هفته وحدت بهانه‌ای برای روشنگری و همبستگی در جوامع اسلامی

هفته‌ی وحدت بهانه‌ی نیکویی است برای مسلمانان تا این نکته‌ی اساسی را به یاد آورند که اسلام دین برابری، برادری و وحدت است.
کد خبر: ۴۸۵۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱ - 23October 2021

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: هفته‌ی وحدت آغاز شد؛ هفته‌ای که به دو روایت اهل سنت و تشیع، سالروز میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلوات علیه و آله است. ضمن گرامیداشت این ایام باید متذکر شد، هفته‌ی وحدت بهانه‌ای است برای اینکه عموم مسلمانان چه شیعه و چه اهل سنت در اقصی نقاط جهان بالاخص ایران عزیز به یاد داشته باشند که وحدت و همبستگی و یکپارچگی، یگانه راز پیروزی و ظفر جبهه‌ی مقاومت اسلامی در برابر دشمنان و مستکبرین عالم است.

مستکبرینی که سال‌ها و دهه‌هاست به طرق مختلف و در لباس‌های گوناگون قصد ضربه زدن به وحدت و انسجام مسلمین داشته‌اند. از سیاست‌های سلطه‌جویانه‌ی آمریکا گرفته تا نیرنگ‌ها و دسیسه‌های دزدان دریایی انگلیسی تا جنایات شرم آور رژیم صهیونیستی، همگی در صدد شکست وحدت و انسجام در جامعه‌ی اسلامی را هدف گرفته‌اند.

اما وحدت مسلمین فقط در مبارزه در برابر دشمنان خارجی محدود نمی‌شود. انسجام و یکپارچگی و صد البته همفکری و شور و مشورت باعث اعتلای جامعه‌ی اسلامی می‌شود و کید دشمنان داخل جامعه ی اسلامی را نیز نقش بر آب می‌سازد. و این مصداق آیه‌ی «و امرهم بینهم شوراهم« است. از سویی دیگر هوشیاری عمومی در دشمن شناسی رکن اصلی را ایفا می‌کند.

امروز بسیاری از افراد در جوامع اسلامی با برچسب‌های دفاع از اسلام خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا غیرآگاهانه تصویر صحیحی از اسلام، جامعه‌ی مسلمین و دولت اسلامی نشان نمی‌دهند. گروه‌های تکفیری مانند طالبان، القاعده، داعش و... گواه بر این ادعا هستند. وظیفه ی اصلی و خطیر مسلمانان در این برهه از زمان با توجه به شرایط کنونی بیشتر نمود پیدا میکند. وظیفه‌ی مسلمان در چنین شرایطی ایجاد بسترهای مناسب جهت آگاهی عمومی است. رسانه‌ها نقش مهمی در این امر ایفا می‌کنند.

رسانه‌های روشنگر و متعهد به آرمان‌های جامعه‌ی اسلامی می‌توانند دست دشمنان داخلی و خارجی جوامع اسلامی را برای عموم مردم دنیا رو کنند. رسانه‌ها چه به صورت رادیو تلویزیون، چه به صورت نوشتاری و چه به صورت آنلاین می‌توانند در روشنگری عمومی نقش حیاتی ای را ایفا کنند.

لازمه‌ی وجود چنین رسانه‌های روشنگری نخست ایجاد وحدت عمومی در جوامع اسلامی است. ایجاد سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی جوامع اسلامی می‌تواند باعث شود تا کشورهای اسلامی غنی‌تر به‌لحاظ اقتصادی به کمک کشورهای ضعیف تر بشتابند و به نوعی این سازمان می‌تواند باعث ایجاد توازن و بالانس و نهایتا وحدت در بین کشورهای اسلامی شود. و این وحدت تجلی حدیث علوی «یدالله مع الجماعه» است.

هفته‌ی وحدت بهانه‌ی نیکویی است برای مسلمان تا این نکته‌ی اساسی را به یاد آورند که اسلام دین برابری و برادری و وحدت است. در اسلامی رنگ و زبان و نژاد و وضعیت معیشتی ملاک نیست و رکن برتری در این دین آسمانی تنها معنویت و تقواست.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار