پیروزی دمشق در برابر حامیان تروریسم

یک روزنامه الکترونیکی اردنی با انتشار گزارشی به تحولات اخیر سوریه پرداخت و نوشت که دولت این کشور در برابر ترکیه و آمریکا به عنوان حامیان تروریسم به پیروزی رسیده است.
کد خبر: ۴۸۳۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹ - 12October 2021

پیروزی دمشق در برابر حامیان تروریسمبه گزارش گروه بین‎الملل دفاع‌پرس، در سایه متغیرهای بین‌المللی و منطقه‌ای، حکومت سوریه در حال حفظ دستاوردهای ۱۰ سال گذشته خود در جنگ علیه تروریسم تا بتواند به پیروزی نهایی دست یابد.

«حسناء نصر الحسین» پژوهشگر روابط بین‌الملل با انتشار یادداشتی در روزنامه الکترونیکی رأی الیوم به پیروزی دولت سوریه پرداخت و نوشت، طی هفته‌های گذشته، شاهد گشایش در روابط کشورهای عربی و منطقه‌ای با سوریه بوده‌ایم؛ کشورهایی که برای چرخش به سمت دمشق، چراغ سبز را از آمریکا دریافت کرده‌اند.

بر اساس این یادداشت، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تأکید کرده است که کشورهایی را که روابط خود را با دولت سوریه عادی کنند، مجازات نخواهد کرد؛ اقدامی که تکمیل کننده پیروزی دولت سوریه است.

در این یادداشت تأکید شده است، در کنار پیروزی دولت سوریه باید به شکاف «حامیان تروریسم جهانی یعنی آمریکا و ترکیه» در سوریه اشاره کرد؛ به نحوی که دوستان دیروز به دشمنان امروز بدل شده‌اند، و هر یک از دو کشور، طرف مقابل را به حمایت از تروریسم در سوریه متهم می‌کند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در ادامه نوشت، به همین خاطر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از «نقش آمریکا در تجاوز به سوریه و اشغال اراضی آن و حمایت از تروریسم برای تجزیه» این کشور پرده برداشت. وزیر خارجه ترکیه نیز گفت که نیروهای آمریکایی، دیر یا زود از سوریه خارج خواهند شد.

در این گزارش آمده است، این مسئله نشان می‌دهد که کشورهای حامی تروریسم دچار اختلافات شدید شده‌اند و دولت سوریه نیز در حال آزادسازی اراضی خود است تا بتواند آن را از اشغال ترکیه و آمریکا خارج کند.

بر اساس این گزارش، این اختلافات قطعا بر گروههای تروریستی تحت حمایت ترکیه و آمریکا نیز تأثیر خواهد گذاشت و موجی از درگیریهای داخلی را به وجود خواهد آورد. همین مسئله باعث خواهد شد که گروههای تروریستی به سرعت در سوریه از بین بروند و پیروزی دمشق در برابر آنان نیز تسریع شود.

بنا بر این گزارش، ترکیه اما قصد دارد تصویر متفاوتی از خود ارائه دهد و حضور نیروهای اشغالگر خود در اراضی سوریه را قانونی جلوه دهد. به همین دلیل، انگشت اتهام را در حمایت از تروریسم و تلاش برای تجزیه سوریه، به سمت واشنگتن نشانه می‌رود.

در این گزارش تأکید شد، ترکیه به گونه‌ای رفتار می‌کند که «گویا یک کشور تروریست نیست که از آن حمایت می‌کند و از برگه تروریسم بین‌المللی در خاک سوریه بهره‌برداری می‌کند و در تلاش است از طریق نیروهای تروریستی و نظامی خود، اشغالگری را تثبیت کند و به بهانه وجود مرزهای مشترک با سوریه، تجاوز خود را قانونی جلوه دهد».

بر اساس این گزارش، اردوغان در تلاش است به گونه‌ای رفتار کند که حق دارد در سوریه مدخله کند و وارد این کشور شود و دست به اشغالگری بزند. ترکیه همچنین خطر کردها را به عنوان بهانه خود قرار داده است، ولی رئیس جمهور روسیه در دیدار اخیر خود با اردوغان به وی گفت که باید هر نیروی خارجی که به صورت غیر قانونی در سوریه حضور دارد، از این کشور خارج شود.

در پایان این گزارش آمده است، تحولات نشان می‌دهد که آمریکا و ترکیه چاره‌ای جز خروج از سوریه ندارند و مرحله بعدی، با خروج اشغالگران آغاز خواهد شد و سوریه نیز بار دیگر به یک قطب کارآمد در میان کشورهای عربی و در سطح منطقه‌ای و جهانی بدل خواهد شد.

این در حالی است که دولت سوریه بارها تأکید کرده است که حضور ترکیه و آمریکا در خاک این کشور، اشغالگرانه است و به این مسئله پایان خواهد داد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها