وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

چراغ راه زنده‌یاد بهمنی خاموش نمی‌شود

اسماعیلی با انتشار پیامی درگذشت پروین بهمنی از پژوهشگران معتبر موسیقی نواحی را تسلیت گفت.
کد خبر: ۴۸۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶ - 22October 2021

چراغ راه زنده‌یاد بهمنی خاموش نخواهد شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی درگذشت پروین بهمنی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

این جان عاریت که به حافظ سپرد دوست

روزی رخش ببینم و تقدیم وی کنم

خبر درگذشت حافظ لالایی‌های ایران زمین موجب تاسف بسیار شد.

زنده یاد پروین بهمنی که با پژوهش‌های سترگ خود، لالایی‌ها و موسیقی فراموش شده «عاشیقلر» را زنده کرد و برای سالیانی دراز، به جست و جوی عاشیق‌ها و نوا‌های گمشده شان در سرتاسر ایران زمین گشت تا نوای آن‌ها را که سینه به سینه به امروز رسیده بود، ثبت و ضبط کند. او به حق یکی از حافظان ارجمند فرهنگ بومی و اصیل این سرزمین بود و توانست نوای جانسوز موسیقی قشقایی را تا آن سوی مرز‌ها طنین‌انداز کند. وی با حفظ و اشاعه لالایی‌های مادرانه ایران زمین، و خوانش لالایی‌هایش نشان داد که قشقایی زندگی‌اش با صفا و صمیمیت و هنر و موسیقی سرشته شده است.

به راستی که آثار او تداعی گر موسیقیِ پیچیده در دشت‌ها و کوهستان‌ها و نغمه‌های گم شده در سایه سارِ سیاه چادر‌های عشایری که خود محصول ذوق و سرپنجه هنرمندانه زنان عشایر ایران است، می‌باشد.

زنده یاد بهمنی که کودکی خود را در ایل گذرانیده بود، سال‌ها به عنوان آموزگار در مناطق مختلف عشایری استان فارس خدمت کرد. کارنامه درخشان ایشان در کنار دوره‌های طولانی معلمی، شامل گردآوری نغمات، معرفی خوانندگان و موسیقیدانان قشقایی و هر آن چیزی است که به فرهنگ قشقایی ارتباط دارد. منظومه داستانی «اصلی و کرم»، «زندگی‌نامه هنرمندان قشقایی»، «زنان نامدار قشقایی»، کتابچه موسیقی «عاشیقلر» و آلبوم‌های «خدای من غریب»، «به یاد فرود»، «مجموعه نغمه‌های عاشقی قشقایی»، «آواز‌های قشقایی» و چند آلبوم دیگر، از جمله بخش‌های مهم زندگی هنری او به شمار می‌رود.

به تحقیق، آثار این هنرمند و پژوهشگر قشقایی که عمرش را صرف پژوهش در ایل و در کنار عاشیق‌ها گذراند، می‌تواند نور امیدی باشد در زنده نگاه داشتن مواریث این سرزمین کهن.

تردیدی نیست که پژوهش‌های آن زنده یاد درباره فرهنگ و موسیقی قشقایی و عشایر استان فارس هرگز از خاطره‌ها نخواهد رفت.

درگذشت این هنرمند شایسته که ضایعه‌ای جبران ناپذیر است را به خانواده محترم ایشان، خیل دوستدارانش و جامعه‌ فرهنگی و هنری کشور و هنرمندان پیشکسوت تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند بزرگ برای وی رحمت و مغفرت و جهت بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومندم.

بدون شک چراغی که زنده یاد بهمنی برای حفظ نغمات محلی و موسیقی ایران زمین برافروخت، خاموش نخواهد شد.»

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار