یادداشت/ علیرضا صحرایی

سناریوی شیعه‌کشی «داعش» در افغانستان

قدرت گرفتن بیش از پیش گروه تروریستی «داعش» در کشور افغانستان با دو انفجار خونینی که در کمتر از دو هفته در مساجد شیعیان رخ داد، در وهله نخست برای طالبان و در وهله بعدی برای کشور‌های همسایه و سایر کشور‌های دنیا خطرناک است.
کد خبر: ۴۸۴۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۹ - 18October 2021

سناریوی شیعه‌کشی «داعش» در افغانستانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- علیرضا صحرایی؛ هنوز مدت زمان زیادی از تسلط طالبان بر کشور افغانستان نمی‌گذرد که شاهد افزایش فعالیت‌های گروه تروریستی «داعش» در این کشور هستیم. گروه تروریستی «داعش» که بعد از برچیده شدن بساطش در «عراق» و «سوریه» توسط «آمریکا» و با حمایت این کشور به «افغانستان» نقل مکان کرده و نیرو‌های خود را به این کشور انتقال داده است این روز‌ها در حال محکم کردن جای پای خود در این کشور است.

بر این اساس، گزارش‌های تائید نشده‌ای هم وجود دارد مبنی بر اینکه روند پیوستن اعضای جدید از سایر کشور‌ها به‌خصوص «عراق» و «سوریه» و همچنین از کشور‌های اروپایی به این گروه تروریستی همچنان ادامه داشته و اخیرا سرعت بیشتری هم به خود گرفته است.

تمامی این موارد خود گواه این موضوع است که «داعش» به شکل بسیار خطرناک و مخاطره آمیزی در حال عضوگیری و افزایش قدرت در افغانستان است و بالطبع فعالیت‌های آن نیز بعد از این جابجایی قدرت در افغانستان و سقوط حکومت «اشرف عبدالغنی» به‌شدت افزایش پیدا کرده است. نمونه این افزایش قدرت و جدی‌تر شدن تحرکات «داعش» در افغانستان را می‌توان حمله تروریستی به فرودگاه کابل دانست که کشته‌ها و مجروحان فراوانی از جمله کشته شدن ۱۲ نظامی آمریکایی را نیز برجای گذاشته بود.

در واقع دو انفجار اخیری هم که توسط این گروه تروریستی در مساجد متعلق به شیعیان رخ داده را نیز می‌توان به نوعی اعلام حضور این گروه در افغانستان و یادآوری نقش آن در صلح و امنیت در این کشور برای دیگر کشور‌های منطقه و جهان دانست؛ زیرا این انفجار‌ها دقیقا در زمانی رخ داد که طالبان اعلام کرده بودند «داعش» هیچ خطری برای امنیت افغانستان نداشته و نخواهد داشت.

اگر بخواهیم به کارنامه فعالیت‌های تروریستی گروه داعش در کشور افغانستان نگاهی گذرا داشته باشیم باید بدانیم که این گروه تروریستی تا امروز انفجار‌های تروریستی را در مناطق و اماکنی، چون مساجد، مدارس، مکان‌های ورزشی، بیمارستان و دیگر جا‌های که مربوط به شیعیان می‌شدند را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

البته باید به این موضوع توجه کنیم که بدون شک گروه تروریستی داعش از خارج از مرز‌های افغانستان تغذیه و تقویت می‌شود و شاهد هستیم که مقادیر قابل توجه و چشمگیری از سلاح‌ها و ادوات نظامی به صورت منظم و دائم از مرز‌های مختلف افغانستان برای این گروه ارسال شده و تحویل این گروه تروریستی می‌شود.

نکته دیگر در خصوص اماکنی که انفجار‌های تروریستی در آن روی داده است این است که تمامی این مکان‌ها متعلق به شیعیان بوده و پر واضح است که داعش با اینگونه انتخاب محل برای انجام حمله‌های تروریستی به دنبال ایجاد تفرقه بین شیعیان و اهل سنت افغانستان بوده و به دنبال راه انداختن جنگ‌های شیعی و سنی در این کشور است.

در واقع انفجار‌هایی که جدیدا رخ داده و تا امروز نیز ادامه دارد را می‌توان به نوعی توطئه کشور‌های خارجی بخصوص آمریکا و اسرائیل برای نشانه گرفتن وحدت مردم مسلمان افغانستان دانست تا به این وسیله اتحاد و یکپارچگی شیعیان و اهل سنت این کشور را از بین ببرند.

با توجه به تمامی موضوعات و مسائل ذکر شده صدای پای فتنه جدیدی در افغانستان به گوش می‌رسد و اینجاست که نه تنها طالبان بلکه سایر کشور‌های همسایه و حتی در نمایی کلی‌تر کشور‌های اروپایی و آمریکا باید با درپیش گرفتن رویکرد‌هایی دیپلماتیک و با استفاده از دیپلماسی فعال به بررسی اوضاع امنیتی شکننده فعلی افغانستان پرداخته و روی کار آمدن هرچه زودتر حکومت فراگیر حاکم بر این کشور کمک کرده تا آن‌ها بتوانند با داعش مبارزه کرده و امنیت را به خاک افغانستان بازگردانند.

این نکته را هم نباید فراموش کنیم که با تسلط طالبان بر افغانستان و به دست آوردن کنترل این کشور، مسئولیت حفظ و ارتقاء امنیت در این کشور را بر دوش آن‌ها می‌گذارد. البته مسئولان طالبان بار‌ها در سخنان خود در قبل و بعد از انفجار‌های تروریستی مساجد شیعیان وعده افزایش امنیت این اماکن را به مردم داده‌اند، ولی در عمل تا امروز نتوانستند به این مهم دست پیدا کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها