یادداشت/

«بسیج» درخت بی‌خزان

هر ساله پنج آذر روز بسیج مستضعفان، ‌یادآور حرکتی اعجازگونه از سوی امام راحل است که باعث شد، نهالی نوپا در عرصه انقلاب اسلامی کاشته شود و تبدیل به درختی تنومند و شجره‌ی طیبه در ایران اسلامی و منطقه‌ی جغرافیایی پیرامون آن شود.
کد خبر: ۴۹۰۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶ - 24November 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس - آیت‌الله «سیدمحمدکاظم مدرسی» امام جمعه بخش مرکزی یزد؛ هر ساله پنج آذر یادآور حرکتی اعجازگونه از سوی امام (ره) است که باعث شد، نهالی نوپا در عرصه انقلاب اسلامی کاشته شود و تبدیل به درختی تنومند و شجره‌ی طیبه در ایران اسلامی و منطقه‌ی جغرافیایی پیرامون آن شود.

بسیج که به فرمان امام خمینی (ره) در پنجم آذر سال ۱۳۵۸ شکل گرفت، بی‌شک بنیانی بر اساس تقوا و پاکی بود که توانست در عرصه‌های مختلف، همراه با انعطاف معقولانه و حکیمانه برای دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی در میدان‌های گوناگون، چون جنگ و محرومیت‌زدایی و سازندگی و بهداشت و تولید علم و کشف فساد و تأمین امنیت و اشتغال‌زایی و بصیرت‌افزایی و فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و کمک به دولت‌ها در مواقع حساس و بالاخره خنثی کردن فتنه‌هایی، چون فتنه ۷۷ و ۸۸ و ۹۸ بهترین نقش را ایفا کند.

هر ساله هفته بسیج فرصت مغتنمی است تا به بازخوانی مجدد سرفصل‌هایی پرداخته شود که ارزش بسیج را بیشتر نمایان سازد.

آیات متعددی از قرآن مجید گویای ویژگی‌های بسیج و مأموریت‌های بسیجی است که از جمله آن‌ها، آخرین آیه سوره مبارکه فتح، آیه‌های ۱۴۶ و ۱۴۷ سوره مبارکه آل عمران و آیه‌های ۲۴ و ۲۵ سوره مبارکه ابراهیم است.

در این آیات افزون بر آن که ویژگی‌های انسان‌های بسیجی از جمله مقاومت در برابر سلطه‌گران، عطوفت در برابر انسان‌ها، برپایی نماد‌های بندگی، آشکارکردن چهره‌ی مومنانه و بسیجی، کسب استقلال اقتصادی، حرکت در چهارچوبه‌ی شریعت، و بالاخره تربیت جامعه‌ای بسیجی برای رسیدن به تمدن اصیل اسلامی، برمی‌شمارد، به ماموریت‌های بسیجیان نیز اشارات روشنی دارد.

ماموریت‌هایی، چون همگامی با رهبران دینی، حرکت جهادی، دوری از سستی روحی، عدم احساس ضعف از لحاظ مادی، تن به ذلت ندادن، ثبات قدم، اظهار خضوع و خشوع در برابر حق و بالاخره مطالبه پیروزی حق بر باطل از خداوند متعال.

تفکر و اندیشه کردن در «معنای بسیج»، «مؤلفه‌های هویت بسیج»، «چه کسانی بسیجی هستند؟»، «عرصه‌های حضور بسیج»، «انتظارات مردم و رهبری از بسیج»، «عملکرد‌ها و موفقیت‌های بسیج»، «آسیب شناسی بسیج»، «شناسایی دشمنان بسیج در طول انقلاب اسلامی و چگونگی مقابله با آنان» و «چگونگی رشد تفکر بسیجی در جهان معاصر به ویژه دنیای اسلام و منطقه‌ی شرق آسیا» هر یک از این سرفصل‌ها فرصتی گسترده را می‌طلبد تا با قلمی روان و بیانی شیوا آن را برای جهان معاصر روشن کرد.

بسیج تفکری است انعطاف پذیر که از میدان‌های جنگ سخت تا نیمه سخت و نیز جنگ نرم کارآری‌های فراوانی را از خود نشان داده؛ اما با همه‌ گستردگی کاری، از ویژگی‌های فرهنگ بسیج، تشخیص اولویت‌های کاری در هر زمان و استفاده از ابزار مناسب است.

امروز به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله العظمی‌ خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، اولویت کاری برای بسیجیان در دو عرصه است. عرصه اول، اقتصاد و رفع تنگنا‌های معیشتی مردم و عرصه دوم حضور در میدان‌های جنگ نرم است.

در اینجا یادآور می‌شوم که یکی از اهداف پلید دشمن در جنگ نرم که بستر آن عمدتاً رسانه‌ها و فضای مجازی است، همانا گسست نسلی و شکاف فرهنگی بین نسل حاضر و نسل قبل است.

این گسست نسلی و شکاف فرهنگی به گونه‌ای هدایت می‌شود که آرمان‌ها و اهداف دو نسل را کاملا متفاوت نشان می‌دهد و نیز الگو‌ها را در پرتوی تغییر سبک زندگی دوگانه کند.

زندگی اجتماعی و همراه با عاطفه و ایثار را به زندگی فردی و به دور از اجتماع کند؛ و بالاخره خودگرایی را به جای جمع‌گرایی در جامعه نهادینه کند و آن‌گاه ارزش‌ها را متغیر سازد.

در این میدان سخت، یقینا بسیج با دشواریی‌هایی همراه است؛ و صبوری و مقاومت و تیزبینی بیشتری را نسبت به دوران جنگ سخت نیازمند است.

امروزه علاوه بر امانات فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، مساجد، هیئت‌های مذهبی، حلقات صالحین، اردو‌های جهادی و بالاخره نگاه مثبت مردم و مؤمن ایران اسلامی، ابزار مناسب دیگری را نیز برای پیوند زدن مساجد، خانه‌ها و مدارس، با خمیرمایه انقلاب اسلامی در اختیار بسیج می‌بینیم.

امید است با وجود اتمام حجت‌ها، همه‌ی ما در پرتوی نظام اسلامی از این نعمت امنیت موجود در آن راستا استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار