رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور مطرح کرد؛

ضرورت آمادگی همه دستگاه‌ها برای مقابله با تهدیدات/ ایجاد قرارگاه مقابله با ریزپرنده‌های متخاصم

سردار سرتیپ «جلالی» گفت: تنها بخش نظامی مسئول مقابله با تهدیدات نیست؛ زیرا با توجه به گسترش تهدیدات و ورود این تهدیدات به عرصه‌های غیرنظامی، همه سازمان‌ها و مردم باید برای مقابله با تهدیدات آماده شوند.
کد خبر: ۴۸۵۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸ - 26October 2021

اسرائیل فشار همه‌جانبه علیه ایران را تا آستانه جنگ دنبال می‌کندبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری هفته پدافند غیرعامل که از هشتم تا چهاردهم آبان با شعار «ایران پایدار» برگزار خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه همه کشور‌ها ساختار‌هایی در زمینه پدافند غیرعامل دارند، در کشور ما نیز از سال ۱۳۸۲ چنین ساختاری ایجاد شد.

وی ادامه داد: پایش تهدیدات کشور از مأموریت‌های پدافند غیرعامل است؛ لذا تمام تهدیدات در جامعه اطلاعاتی تحلیل می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: امروز اگرچه با ترکیبی از تهدیدات مواجه هستیم، اما آمریکا و رژیم صهیونیستی در ضعیف‌ترین وضعیت خود قرار دارند.

«اسرائیل» فشار همه‌جانبه علیه ایران را تا آستانه جنگ دنبال می‌کند
سردار جلالی با بیان اینکه اسرائیل در هماهنگی با آمریکا فشار همه‌جانبه علیه ایران را تا آستانه جنگ دنبال می‌کند، گفت: اسرائیل فعالیت‌های خود را در حوزه‌های سایبری، خرابکاری و ترور دنبال می‌کند و در این راستا شاهد درگیری گسترده در این حوزه با اسرائیل هستیم که در حوزه‌های مختلف روی می‌دهد.

وی در خصوص اقدامات خصمانه اسرائیل علیه کشورمان، به استفاده این رژیم از تسلیحات هوشمند برای ترور دانشمندان ایرانی اشاره و خاطرنشان کرد: سال گذشته بروز جنگ تروریستی در فضای سایبری را شاهد بودیم که نمونه آن، ترور شهید «فخری‌زاده» است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: از گذشته، آمریکایی‌ها در بیش از ۵۰ کشور آزمایش ژنتیکی انجام می‌دهند و آزمایشگاه‌هایشان تحت نظارت‌های جهانی نیست؛ این آزمایشگاه‌ها می‌تواند سلامت جهانی را تهدید کند و این اقدامات نگران‌کننده است؛ در همین رابطه اخیراً روسیه و‌ چین واکنش‌هایی را انجام دادند که نشان از اهمیت موضوع مورد اشاره است. از سوی دیگر، کرونا ثابت کرد که اقدامات آزمایشگاهی آمریکا می‌تواند برای جهان مخاطره‌آمیز باشد؛ لذا مشخص نشدن منشأ شیوع کرونا بعد از دو سال گویای این مهم است.

سردار جلالی اضافه کرد: گسترش ماهواره‌ها و استفاده گسترده آمریکا از این‌ فناوری، تهدیدی دیگری است که باید به آن توجه داشت؛ به‌عنوان مثال همان‌گونه که عنوان شد، ترور شهید فخری‌زاده و استفاده از ماهواره در این ترور نشان‌دهنده خطرات این ظرفیت‌هاست که در اختیار آمریکا قرار دارد؛ در کنار این موضوع، گسترش اینترنت جهانی نیز می‌تواند به‌عنوان حاکمیت جهانی به‌ویژه کشور‌های مخالف آمریکا تحت سوء استفاده این کشور قرار گیرد.

وی ایران و آمریکا را دو‌ کشوری دانست که در دنیا سازمان مقابله‌کننده با تهدیدات غیرطبیعی آن‌ها با سازمان مقابله‌کننده با تهدیدات طبیعی متفاوت است و در ادامه گفت: امروز شاهد تهدیدات ترکیبی و هیبریدی هستیم؛ بنابراین باید راهبرد مشترکی برای دفاع در برابر این تهدیدات داشته باشیم؛ پس هم‌افزایی بخش‌های نظامی و غیرنظامی در این مقوله ضروری است و زیرساخت‌ها و مردم باید با یک برنامه جامع برای این شرایط آماده شوند.

ضرورت آمادگی همه سازمان‌ها و مردم برای مقابله با تهدیدات
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: تنها، بخش نظامی مسئول مقابله با تهدیدات نیست؛ زیرا با توجه به گسترش تهدیدات و ورود این تهدیدات به عرصه‌های غیرنظامی، همه سازمان‌ها و مردم باید برای مقابله با تهدیدات آماده شوند؛ بر این اساس، سازمان پدافند غیرعامل همه دستورات و پیوست‌ها را برای ارتقای ایمنی و بازدارندگی تهیه و ابلاغ کرده است.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: بعد از جنگ، کشور توسعه یافته شیمیایی هستیم و ارزآوری بسیاری در این رابطه داریم؛ اما در کنار این موضوع برای ایمنی و امنیت آن هم لازم بود اقداماتی انجام شود که در این رابطه، آیین‌نامه و نظامات ایمنی آن تدوین و ابلاغ شده است.

وی در ادامه به عبرت‌های دولت دوازدهم در حوزه پدافند غیرعامل اشاره و عنوان کرد: اقدامات دولت در فضای سایبری موجب شد که کشور آسیب‌پذیر شود؛ چون در حوزه سایبری، نوعی بی‌قانونی توسعه یافت و دولت تلاشی برای ضابطه‌مند کردن این فضا نکرد و حتی ممانعت هم داشت و جنگ سایبری را انکار می‌کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: در حوزه پدافند زیستی در سال ۹۶ مانور مقابله با کرونا را را در فرودگاه امام (ره) انجام دادیم، اما دولت در شیوع این بیماری، چون فاقد نقشه راه بود، تصمیمات غیرمنسجمی می‌گرفت و حتی وزیر دولت سابق، موضوع قرنطینه را تمسخر می‌کرد؛ بنابراین تصمیم‌سازی‌های غلط از عبرت‌های دولت سابق بود.

سردار جلالی ادامه داد: در حوزه اقتصاد نیز وابسته کردن اقتصاد به برجام و فرصت‌سوزی از توجه به شرق و نیز رها کردن حکمرانی در یک سال آخر، از دیگر ایرادات دولت دوازدهم در حوزه اقتصاد است.

وی با اشاره به اینکه امروز پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین سند پدافند زیستی را طراحی و ابلاغ کرده‌ایم که باید اجرایی شود، گفت: برگزاری رزمایش برای مقابله با تهدیدات سایبری یکی از اقدامات سازمان پدافند غیر عامل است؛ لذا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۰ رزمایش برگزار و با این رزمایش‌ها زیرساخت‌های سایبری ۷۰ دستگاه را مصون کردیم؛ همچنین بیش از ۳۰۰ محصول و سامانه پدافند سایبری را نیز در داخل تولید کردیم؛ از سوی دیگر به جهت ضرورت انعقاد پیمان سایبری با دیگر کشورها، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که با کشور‌های دوست و همپیمان توافق‌نامه دفاع سایبری امضا کند.

ایجاد قرارگاه مقابله با ریزپرنده‌ها
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به تولید تجهیزات مقابله با تهدیدات ریزپرنده بیان کرد: با توجه به این موضوع، قرارگاه مقابله با ریزپرنده‌ها را ایجاد کردیم که برای این‌ موضوع با همکاری وزارت دفاع و نیرو‌های مسلح، تجهیزات ضد ریزپرنده را تولید کردیم و در اختیار سازمان‌های مختلف کشور قرار دادیم.

سردار جلالی با اشاره به توانمندی کشورمان در دفاع سایبری گفت: خوشبختانه به دستاورد‌های بسیار خوبی در حوزه دفاع سایبری رسیده‌ایم و هر کشوری که به ما حمله سایبری کند، قطعاً با پاسخ قاطع ما روبه‌رو خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه امنیت سایبری نیاز بین‌المللی است، افزود: آن‌هایی که در کاخ‌های شیشه‌ای سایبری نشسته اند و از آنجا اقدامات سایبری علیه دیگران انجام‌ می‌دهند، بدانند که ممکن است اقدامات آن‌ها برای خودشان هم تبعات داشته باشد؛ لذا هر کشوری برای حمله به دیگران اقدامی‌ انجام دهد، بداند که اقدام متقابلی آن‌ها علیه خودشان صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: برخی دستگاه‌ها برای رفع مشکلات زیرساخت‌های سایبری خود بی‌توجهی می‌کنند؛ لذا مسئولانی که بی‌توجهی کنند با هماهنگی قوه قضاییه با آن‌ها برخورد می‌شود.

سردار جلالی با بیان اینکه برای ۵۲ شهر مطالعات آسیب‌شناسی شهری صورت گرفته و انتهای سال این‌ مطالعات به پایان‌ می‌رسد، گفت: مأموریت نخست پدافند غیرعامل تشکیل یک منظومه منسجم دفاعی نوین است که در این مسیر لزوم صیانت از راهبرد‌ها و اصول استراتژیک کشور (حفظ هسته سخت استراتژی)، راهبرد مدرن و نوین دفاع غیرعامل و دفاع فعال، عمیق، لایه به لایه، هدفمند و ترکیبی ضرورتی انکارناپذیر است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: همچنین بکارگیری رویکرد‌های ترکیبی و پاسخگو، پیاده‌سازی نظامات عملیاتی، ایجاد آمادگی و عمل در جغرافیای بین‌الملل و ظرفیت‌های جهانی از جمله راهبرد‌های مبتنی بر پدافند غیرعامل برای مقابله با تهدیدات است.

وی همچنین به برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل در زمینه پدافند شهری اشاره و بیان کرد: در این زمینه ۱۰ عنوان برنامه مشترک پدافند شهری شامل طرح نظام‌های عملیات پدافند غیرعامل شهرک‌های صنعتی، تدوین سند راهبردی پدافند شهری با محوریت طرح‌های واکنش اضطراری، تخلیه جمعیت، چندمنظوره‌سازی فضا‌های شهری، فرماندهی واحد مدیریت بحران، تجهیز نیرو‌های عملیات شهر و...)، تقویت الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در مکان‌یابی و طراحی شهرک‌های مسکونی جدید، بسته دوم تجهیز نیرو‌های عملیات شهر برای شهر‌های بالا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، انجام مطالعات پدافند شهری در ۵۲ شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت کشور، ساماندهی مراکز پرخطر به بیرون شهر و امن‌سازی واحد‌های باقی‌مانده داخل شهر، ساماندهی تأسیسات زیرسطحی شهری در قالب تونل‌های امن انرژی و تأسیسات (در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد)، ساخت بوستان فرهنگی-آموزشی فرهنگی دوست‌دار پدافند غیرعامل، ایجاد سامانه فرماندهی و کنترل واحد شهری برای مقابله با تهدیدات و شرایط بحران و سازماندهی و تقویت پدافند نوین شهری به‌منظور مقابله با حوادث CBRNE، در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل کشور و مدیریت شهری قرار دارد.

اجرای بیش از هزار و ۸۰۰ برنامه در هفته پدافند غیرعامل
سردار جلالی خاطرنشان کرد: برنامه‌های هفته نکوداشت پدافند غیرعامل با توجه به پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتی و با استفاده از ظرفیت‌های لشکری و کشوری در چهار سطح ملی، دستگاهی، استانی و شهری با رویکرد تبیینی و ترویجی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در ایام نکوداشت پدافند غیرعامل بیش از هزار و ۸۰۰ برنامه در قالب همایش، رزمایش، نشست‌های ترویجی و برنامه‌های فرهنگی و رسانه‌ای با راهبری این سازمان، توسط بخش‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی افزود: از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها دیدار با مراجع عظام تقلید، برگزاری همایش ملی پدافند غیرعامل در وزارت کشور، برگزاری همایش منطقه‌ای پدافند غیرعامل جبهه مقاومت با همکاری وزارت امور خارجه، اجرای رزمایش تست پایداری مولد‌های اضطراری در وزارت نیرو، برگزاری همایش ملی شهرداران و رؤسای شورا‌های اسلامی شهر و روستا با همکاری وزارت راه و شهرسازی، برگزاری جلسه شورای پدافند غیرعامل استانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی، اجرای رزمایش دانش‌آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش، برگزاری همایش پدافند غیرعامل و رسانه پایدار با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری همایش پدافند غیرعامل در صنایع کشور با همکاری وزارت صمت و برپایی نمایشگاه صنایع بومی پدافند غیرعامل است.

سردار جلالی با اعلام اینکه امسال برای اولین بار دو مانور شیمیایی و هسته‌ای در اصفهان و اراک پیش‌بینی کردیم، گفت: تحولات قره‌باغ را دنبال می‌کردیم؛ بعد از این تحولات در شورای عالی امنیت کشور مطرح چنانچه برای مرکز هسته‌ای ارمنستان حادثه‌ای به وجود آید، عواقب احتمالی ناشی از آن شبیه‌سازی شد و بر این اساس مقرر شد برای چهار استان آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل و گیلان قرارگاه پدافند هسته‌ای تشکیل و آموزش‌های لازم برای مقابله با نشت احتمالی مواد هسته‌ای در ارمنستان ارائه شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه اظهار داشت: در حوزه حمله سایبری هر نوع اقدام برای ورود به فضای سایبری را حمله تلقی می‌کنیم؛ از این روی، سالانه حملات زیادی با این تعریف صورت می‌گیرد، اما برخی حملات سایبری که منجر به نفوذ امنیتی می‌شود، از سوی  وزارت اطلاعات رصد می‌شود. در سطح سوم نیز که سطح جنگی است و می‌تواند موجب تخریب زیرساخت‌ها شود که در این رابطه سال گذشته چند مورد داشتیم؛ لذا برای مقابله با حملات سایبری تمهیداتی اتخاذ شده است.

ضرورت یکپارچه‌سازی زیرساخت‌های امنیتی دفاعی کشور
وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی و رسانه نیازمند قانون هستیم؛ زیرا در فضای بی‌قانونی و ولنگاری آسیب‌های بسیاری وارد می‌شود، تصریح کرد: در مقابله با تهدیداتی که علیه مراکز هسته‌ای و صنعتی کشور صورت می‌گیرد، نیازمند یکپارچه‌سازی زیرساخت‌های امنیتی دفاعی کشور هستیم؛ به‌عنوان مثال، حزب‌الله لبنان در کشوری قرار دارد که هم‌مرز با سرزمین‌های اشغالی فلسطین است، ولی با وجود این، حزب‌الله زیرساخت‌های امنیتی خود را در برابر نفوذ اسرائیل امن نگه داشته است.

سردار جلالی در ادامه بیان کرد: آمریکایی‌ها در حوزه نظامی اقداماتی که از آن استفاده می‌کنند بر این مبناست که کشور‌های منطقه را از قدرت نظامی خود می‌ترسانند، اما ایران در رویارویی با آمریکا مانند زدن پهپاد آن‌ها در خلیج فارس نشان داد که اگر در هر نقطه‌ای بخواهند نفوذ یا ضربه‌ای وارد کنند با آن مقابله می‌کند و حتی زمانی که به‌صورت ناجوانمردانه سردار سلیمانی را در فرودگاه بغداد با حمله پهپادی به شهادت رساندند، پاسخ آن را با حمله به پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق دادیم؛ البته دشمنی آن‌ها با ایران تمامی ندارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان خاطرنشان کرد: قرارگاه پدافند هوایی کشور و ستاد کل نیرو‌های مسلح و نیز شورای امنیت کشور تصمیم گرفتند که برای مقابله با ریزپرنده‌ها ساختاری ایجاد کنند؛ بر این اساس، مأموریت آموزش، سازماندهی، تجهیز، آماده‌سازی عملیاتی، نظارت و واکنش بر عهده سازمان پدافند غیرعامل کشور است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار