حجت‌الاسلام محمدحسنی مطرح کرد؛

قوام‌بخشی و ارتقاء سطح آمادگی و توان رزمی کارکنان ارتش با طرح «مصباح»

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با بیان اینکه طرح‌های فرهنگی مصباح در ارتش تبدیل به گفتمان شده، گفت: این طرح‌ها، قوام بخش و ارتقادهنده سطح آمادگی و توان رزمی کارکنان است که می‌تواند موجب تاثیرات مثبت در وظیفه‌شناسی هرچه بهتر و بیشتر کارکنان ارتش شود.
کد خبر: ۴۸۳۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷ - 15October 2021

طرح‌های فرهنگی مصباح در ارتش تبدیل به گفتمان شده است/ این طرح‌ها، قوام بخش و ارتقا دهنده سطح آمادگی و توان رزمی کارکنان استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی رئیس سازمان عیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت ۲۴ مهر سالروز تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی با اشاره به جمله «ارتش کلمه طیبه است»، اظهار داشت: دراین باره از بیانات حضرت آقا استفاده می‌کنم که می‌فرمایند «نقش شما برادران عقیدتی و سیاسی در رسیدن به نقطه مطلوب نقش تعیین کننده‌ای است». این سخن نورانی گواه روشنی است که عقیدتی سیاسی توانسته نقش خود را به درست ایفاء کرده و چنین مدال افتخاری را از فرماندهی کل قوا (مد ظله‌العالی) دریافت کند.

وی در ادامه گفت: ما البته ادعایی نداریم و معتقد هم نیستیم که همه وظایفمان را به درستی انجام دادیم، اما می‌توانیم بگوییم که هرآنچه می‌دانستیم و بلد بودیم را سعی کردیم پای کار بیاوریم؛ تلاشمان این است که هرچه در توان داریم به کار ببندیم تا آن رسالت بزرگی که برعهده ماست به درستی انجام شود.

طرح‌های فرهنگی مصباح چراغ راه کارکنان و سربازان ارتش است

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، فلسفه وجودی طرح‌های مصباح را الهام گرفته از متن حکم انتصابش توسط مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی) عنوان کرد و ادامه داد: فرمانده معظم کل قوا (مد ظله‌العالی) در حکمی که این سرباز کوچکشان را به عنوان رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش منصوب فرمودند سه چیز را مشخصا از بنده خواسته‌اند؛ افزایش بصیرت کارکنان، خانواده‌ها و فرزندان آنها، تعامل اثربخش با سامانه فرماندهی و نهایتا افزایش صمیمیت بین ارتش و سایر نیرو‌های مسلح اعم از سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع.

وی افزود: هرسه مأموریت بسیار سنگین هستند؛ ما با همفکری در هئیت اندیشه ورزی راهبردی سازمان، طرح‌هایی را تهیه و تدوین کردیم تا در بستر آن‌ها بتوانیم انتظارات حضرت آقا را برآورده سازیم.

حجت الاسلام محمد حسنی در ادامه گفت: در همین راستا این طرح‌ها را مصباح نامگذاری کردیم چرا که واژه‌ای است قرآنی به معنای چراغ؛ در حقیقت این طرح‌ها به مثابه چراغی است تا به روشنی پیش پای خود را ببینیم و بتوانیم هم کار درست را انجام بدهیم و هم درستکاری را نهادینه کنیم.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با اشاره به اینکه ۱۶ طرح فرهنگی مصباح مخاطب محور و موضوع محور تعریف شده است، توضیح داد: به عنوان مثال طرح‌های مربوط به برادران عزیز سرباز، کارکنان، خانواده‌ها و... مخاطب محور و طرح‌های مربوط به نهج البلاغه، کتابخوانی، مهدویت وطن دوستی و. موضوع محور تدوین شده اند.

وی ادامه داد: این طرح‌ها در واقع قطب نمای کار فرهنگی ما هستند که هم تکلیف ستاد و انتظارات آن از صف و هم تکلیف مجریان درصف را روشن کرده که در چه حوزه‌هایی باید به حوزه مرکزی سازمان گزارش بدهند و پاسخگو باشند.

حجت الاسلام محمد حسنی با تاکید بر اینکه طرح‌های فرهنگی مصباح در ارتش تبدیل به گفتمان شده، تصریح کرد: طرح‌های مصباح طرح‌های ماندگار و تاثیر گذاری است؛ معتقدم بعد از بنده نیز به راحتی امکان کنار گذاشتن آن‌ها وجود نخواهد داشت، زیرا بدیلی ندارند. باید اعتراف کنم در تبدیل طرح‌ها به فرهنگ فراگیر در ارتش، نقش فرماندهان به ویژه شخص امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده محترم کل ارتش ایران بسیار تعیین کننده و فراموش ناشدنی و ماندگار است.

وی افزود: امیر سرلشکر موسوی در نهادینه کردن این طرح‌ها تدبیر ماندگاری را به کار بسته و با حمایت‌های فوق العاده تاثیر گذار خویش پشت این برنامه فرهنگی در آمده و هرگونه مانع اجرای آن‌ها را از سر راه مجریان برداشتند. خدا را شاکرم که در زمان ایشان توفیق خدمتگزاری را پیدا کردم. هیچ کجا مقدمه‌ای لازم نبوده الا اینکه ایشان شخصا وارد میدان شده و دستور فراهم شدن آن مقدمات را صادر فرمودند تا این طرح‌ها به درستی و کامل و جامع اجرا شوند. رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش طرح فرهنگی مصباح را قوام بخش و ارتقا دهنده سطح آمادگی و توان رزمی کارکنان دانست و خاطرنشان کرد: طرح مصباح باعث تاثیرات مثبت در انجام وظایف در ارتش می‌شود.

جوانان سربازان باید به مبلغان ارتش تبدیل شوند

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه جوانان امروز اعتقادات و ادراکات و برداشت‌های اجتماعی، دنیای فکری و فرهنگی بسیار متفاوتی با گذشتگان دارند، بیان کرد: نکته دیگر اینکه ما باید به روز عمل می‌کردیم. همانطور که می‌دانید جوانان امروز شرایط محیط زندگی شان با جوانان ۳۰ و یا ۴۰، ۵۰ سال پیش بسیار متفاوت است. امروز بسیاری از سربازان در مقایسه با زمان‌های قدیم از نظر آسایش و توانایی‌های مادی برخوردارترند.

وی گفت: در گذشته امکانات خانه پدریشان از امکانات محیط‌های رزمی و نظامی کمتر بود از این رو آستانه تحملشان در محیط‌های نظامی بیشتر بود، ولی در حال حاضر امکانات خانه پدری آنان از امکانات محیط‌های نظامی بیشتر است در نتیجه آستانه تحملشان در محیط‌های نظامی نسبت به گذسته کمتر شده است بنابر این برای تغییر ذائقه آنان از روحیه غیر رزمی به روحیه رزمی باید کارویژه فرهنگی صورت بگیرد تا بتوانند خود را با محیط‌های رزمی بهتر و بیشتر تطبیق دهند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تاکید بر اینکه ما باید این جوان را نمک گیر کنیم و روحیاتش را تغییر بدهیم، خاطرنشان کرد: روحیات بزمی جوانان باید به روحیات رزمی تغییر کند. از این رو اولین برخورد با سرباز بسیار مهم است؛ اولین برخورد می‌تواند مسیر زندگی او را تا آخر به صورت منفی یا مثبت تغییر بدهد. ما در طرح فرهنگی مصباح شماره یک مقرر کردیم اولین مواجهه روحانیان و فرماندهان با سربازان طوری باشد که خاطره خوشی برای آن‌ها رقم بخورد تا به ارتش علاقه مند‌تر شوند و وقتی دوره خدمتشان به پایان می‌رسد و از محیط نظامی به محیط اجتماع برمی گردند مبلغ و عاشق ارتش باشند و در صورت انتخاب شغل استخدام در ارتش هم یکی از گزینه‌هایشان باشد.

حجت الاسلام عباس محمد حسنی با اشاره به اینکه سرباز همانگونه که به هوا و غذا نیاز دارد به احساس شخصیت هم نیاز دارد، گفت: وظیفه مجریان در طرح فرهنگی مصباح شماره یک این است که در بدو ورود چنان شخصیتی به سرباز بدهند که تا آخر خدمت با این احساس شخصیت زندگی کند. علاوه بر آن ما برای عزیزان سرباز حلقه‌های معرفت و محبت برگذار می‌گذاریم تا نیاز‌های روحی و اعتقادی خود را با سر حلقه‌ها در میان بگذارند و سرحلقه‌ها نیز موظفند خروجی این حلقه‌ها را به سلسله مراتب منتقل کنند و سلسله مراتب نیز احساس وظیفه می‌کنند به مشکلات آن‌ها رسیدگی کنند تا سرباز عزیز ما با دلگرمی هرچه تمام به رسالت سربازی خویش عمل کند.

تئاتر راه را برای رسیدن به اهداف کوتاه می‌کند

نماینده ولی فقیه در ارتش بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کار‌های ما در سازمان عقیدتی سیاسی، استفاده به روز از رسانه است، بیان کرد: رسانه یک محیط فراگیری است که باید بدان توجه شود. کارکنان و سربازان چند ده هزار نفری ارتش باید برخوردی از ارتش ببینند که هرجا می‌روند از ادب، متانت، عاطفه و خوبی ارتش بگوید.

وی با تاکید بر اینکه ما تئاتر را یک رسانه فوق العاده تاثیرگذاری می‌دانیم افزود: ازنظر ما "هنر" یک رسانه میان‌بُر است؛ هم اکنون تئاتر ارتش جمهوری اسلامی فعال‌ترین رشته هنری درکل کشور به شمار می‌رود. ما اخیرا جشنواره تئاتر برگزار کردیم و مسئولان خانه هنر هم اذعان کردند که تئاتر ارتش در کل کشور کم نظیر است. تئاتر راه رسیدن به اهداف را کوتاه می‌کند. افزون براین ما بخش رادیو، تلویزیون، فیلم، سریال و... نیز داریم و علاوه بر این‌ها دارای بخش فضای مجازی نیز هستیم که خوشبختانه فضای مجازی ارتش جزء فعال‌ترین‌ها محسوب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در ارتش با بیان اینکه در زمینه رسانه‌های اجتماعی هم فعال هستیم خاطرنشان کرد: اداره فضای مجازی از ساختار ویژه‌ای برخوردار است که کل ارتش را به صورت شبکه سراسری پوشش می‌دهد. یک گروه انتشار هم داریم که برنامه تولید می‌کند و فضای مجازی منتشر کننده این برنامه‌های تولیدی است.

حجت الاسلام محمدحسنی در پایان گفت: نهایتا باید عرض کنم جامعه ما تا حدود زیادی با فضای کاری عقیدتی سیاسی بیگانه است و اطلاعات زیادی از چرایی و چگونگی کار عقیدتی سیاسی ندارد. ما مثل چراغی هستیم که به دیگران نور می‌دهیم، ولی اطراف خودمان از آن نور بی بهره است؛ لذا شناخته شده نیستیم. دیده شدن کارنامه عقیدتی سیاسی در جامعه انگیزه کار بیشتر را در کارکنان عقیدتی سیاسی بالا می‌برد از این رو لازم است مردم حتی الامکان در جریان فعالیت‌های عقیدتی سیاسی قرار گیرند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار