دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حامیان ریاض در حمله به یمن/ آل سعود برای خرید سلاح از آمریکا چقدر هزینه کرده است؟

نقش مستقیم آمریکا در جنگ هفت ساله یمن غیرقابل انکار بوده و اگر حمایت و چراغ سبز ایالات متحده نبود هیچ کشوری توانایی حمله به یمن را نداشت.
کد خبر: ۴۹۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۷ - 27November 2021

حمله یمن فقط با چراغ سبز و حمایت آمریکا ممکن شدگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: چیزی بیش از هفت سال از آغاز و شعله‌ور شدن جنگی نابرابر و غیرانسانی در یمن توسط کشور‌های خارجی و به طور مشخص عربستان سعودی با حمایت و پشتیبان آمریکا می‌گذرد و تا امروز شاهد انواع و اقسام جنایت‌ها و نسل کشی‌هایی بودیم که توسط نیرو‌های ائتلاف به رهبری عربستان و کشور‌های دیگر متحد آن علیه مردم مظلوم و بی پناه «یمن» صورت پذیرفته است.

پس از آنکه عربستان سعودی با ایجاد ائتلافی مشکوک و سوال انگیز و با چراغ سبز آمریکا و رژیم صهیونیستی تجاوزی غیرانسانی و دهشتناک را به کشور فقیر یمن و مردم مظلوم آن آغاز کرد و بهانه خود را بازگرداندن «منصور عادی» رئیس جمهور مصطعفی و فراری این کشور به قدرت عنوان کرده بود تا امروز بیش از هفت سال می‌گذرد. در این مسیر تا امروز فقط شاهد تخریب و ارز بین رفتن زیرساخت‌های حیاتی و کشته و زخمی شدن مردم بی‌گناه این کشور بودیم.

البته در این میان موضوعی که بیش از پیش جلب توجه می‌کند وجود شواهد غیرقابل انکاری از میزان و کیفیت مشارکت آمریکا در جنگ علیه یمن است. در واقع این شواهد همه بیانگر این موضوع است که ایالات متحده نقش پشتیبان و تامین کننده تسلیحات لازم مورد نیاز را برای ائتلاف غیرقانونی عربستان در جنگ یمن بازی کرده است. از این روی ماهیت استعماری و تجاوزکارانه آمریکا در ایجاد و تداوم جنگ خانمان‌سوز یمن آن هم بعد از گذشت هفت سال دیگر بر کسی پوشیده نیست.

نقش بارز، آشکار و انکارناپذیر ایالات متحده در جنگ ویرانگر و خانمان‌سوز یمن به خصوص پس از این اقدام خصمانه آمریکا بیش از پیش آشکار شد که شاهد بودیم که این کشور استعمارگر در تمامی سال‌هایی که جنگ در کشور فقیر یمن ادامه داشت همواره به دنبال فراهم آوردن شرایط و وضعیتی بود تا در آن بیشترین فشار را به دولت مقاومت ملی و مردم مظلوم و بی‌گناه یمن وارد سازد و زمینه پیروزی ائتلاف متجاوز سعودی را فراهم کند.

متاسفانه از نخستین روز آغاز جنگ یمن، نقش آمریکا به عنوان حامی و پشتیبان اصلی و به عبارتی بهتر عضو اصلی ائتلاف متجاوزان بسیار پررنگ و غیرقابل انکار بوده است. به صورتی که مسئولان یمنی بار‌ها و بار‌ها در سخنان و مصاحبه‌های خود بر آمریکایی بودن این جنگ تاکید کردند و این کشور را مسئول مستقیم جنایت‌های عربستان و امارات در یمن می‌دانند.

نکته مهم و بااهمیتی که باید به آن اشاره کرد این است که سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های حقوق بشری از آغاز جنگ عربستان در یمن در سال ۲۰۱۵ تا امروز نسبت به خسارت‌هایی که به دنبال حمله‌های هوایی عربستان به غیرنظامیان و منازل آن‌ها وارد شده هشدار داده‌اند.

در این میان بد نیست نگاهی گذرا به میزان حمایت‌های آمریکا از ائتلاف متجاوز سعودی داشته باشیم. گزارش‌هایی که توسط سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری منتشر شده حاکی از این است که آمریکا در سال ۲۰۱۵ یک ناو هواپیمابر خود و محموله موشک‌های هدایت شونده و کشتی‌های جنگی دیگر را برای کمک به سعودی‌ها در جریان محاصره «یمن» به منطقه فرستاده بود.

همچنین در گزارش‌هایی که منتشر شده آمده است که بمب‌های آمریکاییِ که توسط ین کشور در اختیار نیرو‌های ائتلاف سعودی قرار گرفته کارگاه‌ها، راه‌ها، پل‌ها، بیمارستان‌ها، چاه‌های آب و اتوبوس‌های مدارس را مورد هدف قرار داده که موجب کشته و زخمی شدن هزاران یمنی تا امروز شده است. حملات ائتلاف سعودی به «یمن» آنقدر وحشیانه و غیرانسانی بوده که در جریان آن‌ها شاهد حمله‌های کور و ناجوانمردانه به مراسم‌های ختم و عروسی، تجمع‌های زنان و مردان و اتوبوس مدارس که پر از صد‌ها کودک یمنی بوده، بودیم.

در حوزه تامین تسلیحات لازم اتئلاف سعودی برای حمله به یمن و مبارزه با گروه‌های مقاومت مردمی این کشور نیز شاهد هستیم که آمریکا تا امروز چندین میلیارد دلار سلاح با فناوری پیشرفته به عربستان فروخته که شامل هواپیما‌های جنگنده و بمب‌های لیزری و موشک‌های هوا به زمین بوده است.

بر اساس گزارش دیگری که به دست نهاد‌های حقوق بشری رسیده است میزان کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به عربستان به حدی بوده که ۲۵ درصد از کل صادرات اسلحه آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ به فروش سلاح به عربستان سعودی اختصاص داشته است. داده‌های وزارت دفاع آمریکا نشان می‌دهد که عربستان از ابتدای جنگ یمن ۶۳ میلیارد دلار برای خرید سلاح از آمریکا هزینه کرده است.

در پایان خاطرنشان می‌شود که آمریکا در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» تصمیم به آغاز این جنگ گرفت که این تجاوز نظامی در زمان «دونالد ترامپ» ادامه یافت و در حال حاضر نیز که در دوره ریاست جمهور «جو بایدن» هستیم شاهد اراده‌ای در دستگاه حاکمیتی این کشور نیستیم که اصل مسئله که همان توقف جنگ و پایان محاصره است را دنبال کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار