست می‌دهد و این موضوع هرچه بیشتر عربستان را برای پایان بخشیدن به این جنگ تحت فشار قرار می‌دهد.

از طرف دیگر درگیر شدن عربستان در جنگی فرسایشی و طولانی موجب شده تا این کشور هزینه بسیار فراوان و سرسام آوری را برای حضور و باقی ماندن در این کشور متقبل شود که باعث شده تا میزان ذخایر مالی آن با کاهش شدید رو برو شود و این امر به اداره عربستان توسط حکومت آن تاثیر منفی گذاشته و بالطبع نارضایتی مردم این کشور را هم به همراه خود داشته است.

با توجه به تمامی مسائل و مشکلاتی که کشور عربستان سعودی در جریان طولانی شدن جنگ یمن با آن روبررو شده و از دست دادن حمایت آمریکا از حضور این کشور در جنگ با کشور یمن شاهد هستیم که عربستان برای پایان دادن به این جنگ فرسایشی و بی حاصل لحظه شماری می‌کند و مایل است تا هرچه زودتر از این کشور خارج شود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها