فرمانده دوران دفاع مقدس مطرح کرد؛

فرار دشمن از فریاد تکبیر رزمنده‌ها/ روایتی از روحیه پر صلابت جوانان ایرانی در جبهه + فیلم

سردار کلیشادی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در مصاحبه‌ای در سنین جوانی در جبهه از روحیه رزمندگان گفت و به بیان خاطراتی از رشادت و دلاورمردی آنان پرداخت.
کد خبر: ۴۸۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۲ - 22October 2021

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مصاحبه‌ها در دوران دفاع مقدس عمدتا از سوی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به منظور مخابره وقایع جبهه و یا نیرو‌های تبلیغات برای نگهداری و آرشیو گرفته می‌شد. رزمنده‌ها در این مصاحبه‌ها عمدتا از وضعیت جبهه و شرایط جنگ و از عقاید و اعتقادات خود در خصوص حضور در جبهه سخن می‌گفتند. این مصاحبه‌ها به عنوان سندی تصویری از دفاع مقدس بازگوکننده روحیه قوی و ایمان سرشار رزمندگان بود.

فرار دشمن از تکبیر رزمنده‌ها/ روایتی از روحیه پر صلابت در جبهه+ فیلم

در فیلم پیش رو که توسط مرحوم محمود اصفهانی در آبان ۱۳۶۱ و در حوالی دهلران، طی عملیات محرم ضبط شده، مهدی کلیشادی از نیرو‌های واحد زرهی لشکر ۸ نجف‌اشرف، مشغول مصاحبه است. در طول این مصاحبه و به دلایل فنی، صدا با تصویر چندان هماهنگ نیستند.

کلیشادی درباره روحیه رزمندگان می‌گوید: «روحیه در چهره بچه‌ها نمایان است و از آن شجاعت، رشادت و صلابت می‌بارد. زمانی که آن‌ها را می‌بینیم از ساعت و زمان حمله می‌پرسند.»

وی در ادامه اشاره می‌کند: «هرچه جنگ طول می‌کشد دشمن روحیه‌اش ضعیف‌تر می‌شود. چند شب پیش با بلند شدن صدای تکبیر رزمنده‌ها دشمن از ترس شروع به شلیک خمپاره کرد، بدون اینکه نگاه کند به کجا می‌زند. زمان گفتن تکبیر ماشین فرماندهی که در نزدیکی خط بود فرار کرد.»

اصفهانی پیش از مواجه با کلیشادی و نیرو‌های همراهش، چندین دقیقه را به نمایش نیرو‌ها و تجهیزات لشکر ۸ نجف در این خط اختصاص می‌دهد.

طی این مصاحبه، شهید محمد‌علی عباسیان نیز در سمت راست کلیشادی ایستاده. عباسیان، حدود یک سال بعد طی عملیات والفجر ۴ در بانه به شهادت می‌رسد.

کلیشادی که در ایام جنگ مسئولیت‌هایی مانند فرماندهی تیپ ویژه قدس و حضور در معاونت عملیات سپاه را تجربه کرده بود، پس از جنگ، در فاصلۀ سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۵ فرماندهی لشکر ۸ نجف‌اشرف را بر عهده گرفت و در مقطع دیگری، دانشگاه افسری امیر المومنین (ع) در نیروی زمینی سپاه در اصفهان را تاسیس کرد و چندین سال ریاست آن‌ را بر عهده داشت.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها