یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

بسیج؛ محور اصلی تأمین امنیت و پیام‌آور توسعه کشور

بسیج در ایران محور اصلی تأمین امنیت و پیام‌آور آبادانی و توسعه بوده و الگوگیری از این ظرفیت عظیم مردمی در کشور‌های محور مقاومت توانسته معادلات را در مقابل مستکبران، به سود ملت‌های منطقه تغییر دهد.
کد خبر: ۴۸۹۹۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 21November 2021

بسیجگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ هفته بسیج یادآور چهار دهه حماسه‌سازی و ایثارگری بسیجیان است؛ آنان که پس از درخشش در دفاع مقدس و جنگ سخت، در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی به مردم، نقش پررنگی ایفا کرده‌اند.
امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی «بسیج» را دارای دو جلوه دانسته‌اند؛ جلوه‌ی مجاهدت در عرصه دفاع سخت (جنگ سخت) و همچنین در عرصه‌ی دفاع نرم (جنگ نرم).

ایشان همچنین عرصه‌های علمی، خدمت‌رسانی، سازندگی، تبلیغات دینی و فرهنگی را از عرصه‌های جنگ نرم برشمرده‌اند.
مروری بر عملکرد این نیروی مردمی از بدو تشکیل آن تاکنون نشان می‌دهد که بسیج و بهره‌گیری از ظرفیت مردم در امور مختلف تا چه میزان می‌تواند مثمر ثمر و اثربخش باشد. در همین زمینه می‌توان دفاع مقدس را نخستین آوردگاه بسیج دانست که ایران اسلامی با اتکاء به این ظرفیت عظیم توانست معادلات جنگ را به نفع خود تغییر دهد.

پس از جنگ تحمیلی نیز، بسیج در حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی به جامعه ایفای نقش کرده است که تأمین امنیت مرز‌ها با بکارگیری نیرو‌های مردمی بومی در برخی مناطق کشور، حضور در مناطق محروم در قالب گروه‌های جهادی و ساخت خانه، مدرسه، درمانگاه و... در این مناطق، اجرای رزمایش کمک مومنانه و اجرای طرح غربالگری «شهید سلیمانی» از جمله عرصه‌های نقش‌آفرینی بسیج محسوب می‌شوند.

امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز پس از صدور دستور تشکیل بسیج در خصوص این سازمان مردم‌نهاد فرمودند: «اینجانب از ملت شریف ایران و از جوانان برومند که از بسیج عمومی استقبال نمودند، تشکر می‌کنم... من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی، الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملت‌های مسلمان عالم باشد.»

بر همین اساس، طی سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که آنچه را امام (ره) نسبت به آن ابراز امیدواری کرده بودند، در کشور‌های متعددی از جمله عراق، سوریه، یمن، افغانستان، لبنان و فلسطین ظهور و بروز یافته و این کشور‌ها با الگوگیری از تشکیل بسیج در کشورمان، تشکیلات مردم‌نهادی مشابه بسیج در ایران اسلامی را بنا نهاده‌اند. انصارالله یمن، حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی عراق و مقاومت اسلامی فلسطین از جمله نیرو‌هایی مردمی هستند که با الگوگیری از بسیج در ایران، مقابل مستکبران و مزدوران آن‌ها در منطقه قد عَلم کرده و آنان را به خاک مذلت نشانده‌اند.

در واقع، ایجاد یک نیروی مردمی ایثارگر و ازخودگذشته که بدون هیچ چشمداشت مادی، فعالیت می‌کنند، توانسته است امنیت را به شکل قابل ملاحظه‌ای در کشور‌های محور مقاومت تأمین کند.

همان‌گونه که بسیج در ایران محور اصلی تأمین امنیت و پیام‌آور آبادانی و توسعه کشور بوده، این الگو می‌تواند در سایر کشور‌های اسلامی نیز تسرّی یابد و پیام‌آور آینده‌ای درخشان برای امت اسلام باشد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها