یادداشت/ رحیمی جهان‌آبادی

عمده کتاب‌هایی منتشر شده نیاز امروز جامعه نیست

باید تلاش کنیم ارتباط با کتاب را در خانواده‌ها، محیط کار و دانشگاه‌ها تقویت کنیم و کتاب مفید و مورد نیاز مردم را در دسترس افراد جامعه قرار دهیم. متاسفانه عمده کتاب‌هایی که امروزه منتشر می‌شود نیاز امروز جامعه ما و نسل جدید نیست.
کد خبر: ۴۹۰۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹ - 20November 2021

 گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - «جلیل رحیمی جهان‌آبادی» نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شواری اسلامی؛ «کتاب همواره چراغ راه بشر بوده و بشر از طریق کتاب می‌تواند فرهنگ و ارتباط خود با گذشتگان را درک کند. ما امروزه به دلیل گسترش وسایل ارتباط جمعی و شرایط کار و زندگی شاید وقت چندانی برای مطالعه اختصاص ندهیم و همین باعث می‌شود که در زندگی و حتی کار خود دچار مشکل شویم.

کتاب اثری است از انسان که می‌توان از طریق آن با نسل‌های گذشته ارتباط برقرار کرد. در واقع حذف کتاب و عدم توجه به مطالعه در جامعه باعث انقطاع فرهنگی و آسیب‌های جبران ناپذیری در آینده خواهد شد.

رشد جامعه کنونی فقط از طریق ارج نهادن به مطالعه و ارزش‌گذاری پژوهش امکان‌پذیر می‌شود؛ برای قدم نهادن در مسیر توسعه باید همپای دیگر کشورهای توسعه یافته جایگاه ویژه‌ای را برای مطالعه و پژوهش در جامعه قائل شد.

با این حال باید هر زمان نیاز شد متناسب با فرهنگ جوامع تغییراتی در راهکارها و برنامه‌های خود ایجاد کنیم و همپای زمان پیش برویم؛ به این معنا که در بخش کتاب و کتابخوانی براساس ذائقه مردم همان دوره در حوزه محتوا، نشر و شکل ظاهری کتاب‌ها تغییراتی در نظر بگیریم.

باید تلاش کنیم ارتباط با کتاب را در خانواده‌ها، محیط کار و دانشگاه‌ها تقویت کنیم و کتاب مفید و مورد نیاز مردم را در دسترس افراد جامعه قرار دهیم. متاسفانه عمده کتاب‌هایی که امروزه منتشر می‌شود نیاز امروز جامعه ما و نسل جدید نیست. زمانی که این نیاز برطرف نشود و پاسخ قانع کننده‌ای به آن داده نشود رقیبی مانند فضای مجازی جایگزین آن می‌شود.

به عقیده من برای جبران این خلاء باید از ظرفیت فضای مجازی بهره‌ بگیریم. شاید برخی نسخه‌های کاغذی امروزه کاربرد چندانی نداشته باشند اما می‌توان از ظرفیت فضای مجازی برای بالا بردن سرانه مطالعه و حفظ جایگاه کتاب استفاده کرد و دسترسی به برخی کتاب‌ها را در این فضا فراهم کنیم.

کتاب یک منبع و مرجع مطمئن برای استفاده در فضای مجازی است؛ قطعا محتوا یکی از تاثیرگذارترین علل بالا بردن سرانه مطالعه و ترغیب به کتابخوانی است. یعنی هر اندازه محتوای کتاب‌های ما علمی و متناسب با نیاز جامعه باشند به همان میزان رغبت به آنها و مطالعه بالا خواهد رفت.

ما در حوزه کتاب با چهار بخش مولف، انتشارات، کتاب‌فروشی(توزیع کننده) و خواننده سر و کار داریم؛ دولت باید برای هر بخش برنامه‌ریزی و راهکار ارائه دهد تا شاهد تحولات و اثرگذاری مثبت در این بخش باشیم. برای ارتقا و رشد در بخش فرهنگی باید بخش انتشار کتاب مورد حمایت دولت و بودجه عمومی قرار بگیرد.

در شرایط کنونی که با گرانی و افزایش قیمت کاغذ مواجه هستیم با یارانه می‌توانیم کمکی هر چند ناچیز برای جلوگیری از حذف کتاب در سبد خانوارها داشته باشیم. توزیع کتاب مفید با محتوای علمی در کتابخانه‌های عمومی می‌تواند از دیگر اقدامات مثبت در این بخش باشد.»

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده و تا یکم آذرماه ۱۴۰۰با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار