سخنگوی ارتش عراق:

باقیمانده نیرو‌های بیگانه تا ۱۵ روز دیگر خارج می‌شوند

پس از هشدار کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق، سخنگوی عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرد که باقیمانده نیرو‌های بیگانه تا پانزده روز دیگر خاک این کشور را ترک خواهند کرد.
کد خبر: ۴۹۰۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱ - 24November 2021

باقیمانده نیرو‌های بیگانه تا ۱۵ روز دیگر خارج می‌شوندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «تحسین الخفاجی» سخنگوی عملیات مشترک ارتش عراق، امروز (چهارشنبه)، اعلام کرد که نیرو‌های رزمی بیگانه تا پیش از پایان تاریخ تعیین‌ شده خاک عراق را ترک خواهند کرد.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، سخنگوی عملیات مشترک عراق در این خصوص گفت: «مسئله پایان حضور بیگانگان مطابق با زمان‌بندی تعیین‌شده پیش می‌رود و آن‌ها جز حضور محدود در عین الاسد، پایگاه اختصاصی دیگری ندارند».

تحسین الخفاجی اضافه کرد: «اغلب نیرو‌های رزمی از عراق خارج شده‌اند و تنها مستشاران و افرادی که در زمینه اطلاعات و همچنین آموزش و مشاوردهی فعالیت دارند، باقی مانده‌اند».

الخفاجی در ادامه اعلام کرد: «باقیمانده نیرو‌های بیگانه تعدادشان کم است و همه آ‌ن‌ها تا پانزده روز دیگر خارج خواهند شد البته به استثنای افرادی که مأموریت آن‌ها به مشاوره‌دهی، ارائه اطلاعات و حمایت از نیرو‌های امنیتی عراق تغییر یافته است».

وی در پایان افزود که جدولی نیز برای تحویل تسلیحات و تجهیزات به نیرو‌های بیگانه در نظر گرفته شده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق اخیرا با اشاره به نزدیک شدن سال جدید میلادی، اعلام کرد که نشانه‌ای مبنی بر خروج نیرو‌های اشغالگر آمریکا از خاک عراق مشاهده نکرده است.

کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق اعلام کرده بود: «ما با خود عهد بستیم که به مذاکره‌کننده عراقی برای بیرون راندن اشغالگران آمریکایی از خاک پاکمان با استفاده از شیوه‌های دیپلماتیک زمان دهیم؛ اما تا این لحظه هیچ نشانه‌ای مبنی بر خروج ندیده‌ایم با آنکه تا ۱۲/۳۱ (پایان سال جاری میلادی) ۴۲ روز بیشتر فاصله نداریم بلکه بالعکس ما شاهد بودیم که اشغالگران آمریکایی گستاخ شمار نیرو‌ها و تجهیزاتشان در پایگاه‌های مستقر در عراق را فزایش داده‌اند و حتی هم‌اکنون اظهاراتی رسمی و غیر رسمی از برخی مقاومت ایالت شر آمریکا درباره قصد عدم خروج از کشور می‌شنویم آن هم به بهانه درخواست بغداد. در عین حال، هیچ واکنش یا تکذیبیه‌ای از جانب دولت عراق درباره این اظهارات احمقانه ندیده‌ایم».

با این حال، «جسیکا مک‌نالتی» سخنگوی پنتاگون به تازگی به هفته‌نامه نیوزویک گفت که نیرو‌های آمریکایی بعد از اتمام عملیات‌های رزمی در روز ۳۱ دسامبر در عراق باقی خواهند ماند.

این مقام پنتاگون در این خصوص گفت: «نیرو‌های آمریکایی بنا به دعوت دولت عراق برای ایفای نقش مشورت‌دهی، کمک و تبادل اطلاعات در این کشور باقی خواهند ماند تا به نیرو‌های امنیتی عراق در مقابله با داعش کمک کنند» (جزئیات بیشتر).

با وجود برگزاری چند دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق به دلیل پایان نبرد با داعش، و نیز تصویب طرح اخراج همه نظامیان خارجی از خاک عراق در پارلمان این کشور، آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی خبرداده‌اند و هر از چند گاهی اخباری مبنی بر عقب‌نشینی چند یگان رزمی آمریکا منتشر می‌شود.

بعد از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهید ابومهدی المهندس نایب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق در دی‌ماه ۹۸، پارلمان عراق طرحی را به تصویب رساند که حضور نظامیان خارجی در عراق را غیرقانونی می‌داند.

بسیاری از گروه‌های عراقی بر اساس این مصوبه، نیرو‌های آمریکایی حاضر در این کشور را اشغالگر می‌دانند و بر خروج فوری این نیرو‌ها از خاک کشورشان تاکید دارند و بار‌ها از دولت خواسته‌اند تصمیم پارلمان را اجرایی کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار