قائم مقام بنیاد ملی نخبگان مطرح کرد؛

ضرورت همکاری و همراهی نخبگانی برای رشد و تعالی کشور

سالاریه گفت: فرصت ارتباط بنیاد ملی و بنیاد شهید فرصتی طلایی است که بوسیله آن نخبگان ایثارگران می‌توانند جامعه مخاطب خود را رشد دهند و ما باید از این وضعیت در راستای رشد و توانمندسازی جامعه مخاطب بنیاد ملی نخبگان استفاده کنیم.
کد خبر: ۴۸۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷ - 16October 2021

بررسی ضعف‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و راه حل آنبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در نشست خبری رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با نخبگان شاهد و ایثارگر که صبح امروز (شنبه) در ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، حسن سالاریه قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: مهم‌ترین رسالت بنیاد ملی نخبگان، شناسایی استعدادهای برتر در حوزه‌‌های مختلف تحصیلی و تلاش برای توانمندسازی و طی مراحل نخبگی است. ما مسیری را تحت عنوان مسیر نخبگی تعریف می‌کنیم که از دوران دانش‌آموزی شروع و در دوران دانشجویی شکوفا می‌شود و زمانی که پس از دوران دانشجویی، فرد به این نتیجه برسد که در کشور می‌تواند اثربخش باشد، به اوج خودش رسیده و در این وضعیت ما به آن فرد نخبه می‌گوییم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: در تعریف سند راهبردی بنیاد ملی نخبگان، نخبه کسی است که تخصص و مهارت دارد و از آن می‌تواند در بالاترین بازدهی و نقطه اثربخشی استفاده کند و به کشور در وصول به اهداف عالی کمک کند.

وی درمورد فرصتی که ارتباط بنیاد ملی نخبگان با بنیاد شهید و امور ایثارگران ایجاد می‌کند، گفت: فرصت ارتباط بنیاد ملی و بنیاد شهید فرصتی طلایی است که بوسیله آن جمع ارزشمند نخبگان در جامعه ایثارگران می‌تواند جامعه مخاطب خود را رشد دهد. ما باید از این وضعیت در راستای رشد و توانمندسازی جامعه مخاطب بنیاد ملی نخبگان استفاده کنیم.

سالاریه در مورد برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان در حوزه‌های دانش‌‌آموزی و دانشجویی گفت: برنامه های بنیاد ملی نخبگان در حوزه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی در مسیر توانمندسازی و هدایت استعدادها تعریف شده است. در حوزه دانش‌آموزی تشکل‌هایی را در سراسر کشور شناسایی کرده‌ایم که در کنار آموزش و پرورش و با تأیید این وزارتخانه و در جهت کمک به شکوفا شدن استعدادهای برتر دانش‌آموزی ایفای نقش می‌کند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در مورد نقش اصلی تشکل‌های دانش‌آموزی گفت: نقش اصلی این تشکل‌ها هدایت‌گری به سمت انتخاب رشته مناسب، آشنایی با نیازهای کشور و دغدغه‌مند شدن برای کشور و جامعه است. چیزی که در حال حاضر به خاطر موج کنکور و افتخارات فرعی که نقش اصلی را ایفا می‌کنند، در حوزه آموزش و پرورش کمرنگ شده لذا بنیاد ملی نخبگان با برنامه‌هایی که دارد، سعی در پر کردن این خلأها دارد.

وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که بنیاد ملی نخبگان در نظر دارد، ارتباط دانش‌آموزان با نخبگان نقش آفرین در کشور است و چه بهتر که ما در اینجا از ظرفیت بنیاد شهید و امور ایثارگران استفاده کنیم. این کار مؤثر است و می‌تواند ذهن بسیاری از افراد را در سنین پایین تغییر دهد و اینکه رسالت اصلی شما به عنوان یک استعداد برتر، اصلاح کشور خودتان است. بسیاری از افراد در سنین دبیرستان از اینکه می‌توانند کاری انجام دهند، ناامید هستند و وظیفه ما در اینجا تربیت، آموزش و هدایت است و این به طور غیرمستقیم با ورود نخبگان شاهد و ایثارگر با توجه به پیشینه خود می‌تواند اثربخش و کمک‌کننده باشد.

سالاریه در مورد برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان در سطح دانشجویی گفت: در حوزه دانشجویی هم سبک و سیاق ما توانمندسازی است. چون اثرگیری در حوزه دانشجویی پایین است، اینگونه که فرد بخشی از آموزش و کسب مهارت را در حوزه‌هایی که مبتنی بر فعالیت‌های اجتماعی و مبتنی بر اجتماع است، کسب نمی‌کند. در حوزه دانشگاه هم این ضعف وجود دارد و به صورت تک‌بعدی مبتنی بر آموزش و پژوهش است و کمتر به نیازهای جامعه توجه می‌شود. پژوهش‌های کاربردی علی‌رغم آنکه نسبت به سال‌های گذشته رشد خوبی داشته‌اند اما با نقطه مطلوب فاصله دارند. راه حل این مشکل، تربیت، هدایت و آموزش آنهاست که در اینجا خود بنیاد شهید و امور ایثارگران و نخبگان آن می‌توانند به ما کمک کنند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: بسیاری از برنامه‌هایی که ما داریم هدایت هسته‌های پژوهشی بر اساس شناسایی نیازها و مشکلات کشور است. تشکیل هسته‌های نخبگانی برای رفع این مشکلات، برگزاری رویدادهای رقابتی بین جامعه هدف در میان دانشجویان که بتوانند ایده بدهند و آن را به مرحله اجرا برسانند در این راستاست از این‌رو حمایت‌ها و ارتباطی که میان بنیاد ملی نخبگان و بنیاد شهید است بسیار کمک‌کننده است.

وی افزود: یکی از برنامه‎‌های دیگر بنیاد ملی نخبگان استفاده از جمعیت نخبگانی شاهد و ایثارگر است برای سایر جمعیت‌های مخاطب بنیاد ملی نخبگان. در برنامه‌های مشترک جامعه باید تلاش کرد که از دو جامعه مخاطب استفاده شود مانند برگزاری اردوهای مشترک. ما باید به نیروهای مستعد خود کمک کنیم تا از مشکلات کشور باخبر شوند. اگر برنامه‌ها به صورت همزمان و مشترک انجام شوند، می‌توانند کمک کرده و ایجاد تبادل نظر و هم‌سویی کنند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار