رئیس سازمان پزشکی قانونی:

ایران از کشور‌های تولید کننده کیت ژنتیک در دنیا است

مسجدی گفت: کیت‌های تولید شده در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی دارای کیفیتی بسیار بالا و قابل رقابت با کیت‌های امریکایی و آلمانی است و هم اکنون جمهوری اسلامی ایران جزو کشور‌های تولید کننده کیت‌های ژنتیک در دنیا شده است.
کد خبر: ۴۹۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵ - 24November 2021

ایران از کشور‌های تولید کننده کیت ژنتیک در دنیا استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی در دیدار با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری کلیاتی از وظایف سازمان و عملکرد آن در بخش‌های تخصصی، آموزشی و پژوهشی را ارائه و به دستاورد‌های مرکز تحقیقات پزشکی قانونی اشاره کرد و اظهار داشت: به دنبال حمایت‌های صورت گرفته و اطمینان به نخبگان جوان و فرهیخته سازمان موفق به ساخت کیت ژنتیک و دستگاه هموژنایزر شدیم که در سال جاری توسط رییس قوه قضاییه از این دستاورد علمی سازمان رونمایی شد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با تأکید بر اینکه تولید و ساخت کیت‌های ژنتیک در داخل کشور از اهمیت بسیار زیادی در ارائه خدمات تخصصی برخوردار است، تصریح کرد: تولید و استفاده از کیت‌های ساخت داخل علاوه بر صرفه جویی ارزی در انجام آزمایشات تخصصی، در قطع وابستگی از کشور‌های غربی به ویژه در دوران اعمال تحریم‌های ظالمانه بسیار کمک کننده است.

مسجدی با اشاره به توانمندی‌های سازمان در تشخیص هویت قربانیان حوادث مختلف در آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی قانونی اظهار داشت: آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی قانونی دارای استاندارد‌های بین المللی است که با بهره مندی از متخصصین ژنتیک و کارشناسان با تجربه و متعهد با بالاترین کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن کارشناسی تخصصی در امر شناسایی هویت متوفیان حوادث دسته جمعی را انجام می‌دهند.

وی در ادامه خواستار حمایت‌های هر چه بیشتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سازمان پزشکی قانونی کشور به ویژه در فعالیت‌هایی همچون تولیدات کیت ژنتیک و دستگاه هموژنایزر شد و افزود: با توجه به برخورداری از استاندارد‌های بین المللی و کیفیت بالای کیت و دستگاه هموژنایزر تولید داخل، در آینده برنامه صادرات این کیت‌ها را در دستور کار داریم که در این خصوص به حمایت معاونت علمی نیازمندیم.

مسجدی با اشاره به علاقه مندی سازمان به همکاری با شرکت‌های دانش بنیان تصریح کرد: معاونت علمی به دلیل ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند شرکت‌هایی را که توانمندی ساخت دستگاه‌های با تکنولوژی بالا (های تک) و قطعات این دستگاه‌ها و نیز تولید مواد مصرفی بخش ژنتیک، سرولوژی، آزمایشگاه سم شناسی و پاتولوژی را دارند به سازمان معرفی کند تا بتوان در آینده نیاز‌های سازمان را با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و مرکز تحقیقات پزشکی قانونی مرتفع کرد چرا که فعالیت‌ها و خدمات تخصصی پزشکی قانونی تعطیل بردار نیست و باید بدون وقفه به مردم ارائه شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور به موضوعاتی همچون حمایت از مرکز تحقیقات در اخذ مجوز دانش بنیان، تولید، بازاریابی و صادرات محصولات دانش بنیان، رفع چالش ساختمان پردیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی و ... اشاره و بر لزوم حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری در راه‌اندازی واحد فرآوری بافت به عنوان یک نهاد حاکمیتی تأکید کرد.

در این جلسه همچنین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با استقبال از همکاری علمی با سازمان گفت: در حال حاضر شرکت‌های داخلی در تولید دستگاه‌های جی سی و ریل تایم پی- سی- ار و سایر دستگاه‌های آزمایشگاهی موفقیت‌های خوبی کسب کرده اند و تا کنون حدود ۱۰۰ دستگاه GC تولید داخل در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز آزمایشگاهی کشور قرار گرفته است.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص شرکت‌های دانش بنیان خاص و توانایی آن‌ها در تولید کیت‌های ساخته شده توسط پزشکی قانونی از آمادگی معاونت علمی ریاست جمهوری برای کمک به سازمان و قطع وابستگی آن به کشور‌های خارجی در تولید و تأمین دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی خبر داد.

معاون علمی ریاست جمهوری به تولید دستگاه hplc نیز اشاره کرد و افزود: این دستگاه با قیمت بسیار مناسب در داخل کشور ساخته و در اختیار مراکز درخواست کننده قرار گرفته است.

در این جلسه مقرر شد کمیته‌ای با حضور نمایندگان سازمان پزشکی قانونی کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل و اقدامات بعدی در خصوص همکاری دوجانبه در این کمیته ساماندهی شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار