یادداشت/ رحیم محمدی

قدرت تأثیرگذار سپاه در خلیج فارس

نیروی دریایی سپاه در حال تبدیل شدن به قدرت تأثیرگذار در معادلات دریایی خلیج فارس است.
کد خبر: ۴۸۴۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵ - 17October 2021

قدرت تاثیرگذار سپاه در خلیج فارسگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه در حاشیه بازدید از یگان‌های نیروی دریایی سپاه مستقر در جزایر خلیج فارس و تنگه راهبردی هرمز، از دستیابی نیروی دریایی سپاه به موشک‌های کروز با برد دو هزار کیلومتر خبر داد؛ این یعنی توانمندی و امکانات نیروی دریایی سپاه روز به روز در حال افزایش است.

اما اگر به گذشته برگردیم، متوجه می‌شویم که سپاه تا قبل از شهریور سال ۱۳۶۶ فاقد نیروی دریایی بود؛ چرا که در این تاریخ امام خمینی (ره) در اوج جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، طی نامه‌ای خطاب به فرمانده وقت کل سپاه دستور تشکیل نیرو‌های سه‌گانه سپاه را دادند.

آن زمان ارتش بعثی عراق به‌واسطه کمک‌های بی‌شمار دولت‌های غربی، شرقی و عربی توانسته بود در خلیج فارس در مسیر واردات و صادرات ایران اخلال ایجاد کند؛ لذا پس از فرمان امام (ره) مبنی بر تشکیل نیروی دریایی در سپاه، این نیروی تازه‌تأسیس در خلیج فارس برای جلوگیری از به مخاطره افتادن صادرات و واردات کالا از این منطقه وارد کارزار جنگ با رژیم بعثی شد و بعد‌ها نیز با تجاوزات آمریکا که حامی صدام بود، به مقابله پرداخت.

در سال ۱۳۶۶ یعنی زمانی که نیروی دریایی سپاه شکل گرفت، دارایی سپاه در دریا موشک‌های سنگین چینی موسوم به «کرم ابریشم» و قایق‌های ماهیگیری به نام «عاشورا» بود که بر روی این شناور‌ها سلاح‌های مخصوص نبرد‌های زمینی یعنی مسلسل سنگین «دوشکا» ساخت شوروی سابق و راکت‌های ۱۰۷ میلی‌متری (مینی کاتیوشا) نصب شده بود؛ سلاح‌هایی که هیچ تناسبی با نبرد دریایی نداشتند.

اما با وجود این فقر امکاناتی، نیروی دریایی سپاه توانست طی سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۷ تعداد ۱۴۰ عملیات مقابله به مثل دریایی انجام دهد که از این تعداد ۱۰ عملیات ویژه تأثیرگذار به همراه ۱۷ عملیات موشکی، صورت گرفت.

حال که ۳۳ سال از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد، نیروی دریایی سپاه به واسطه تلاش‌هایی که داشته، توانسته علاوه بر ساخت انواع موشک‌های کروز دریایی با سرعت‌های مختلف، شناور‌های رزمی در کلاس‌های مختلف و شناور‌هایی با قابلیت حمل بالگرد، تولید کند به نحوی که از قایق‌های ماهیگیری دوران دفاع مقدس به ساخت شناور‌های تندرو با سرعتی حدود ۱۸۵ کیلومتر (۱۰۰ نات) رسیده است.

این موضوع نشان می‌دهد که نیروی دریایی سپاه در حال تبدیل شدن به قدرت تأثیرگذار در معادلات دریایی خلیج فارس است و این را می‌توان از نحوه مکالمه ناو‌های آمریکایی هنگام عبور از تنگه هرمز و فارسی صحبت کردن آن‌ها در پیام‌های رادیویی با شناور‌های سپاه متوجه شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار