مسوول مرکز اسناد و‌ گنجینه‌های صنعت نفت خبر داد؛

ثبت افتخارآفرینی ایثارگران وزارت نفت در ۴۰ هزار سند تاریخی

خدادادیان به مناسبت واقعه تاریخی «تشکیل کمیته‌های حفاظت از تاسیسات و‌ ابنیه نفتی» با اشاره به اهمیت اسناد تاریخی نفت، این اسناد را هویت و شناسنامه وزارت نفت و همچنین مستندنگاری تاریخ معاصر کشور عنوان کرد.
کد خبر: ۴۸۴۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰ - 19October 2021

اسناد تاریخی نفت هویت و شناسنامه صنعت نفت و مستندنگاری تاریخ معاصر ایران هستندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، فرشید خدادادیان مسوول مرکز اسناد و گنجینه‌های صنعت نفت به مناسبت واقعه تاریخی «تشکیل کمیته‌های حفاظت از تاسیسات و‌ ابنیه نفتی» در مهر ۱۳۵۹ و در جریان دفاع مقدس، با اشاره به اهمیت اسناد تاریخی نفت، این اسناد را هویت و شناسنامه وزارت نفت و همچنین مستندنگاری تاریخ معاصر کشور عنوان کرد.

وی اظهار داشت: گردآوری و مستندنگاری بیش از ۴۰ هزار برگ اسناد مرتبط با دفاع مقدس در مرکز اسناد صنعت نفت، سند افتخار کارکنان ایثارگر و انقلابی نفت در سال‌های دفاع مقدس است.

متولی راه‌اندازی پایگاه بسیج مرکز اسناد صنعت نفت (پایگاه جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان) گفت: شهدا و ایثارگران عرصه دفاع و مقاومت در تاسیسات و سکو‌های نفتی، سربازان جان بر کف جبهه اقتصادی کشور هستند که دوشادوش مردم مبارز و قهرمان ایران اسلامی، پشت دشمن بعثی را به خاک مالیدند.

بر اساس این گزارش، تشکیل کمیته‌های حفاظت از تأسیسات نفتی در مهر سال ۱۳۵۹ اتفاق افتاد. در نیمه مهر آن سال، تعدادی از واحد‌های مسکونی و تأسیسات نفتی در آبادان، مسجدسلیمان، خرمشهر، اهواز و آغاجاری مورد حمله بعثی‌ها قرار گرفته بود که به فرموده حضرت امام خمینی (ره) مردم به‌طور خودجوش اقدام به تشکیل بسیج مردمی برای حفاظت و ایجاد امنیت در مناطق نفت‌خیز، چاه‌ها، مسیر‌های خطوط‌  لوله و گاز، پالایشگاه‌ها و دیگر تأسیسات نفتی کردند که هسته‌های مرکزی این تشکل‌ها را بیشتر دانش‌آموزان، دانشجویان و به‌طور عمده جوانان تشکیل می‌دادند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها